Hej,

Vi har en gammal spalje trappa i Furu som så många andra. Vår är närmare 50 år och behöver moderniseras.

DaVTy80.jpg
2AgZoBj.jpg
dRAnsEw.jpg


Min tanke är att renovera den på följande vis :

  1. Plocka ner de spaljeer som går att skruva ner och snedsåga dem
    U5xOGxx.jpg
    AJ2pFW1.jpg

  2. Slipa Spackla, grunda(spärr) spaljeer och vagnsstycke samt måla 2-3 lager vitt. Vissa spaljeer samt vagnsstycke bearbetas på plats medan andra bearbetas i annan lokal.
  3. Montera färdiga trappsteg i EK

    y8d2mOx.jpg
    Obehandlat trappsteg i ek som är tänkt att användas i renoveringen av en gammal spaljétrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  4. Byta ut samtliga skruvar som idag ser ut såhär :
    qigHt4Z.jpg

    yiz4q2N.jpg

    Ij4mbaj.jpg

    Tanken är att ersätta dem med något i stil med detta men då som vanliga skruvar(inte räckeskruv) :

    4409300V.jpg
  5. Montera tillbaka färdigbehandlade spaljeer
  6. Montera nytt räcke både uppe och i trappan ned. Tanken är också att sätta ett räcke på vardera sida i trappan. Vilken typ av räcke vet jag inte men kanske något i stil med detta :

    beslag-1-1024x1024.jpg

    Om man nu inte ska ha runt. Oavsett kommer det troligen bli lite klurigt att montera ihop dem i skarvar o liknande.
När det kommer till den ekonomiska biten så kommer troligen stegen bli dyrast, de kostar 590 kr / st utan bearbetning så ca 8000 kr. I regel verkar handledare kosta runt 500 kr för 230 cm så kanske 4000 kr. Grund(spärr) och färg från ex Jotun Lady borde bli runt 1000 lappen. Listor till mindre kostnad. Allt som allt kanske man hamnar på 12 000 - 15 000 kr.

Tid : Jag tänker mig något i stil med detta

Dag 1 : Montera ner spaljee, slipa allt, även vagnsstycken med maskin.
Dag 2 : Lägga på grund och förhoppningsvis minst 1 lager färg.
Dag 3 : Resterande lager färg, låt torka.
Dag 4 : Montera upp spaljee.
Dag 5 : Montera räcken.

Jobbet är helt nytt för mig så det finns en del frågor som behöver besvaras.
  1. Framförallt, ser planeringen rimlig ut? Något jag bör tänka på?
  2. Vilka räcka hade ni använt och hur hade ni fäst det?
  3. Färdiga räcken säljs främst i längderna 230-250 cm, hur monterar man ihop dem snyggt?
  4. Var finner man "moderna" skruvar att fästa spaljee med? har inte funnit på Hornbach eller Bauhaus.
  5. Vilket spackel bör man använda?
  6. Hur fint bör man slipa ytan? Vilket papper?
  7. Hur många lager färg bör man lägga på?
  8. Bör jag montera bort gummimattan på stegen?
  9. Vad tror ni om snedsågningen av spaljee, ser den rimlig ut?
 
Åsa Lund
Varför inte ställa ett nytt räcke med stående stålpinnar och överliggande ekbräda ovanpå golvet däruppe?
Eller räcke av glas?
Ta bort all spaljé
 
Vet inte vad du har för maskiner att tillgå och huruvida budgeten är tight. Men vill du komma undan billigt så kan du köpa oljad ekparkett och göra egna trappnosar och bakstycken. Det kräver dock tillgång till en bordssåg och gärna en handöverfräs också. Jag gjorde så för många år sen och det blev mycket billigare än färdiga steg, ser lika fint ut idag som när det var nytt (nåja, skulle nog behöva en slipning och lite olja).

Med maskinparken jag har idag hade jag kunnat tillverka egna inklädnadssteg från massiv ek för under 100-lappen styck.
 
Mats-S
Fattar inte vad du håller på med ... vill du ha en helt nu trappa så beställ en ny trappa, finns obegränsat urval så du hittar säkert rätt.
Men ... hålla på att fjanta med skruvutseende, färger med mera ... lägg ner det projektet.
Behåll den som den är istället då och bevara huset som det var tänkt
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför inte ställa ett nytt räcke med stående stålpinnar och överliggande ekbräda ovanpå golvet däruppe?
Eller räcke av glas?
Ta bort all spaljé
Vi tittade på de alternativen först men allt som har med trappor att göra är riktigt dyrt tyvärr. Vi räknade på att det skulle lätta hamna på 20 000 - 40 000 kr.

Trappan kommer såklart behöva en större renovering längre fram men de närmsta 5-10 åren kommer annat att prioriteras.

Den lösning vi tänkt nu kommer innebära en mycket lägre kostnad och trappan kommer iallafall kännas mer modern de kommande åren.
 
Mats-S
S snowjim skrev:
Den lösning vi tänkt nu kommer innebära en mycket lägre kostnad och trappan kommer iallafall kännas mer modern de kommande åren.
nee knappast mer "modern" ... men risken är att den efter dina ingrepp inte ens är i harmoni med övriga huset och den tidsålder som det är designat för ...
Det här känns bara som ett "quick and dirty fix", bättre att behålla den ursprungliga designen då som förmodligen är i harmoni med övriga huset?
 
V vectrex skrev:
Vet inte vad du har för maskiner att tillgå och huruvida budgeten är tight. Men vill du komma undan billigt så kan du köpa oljad ekparkett och göra egna trappnosar och bakstycken. Det kräver dock tillgång till en bordssåg och gärna en handöverfräs också. Jag gjorde så för många år sen och det blev mycket billigare än färdiga steg, ser lika fint ut idag som när det var nytt (nåja, skulle nog behöva en slipning och lite olja).

Med maskinparken jag har idag hade jag kunnat tillverka egna inklädnadssteg från massiv ek för under 100-lappen styck.
Jo, jag har varit inne på det också, tittade då på tunnare ekparkett och priset blev klart billigare. Jag har geringssåg, cirkelsåg, sticksåg, slip, skruvdragare o.s.v så visst borde det gå att få till.

Nackdelen är dock varje steg inte ser ut som en bräda utan flera små.
 
Mats-S John Smith skrev:
...
Tagga ner, vi kan nog konstatera att vi inte har samma åsikt om detta.

Personligen anser jag att denna renoverade trappa :

är klar mer modern/snyggare jämfört med denna :
DaVTy80.jpg

Hallen har vi renoverat för något år sen, det fanns dock ingen tid då åt att putsa upp trappan.

Trappa kostar ganska mycket att byta ut och därför är det inte ovanligt att man väljer att renovera den befintliga, de flesta jag läst om blir nöjda med resultatet.

Så vad vi kommer göra(om det inte är tydligt) är att renovera befintlig trappa. När den kommer ersättas får tiden utvisa men troligen pratar vi 10 år iallafall.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Mats-S
Skulle hellre lägga pengarna/tiden på en ny trappa istället för någon halvmesyr med lite vit färg ...
Ser ju dessutom ut som du har kvar nålfiltsmattan på alla stegen (rätta mig om jag har fel) ... bara att bli av med den är värt en ny trappa ;-)
 
Jag har slipat och målat en ektrappa i ett 60 tals hus (planen och trappnosen lackade jag, resten vit färg)
Det blev riktigt snyggt däremot var det ett drygt jobb.
Nu är jag petig men fick nog lägga en 50-60 timmar men kostnaden blev ju bara runt tusenlappen trotalt.
Då gjorde jag oxå en ny handledare i egen design.
Så kör på men räkna på att det tar längre tid än du tror
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hur gick det med detta projektet?

Jag funderar på något liknande, köpa eksteg o slipa o måla resten vitt/grått. (Grått om flickvännen får bestämma)

Med skillnaden att jag ”bara” har tre stående träräckespelare o glas emellan. Dock skulle detta bli på två ställen, både horisontellt på övervåningen och 45grader längre ner på trappan.
Se bilden, man kan skönja barnvagnen vilket är en stor anledning till att något måste göras åt trappan.

Jag har dubbla uppsättningar glas och trädetaljer då ena sidan på övervåningen byggdes om till vägg när vi skulle flytta in. (1,5 plans byggt 1998)

Jag har funderat på svart järn och ek överliggare men vill ha ett slutstycke i trä för att fästa barngrinden så kan lika gärna sätta glaset o spara en stor slant.

sen får det bli byte av handledaren till ek, har inte hittat nån än som inte behöver skarvas men det får man väl acceptera.

Vore intressant att höra hur det gick och om det finns feedback för mitt projekt. Hur mkt tid kan det ta? Har excenterslip o ska skaffa trekantslip eller deltaslip för finliret.
Tänkte fästa träpelarna på utsidan med genomgående M12 eller liknande, möjligtvis fransk skruv. Samt ev komplettera med vinkeljärn om det inte känns stabilt. O fästa i träväggens avslutbräda också.

Jag försökte få hit en trappfirma men det blev tvärstopp pga Corona, men fixar de trappstegen så borde man väl kunna få ihop trappan själv. Flickvännen är flitig på att måla o vill gärna fräscha till trappan, jag jobbar heltid o pendlar 1,5h per vardag. Trappan är mitt i huset nära köket o slipdamm är jag lite rädd för men hoppas robotdammsugaren klarar finliret så tar centraldammsugaren o uppsug på slipen det värsta.
 
  • Trappa med trästolpar och handledare, tom barnvagn synlig nedanför och diskussion om renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har tyvärr inte kommit längre, det ligger på is just nu.

Men det finns 2 alternativ för vår del :

1. Byta all trä mot ek och samtidigt ändra designen en aning till en tunnare och slimmare version av befintliga. Jag vill tro att det skulle kunna skapa en trappa som ser relativt modern ut men som framförallt är en mindre risk för att gå ur tiden. Nackdelen är att ek är inte enkelt att få tag på från vanliga bygghandlare så jag tror att det är någon typ av sågverk man måste vända sig till. Blir priset rimligt så skulle jag tro att detta blir vårt förstahandsval.

2. Montera ner, slipa, grunda och måla vitt förhand stegvis. Ett klart större jobb som kanske inte gör trappan modernast i kvarteret men ändå en bra vit på vägen för en billig slant.

I båda alternativen är det ek räcke och eksteg. Jag tänker mig då att stegen nog inte ska vara parket, vill gärna inte ha stavar utan hela plankor om man kan få till det.

I ditt fall ser det inte ut att vara fullt så mycket jobb som i mitt fall :) Hur upplever ni glaset? Får ni inte tvätta det ofta om ni har barn? En bekant tippsade oss om att köra glas i hela trappan och även om det är modern och luftigt så misstänker jag att det blir en väldig massa fönstertvätt.
 
Ok ja endel projekt behöver man klura på länge, jag har ritat hundratals versioner av en tillbyggnad o känner mig klar äntligen!

Jag tror inte glas och barn är någon omöjlig kombination, för isåfall är inglasade uterummet desto mer glas att ”leka” med. Jag har dessutom en kärcher sugande fönsterskrapa som gör fönsterputsandet smidigare.

Glas kan nog va ett bra alternativ även för dig.
Jag har begärt offert på 6mm säkerhetsglas och en ruta på typ 1300 x 830 skulle kosta cirka 4000kr. Den ska sitta nära golvnivå, har man en stor nivåskillnad så behövde man upp en säkerhetsnivå till.

Jag har skaffat en slipmus och tvingar samt lånat en excenterslip. Håller på att mäta o klura o får se vart detta projektet hamnar i priolistan.

Det drar med sig att även slipa o måla övervåningens räcke så det matchar men den kan jag lossa och slipa utomhus så slipper jag iaf endel slipdamm inne

Hur lång tid kan detta ta? Någon som har feedback o kan inspirera TS?
 
  • Trappa av trä inomhus med synlig vit vägg och räcke samt en del av vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag slipade och målade våran trappa.
Den var bara 10 år gammal, men den var betsad/lackad mörk i en riktigt omodern färg.

Slipa tog väl drygt 6 timmar (Ingen spalje eller liknande).
Grundmåla och tre vanliga lagar färg, tog väl ca 8 timmar till + väntetiden.
Jag tycker det blev riktigt bra, satte även på gråa trappmattor.

Har du ork och tid, kör på, men jag tror det är lite overkill, räcker med att slipa och måla, det är tidskrävande nog och gör att det ser helt annorlunda ut.
 
Sen kommer vi 90-talister som ska köpa hus och suckar över att behöva slipa bort all vit färg som tidigare generationer målat och tycker att allt ekträ överallt känns rätt omodernt. Jag är mer team låt trappan passa in med det årtal huset var byggt.
 
  • Gilla
BenMarBer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.