Våren är åter här och min skaparlust är mer påtaglig än någonsin. Jag var ner till sommarstugan och kollade läget härom dan, fastigheten ägs av min farmor men kommer vara möjlig att ärva inom snar framtid. Platsen har ju ett visst affektionsvärde för mig och jag skulle gärna ärva den, men jag vet att det skulle gå åt mycket arbete och pengar (som jag inte har på kontot direkt) för att få stället i skick.

Jag kan i princip ingenting om att renovera/bygga/tomtarbeten och allt annat saken gäller, men misstänker att den äldre stugan (bild 1.) ca. 60 kvm är ett rivningsobjekt. Den står på staplade stenar och sviktar enormt, inomhus lutar golvet mycket åt alla båda hållen. Senaste 10 åren har det inte bott någon där förutom möss.

Den andra stugan (bild 2.) är lite nyare ca. 28 kvm + loft och bastu & våtrum, står på gjuten grund men har varit problem med fukt och dålig inomhusluft/lukt.

Tomten är ganska stenig och ojämn, har varit gräsmatta en gång i tiden men den är nu ganska igenväxt.

Hur mycket UNGEFÄR tror ni det skulle kosta att riva allt och jämna upp tomten?

Vad skulle ni ha gjort? Tips på hur man kunde utnyttja tomten bäst om man vill bygga nytt? Elektricitet finns men inte vatten, dock är det möjligt få vatten då grannar har det.
Äldre, röd sommarstuga på stenfotad grund med sviktar, lutas och omges av igenväxt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En traditionell röd sommarstuga med vita knutar, gräsmatta och träd i bakgrunden, klädd i vårskrud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn, stenig tomt med igenväxt gräsmatta och björkträd vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta över en fastighet med två markerade stugor och angivna ytmått, omgiven av ojämn terräng och närliggande vattenkropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har begränsat med pengar så ska du nog inte börja med att riva husen.
Bor du i närheten?
Är det andra i familjen / släkten som vill vara med och bestämma eller får du göra som du vill med husen.
Det mindre huset kan du nog fräscha upp ganska enkelt.
Det större huset ska du inte riva förrän du vet vad du har för plan.
Tex. så måste du ha rivningslov för att riva.
Men det är inte självklart att få bygglov för ett nytt hus.
Men om det står kvar kan du renovera.

//AA
 
S saiter skrev:
Om du har begränsat med pengar så ska du nog inte börja med att riva husen.
Bor du i närheten?
Är det andra i familjen / släkten som vill vara med och bestämma eller får du göra som du vill med husen.
Det mindre huset kan du nog fräscha upp ganska enkelt.
Det större huset ska du inte riva förrän du vet vad du har för plan.
Tex. så måste du ha rivningslov för att riva.
Men det är inte självklart att få bygglov för ett nytt hus.
Men om det står kvar kan du renovera.

//AA
Jag bor relativt nära och min pappa bor också i närheten, han vill säkert hjälpa till men i övrigt är det nog jag själv som bestämmer om det blir så att jag väljer att ärva den. Har ju också möjligheten att ta pengar istället men har inte helt bestämt mig.
Jo det lilla huset känns ju som ett enklare utgångsläge för renovering, så länge det inte är mögelskadat.
Hmm.. jo just nu är jag nog inte påväg att riva ner något utan försöker just planera hur och vad som kan genomföras.
 
Var i landet är detta??
Är det hav eller sjö vi ser??
Är det ordentlig väg dit??

Vad är din kortsiktiga plan?? resp. långsiktiga??
Vill du flytta dit så småningom ??
Uppgradera till helårsstandard??

Jag tycker du ska börja med att rensa upp ordentligt. Skaffa en rejäl grästrimmer och putsa av gammalt o högt gräs.
Då blir det inte lika kul för mössen att bo på tomten.

//AA
 
1. Är det din far som enda arvingen? Om inte räkna inte med att du blir ”arvingen”, när pengar blir iblandade så spelar det ingen roll vad folk sagt innan (finns ju även bättre hälfter i de ärvande parterna)
2. Riv inget om du inte har en bra plan och finansiering.
3. Röj tomten och gör ytskiktsrenovering/uppfräschning
4. Planera och gör bara enklare ej förstörande åtgärder.
 
S saiter skrev:
Var i landet är detta??
Är det hav eller sjö vi ser??
Är det ordentlig väg dit??

Vad är din kortsiktiga plan?? resp. långsiktiga??
Vill du flytta dit så småningom ??
Uppgradera till helårsstandard??

Jag tycker du ska börja med att rensa upp ordentligt. Skaffa en rejäl grästrimmer och putsa av gammalt o högt gräs.
Då blir det inte lika kul för mössen att bo på tomten.

//AA
Vattnet du ser är bottenviken.
Ja, det är bilväg dit. Ca. 15 km från stans centrum.

Den långsiktiga planen skulle isåfall vara i stora drag att fixa upp där så att man kan ha det som sommarstuga, inte åretruntboende.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
1. Är det din far som enda arvingen? Om inte räkna inte med att du blir ”arvingen”, när pengar blir iblandade så spelar det ingen roll vad folk sagt innan (finns ju även bättre hälfter i de ärvande parterna)
2. Riv inget om du inte har en bra plan och finansiering.
3. Röj tomten och gör ytskiktsrenovering/uppfräschning
4. Planera och gör bara enklare ej förstörande åtgärder.
1. Nej, till arvet hör en del annat än den här fastigheten och just nu håller vi på att sälja bort saker som ingen är intresserad av. Sommarstugan kommer således också att säljas eftersom ingen vill ha den, men nu har pappa och jag börjat fundera på om vi (jag) skulle behålla den i alla fall. Vi är totalt fem arvingar.
2. Låter vettigt.
3. Ja, det vore ju viktigt i första hand.
4. Jo, problemet är att huvudbyggnaden är i så hemskt dåligt skick att en mindre renovering känns som att kasta pengarna i sjön för man kommer ändå behöva göra om allt/riva? Ska jag bara låta den stå och förfalla då tills vidare?
 
Den större är ju en timmerstuga. Försök se till att taket är tätt och rödfärga den så borde den överleva tillsvidare. Fördelen är att du kanske framöver vill renovera den, och slipper problem med strandskydd mm.

Vad är fuktproblemen i den mindre stugan? Ofta är det fuktigt och instängt för det inte finns några ventiler, man måste få in frisk luft..... Jag har en stuga som luktade "mögel", en ventil i varje gavel löste problemet. Har fixat mycket i den stugan, och inget mögel e.dyl i tak/väggar/golv.

Däremot bör du kolla syllar och hur det ser ut i grunden, där kan det finnas fuktproblem.
 
Larsa Larsa skrev:
Den större är ju en timmerstuga. Försök se till att taket är tätt och rödfärga den så borde den överleva tillsvidare. Fördelen är att du kanske framöver vill renovera den, och slipper problem med strandskydd mm.

Vad är fuktproblemen i den mindre stugan? Ofta är det fuktigt och instängt för det inte finns några ventiler, man måste få in frisk luft..... Jag har en stuga som luktade "mögel", en ventil i varje gavel löste problemet. Har fixat mycket i den stugan, och inget mögel e.dyl i tak/väggar/golv.

Däremot bör du kolla syllar och hur det ser ut i grunden, där kan det finnas fuktproblem.
Problemet med timmerstugan är att den är så sne, vilket har lett till att den öppna spisen (som står ungefär i mitten där golvet är ''som högst'') har spruckit. Golvet var fullt av musbajs, känns ju inte så härligt..

I den mindre stugan: Vi har vädrat nu under en längre tid och inomhusluften är mycket bättre, men ja, man borde nog kolla att det inte finns mögel. Så länge det inte finns mögel kan man säkert fixa ventilation och börja renovera.
 
Musbajs städar man bort. (y)
Att stugan lutar beror på att grunden har sjunkit.
Det går att ordna genom att lyfta med domkraft och fixa grunden.
Att spisen är sprucken är ju inte bra, men det går att riva ut den och sätta in en enklare kamin med plåtskorsten.

Det mesta går att fixa.
Och du kommer bli duktig efterhand.

Viktigast är att taket är tätt.
Det måste du kolla nu. Inte om fyra år.

Om några år kan du ta tag i den eller efter en riktig genomgång besluta att riva och ev. bygga nått nytt.

//AA
 
Okej, nu har jag pratat med farsgubben en sväng. Eftersom vi ännu inte vet när det blir aktuellt att ta ut arvet har vi bestämt att jag i sakta mak kommer att fixa upp åtminstone den nyare stugan. Det lär ju behövas göras innan försäljning ändå ifall det blir så. Jag har ju all rätt att vara där än så länge oavsett. Med det sagt kommer jag ju inte behöva bekosta detta själv, men jag lär ju inte våga renovera för några stora summor. När jag åker dit nästa gång gör jag en ny tråd med bilder från insidan under kategorin socialt & projekt.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag lär behöva alla råd och all hjälp jag kan få i i princip alla moment då jag är helt nybörjare :)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jag är hyfsat säker på att timmerstugan är renoverbar. Jag skulle riva ut golv och spismur och gjuta en ny betonggrund bredvid och beroende på vägens skick antingen ta dit en kranbil eller helt enkelt släpa upp den toma timran på nya grunden. Sedan bygga ny spismur och nytt golv. En bra timra till en sommarstuga är inte billig.

En timra har den fördelen jämfört med ett konventionellt nybygge att timran tål att stå kall vintertid med betydligt mindre risk för mögel och fuktskador.
 
H heimlaga skrev:
Jag är hyfsat säker på att timmerstugan är renoverbar. Jag skulle riva ut golv och spismur och gjuta en ny betonggrund bredvid och beroende på vägens skick antingen ta dit en kranbil eller helt enkelt släpa upp den toma timran på nya grunden. Sedan bygga ny spismur och nytt golv. En bra timra till en sommarstuga är inte billig.

En timra har den fördelen jämfört med ett konventionellt nybygge att timran tål att stå kall vintertid med betydligt mindre risk för mögel och fuktskador.
Jaha okej Så kanske man skulle kunna göra då, för som du säger är det ju så praktiskt med timmerstuga. Stugorna sinsemellan märks just stor skillnad på det att den timrade är fräschare på insidan då den andas.
 
Ja det finns ju många sätt att göra på men det skulle ju kännas litet harmligt att kapa en frisk timra till ved. Första skedet är väl att se efter så att timran verkligen är någotsånär frisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.