Har två väldigt fina högtalare från 70-talet, vilka jag vill byta element i. Undrar om någon vet hur man tar sig in i lådan smartast?
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Inte för att jag egentligen vet hur det ser ut på just de högtalarna. Men, jag har bytt element på andra högtalare. Ofta behöver man inte in i lådan för att byta element. De brukar vara skruvade framifrån. Så det borde räcka med att få bort galler/tyg framför högtalaren och därifrån komma åt skruvarna till elementet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ibland behöver man inte byta hela elementen. Jag bara bytt ut det gamla torkade kantringarna på några gamla högtalare. Hittade en bra guide på det där forumet som Bo tipsade om. Nya kantringar i alla möjliga dimensioner finns på ebay
 
Det går också att byta ut pappkonen om den är trasig (om det finns nya passande till just de elemeten). Det har jag dock aldrig gett mig på.
 
Tack för alla tips. Vill bara upplysa alla om att det va väldigt enkelt att ta loss framstycket. Tog en vass knivspets i nedre hörnen och bröt försiktigt loss det. Sedan var det solklart vad mitt problem var, basen var helt slut. Enkelt att ta loss och ersätta med ny. Kändes kul att bevara dessa "gamla klenoder".
 
  • Gilla
  • Ledsen
alvinpalv och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ersätt inte med någon ny, snälla.
Det finns knappast ett element att köpa som har rätt data, så högtalaren kommer bli helt felavstämd efter.

Limma nya kanter är den rätta åtgärden, och dessutom mycket billigare.

OM-3 28 är dessutom en riktigt fin klassiker, som jag tycker det är synd att förstöra.

Här har du lite (Olle) Mirch-historia, samt en nedladdningsbar PDF med mer historia och godis.
http://mirsch.se/?page_id=22
 
Redigerat:
  • Gilla
alvinpalv och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ersätt inte med någon ny, snälla.
Det finns knappast ett element att köpa som har rätt data, så högtalaren kommer bli helt felavstämd efter.

Limma nya kanter är den rätta åtgärden, och dessutom mycket billigare.
Riktigt så kinkigt behöver det inte vara. De flesta av oss hör ingen större skillnad.
 
Mikael_L
Det är olika svårt.
Mirch-högtalarna har dock (såvitt jag vet) ganska "normala" element, så dammsuger man marknaden och väljer mycket noga så finns det chans att hitta element som ger väldigt likt resultat som originalet. Men kastar man bara in första bästa som har samma storlek kan det bli nästan hur dåligt som helst.

Själv har jag varit på jakt i några år efter Luxor 8071, kanske inte så superhårt dock, ty jag har ibland missat exemplar som inte varit så väldigt långt borta och/eller inte för dyra ... :oops:
Men dessa Luxor lider också av att ha basar med skumkanter, som numera såhär 40 år senare nästan alltid har ruttnat upp totalt.
Så mycket av det som säljs har trasiga kanter eller bytta basar mot något "vad som helst", det senare är totalt ointressant för 8071 är en transmission line högtalare, och det kräver element med väldigt speciella data och det blir pannkaka att ersätta med något som inte passar.
Men att kanta om två basar låter sig dock göras.

Det blev dock så att jag plötsligt tjackade en annan 40 år gammal konstruktion för 1-2 år sedan, även denna transmission line. Audiotronic CM3
Ganska stora pjäser, som går ner till ca 30Hz, det var lite kul att få en halv oktav till av kyrkorgeln. :)
Även nedstämd elbas får nu fullt blås på lägsta tonen.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=15474&full=1
 
  • Gilla
alvinpalv och 1 till
  • Laddar…
Det brukar vara Seas element, finns på HiFi Kit i Stockholm.
 
ullberg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har du lite (Olle) Mirch-historia, samt en nedladdningsbar PDF med mer historia och godis.
[länk]
Jaha, då har jag på lite oklara grunder ägnat 1h av fredagskvällen till att dyka ner i ett ”rabbit hole” av mirch-historia och nästan börjat googla efter ett par begagnade rondo som jag ändå inte har plats för...

...tack för länken!

/U
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag renoverade ett par Infinity från 90-talet. Kanterna på basarna hade vittrat sönder totalt.
Beställde kanter och lim härifrån: https://www.speakerrepairshop.nl/en/ och lagade själv.
Det fungerade fint och resultatet blev bra. Lite pilligt och man får vara lite försiktig så inte
talspolen eller konen skadas. Det finns de som reparerar men det kändes som det inte
var ekonomiskt lönsamt att skicka iväg högtalarelementen för det. Jag kollade aldrig efter
några ersättare för att byta. Reparationen gjorde jag i två steg, först limmades de nya
ringarna fast i konen och fick torka ett par dygn. Sedan limmade jag ringarna till korgen
och det fick torka ett par dygn innan jag monterade tillbaka i lådorna. När man gör det
sista är det viktigt att konen centreras så det inte tar i någonstans - då låter det mkt illa!
Som vanligt känns det fint att laga något och blåsa konsumtionssamhället på pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.