Om man orkar släpa runt på luftslangen så funkar den ju, batteridrivet är ju klart smidigare.
 
  • Gilla
johan.d.hallin
  • Laddar…
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
vi ska byta tak och därmed spika en hel del råspont. Är Senco s900fn bra för det arbetet eller ska man satsa någon nivå högre?
Har spikat två tak på ca 250 km stycket med denna pistol. Den är klart bra för ändamålet. Fastnar sällan, inget servicebehov, orkar genom med spiken. Relativt lätt trots ganska klumpigt format. Visst får man dras med en slang men om du har de sista 10 metrarna en ganska tunn slang så funkar det bättre.
 
  • Gilla
johan.d.hallin
  • Laddar…
Köpte en batteridriven spikpistol för 3500-4000 kr som användes för att bygga par rum i huset sen såldes den. Ska man ha batteridrivet så måste man upp rejält i pris, troligen minst det dubbla.

Direkta nackdelar jag såg :

- Otymplig
- Svårt att komma åt med i vissa utrymmen
- Mycket detaljer som kan krångla
- Är maskinen av annat märke än övriga parken så lär batterien kosta extra.

Spontant känns en luftdriven effektivare och hållbarare även om den kräver en kompressor.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Jag är nöjd med min pistol. Har inte bytt tak men det hade den varit perfekt till.
 
  • Gilla
johan.d.hallin
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Om man orkar släpa runt på luftslangen så funkar den ju, batteridrivet är ju klart smidigare.
På sätt och vis. Men det finns idag bra mjuka slangar som inte är lika jobbiga att dra runt på. Luftdrivna verktyg är dock betydligt billigare och har i regel betydligt mer kraft och inga batterier som tar slut. Jobbar man runt huset rekommenderar jag kompressor och luftverktyg, inget slår dessa. Enda batteridrivna jag har och tänker ha är skruvdragare och en batteridriven grästrimmer.


S snowjim skrev:
Köpte en batteridriven spikpistol för 3500-4000 kr som användes för att bygga par rum i huset sen såldes den. Ska man ha batteridrivet så måste man upp rejält i pris, troligen minst det dubbla.

Direkta nackdelar jag såg :

- Otymplig
- Svårt att komma åt med i vissa utrymmen
- Mycket detaljer som kan krångla
- Är maskinen av annat märke än övriga parken så lär batterien kosta extra.

Spontant känns en luftdriven effektivare och hållbarare även om den kräver en kompressor.
Batterihaussen. Inget slår en rejäl kompressor för den självverksamme, även villaägaren. Då kan du bygga en rejäl maskinpark till en bråkdel av priset av batteridrivet, håller i evighet och är betydligt starkare och du har allt du behöver luftdrivet för hus och bil, inga multum med batterier som ska laddas och tar slut mitt i ett arbete, finns mjuka fina slangar idag som inte är bökiga att dra.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
När det gäller slang så använde jag en vanlig sån blå 8mm slang de sista 15 metrarna. Visst, den är ju inte så grov så hade man pangat på flera spik per sekund hade det kanske blivit för mycket tryckfall men nått spik per sekund är inga problem. Så man behöver absolut inte ha nån grov tung slang om man inte tvunget vill.
 
Tack för all värdefull input kring spikpistol. Jag kör nog på tryckluft och slang, kan nog stå ut för ett projekt eller två.
 
Satsa på en lång slang utan kopplingar som fastnar eller smäller isär.
Det var bara det jag irriterade mig på när jag la om tak här hemma.
(Har två fem meters. )

På jobbet har vi en rulle med 30m slang.

//AA
 
hsd
Är det någon som provat gasdriven spikpistol
 
hsd hsd skrev:
Är det någon som provat gasdriven spikpistol
Det är absolut det bästa om man har råd. En paslode im90ci blir du inte besviken på.
 
richardtenggren
Jag har en Senco GT90CH(?)som funkat bra till vårt garage och hus. Gäller att ha några patroner extra hemma bara.

Har även en gasdriven Ga16 för lister och så :)
 
Vad kör ni för kompressor till spikpistoler och dylikt? Min lilla stanley har börjat gnälla lite. Jag tänker mig både stomspikning och annat. Gärna hyggligt mobil.
Kör en senco coilpro 90 för panel och stomme
 
j.erkers
Oxå en kolvkompressor...
 
  • Gilla
mankot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.