Hej,. har någon erfarenhet av att bygga takkupa. Vår husleverantör vill ha 54 tusen för en ganska enkel takkupa med 2 fönster a´la smålandsvillan. Jag tycker detta låter ganska dyrt.
 
Tycker inte det låter mycket. Vi betalade 40,000:- för vår. Det var Älvsbyhus för ett år sedan.

Om du själ ska bygga en kupa senare får du lätt räkna med det 3-dubbla.
 
Menar du att det skulle kosta 120 000 att bygga en takkupa själv? Jag vill gärna veta hur du räknar då. Virke, fönster, isolering, takmaterial och lite skivor för 120 000?
 
Jag vill också veta hur man kommer upp i såna summer för så lite, typ ett garage med platta nyckelfärdigt kostar lika mycket.,,
 
Ja du. Det beror klart på hur stor kupa du ska ha.

Men ska den vara större en 1200mm så måste du göra väldigt stora ingrepp i konstruktionen. Materialet kostar inga 120,000:-.
Men att efteråt bygga en kupa är nog inget man gör som lekman. Jag skulle då aldrig våga göra det, och då har jag ensam byggt ett garage på 60kvm i lösvirke.

Jag räknar med att man får anlite arkitekt för beräkningar och snikare för arbetet. Sedan blir det plåt jobb på det. Taket ska plockas ner, takstolar ska dimensioneras om, osv....

Ja du... Jag skulle bli förvånad om det slutade på mindre är 100,000:-
 
Det blir en takstol som behöver bäras av. Det kallar inte jag "väldigt stora ingrepp i konstruktionen". Jag har mycket svårt att tro att det skulle komma upp i sådana summor som 100-120 000. Jag skulle tippa 60-70 000.

Men du har ju såklart rätt i att det blir bökigare och dyrare på alla vis än att göra det redan i konstruktionsskedet, även om jag tycker 54 000 låter ganska dyrt.
 
va gick garaget på i lösvirke, ska bygga det med.,
 
134,000:- 60kvm, vinterbonat.
Det är bara 99% fädigt. Lite finsnickeri kvar, som kommer kosta max 5,000:- till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.