När jag renoverade om huset, golv till tak, väggar till väggar, så passade jag att bygga ett teknikrum där alla kablar genom huset drogs till ett och samma ställe. Jag ville då installera ett ljudsystem genom hela huset som enkelt kunde styras från telefonen utan att det skulle kosta allt för mycket. Lyckades inte hitta några lösningar som inte omfattade Sonos system.

Varför jag ville undvika sonos:
- dyrt om du har många högtalare, varje modul kostar 6000 kr
- inlåst I deras ekosystem

Efter en del forskning så körde jag på en lösning som jag gillar skarpt:
- Dayton MA1240A 12-kanals system. Dvs en multiroom förstärkare. Kostar 6000 kr och upp till 12 högtalare, eller 12 rum. https://www.sumo.se/sv/artiklar/dayton-ma1240a-multiroom-forstarkare-12-kanaler.html

- BOWERS & WILKINS CCM362, takhögtalare. Kostar 1200 kr st. Finns såklart billigare högtalare men dessa funkar utmärkt. https://www.hifiklubben.se/hogtalar...m_campaign=productfeed&utm_content=BWCCM362WH

- Chromecast audio. Dessa har slutat säljas av Google av någon anledning. Men köpte 10 st, ett till varje rum.

Dayton MA1240A 12-kanals multiroom förstärkare bakifrån med anslutningar och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varje kanal/rum får en egen chromecast, därefter skapar jag olika rum och grupper via Google home appen.

Därefter dyker alla rum upp på Spotify, eller så kan man enkelt använda Google assistant o be henne spela musik i vardagsrummet, köket, plan 1(genom grupper som man skapar) och på så sätt får ut musik i alla rum eller olika låtar i respektive rum.

Enkel lösning som kostade mig ca 20 000 för alla högtalare, receiver, chromecast och kablar för att spela musik på 11 olika platser i huset. En Sonos som kostar 6000 kr skulle istället kosta mig 60 000 för bara enheterna.

Hur blev det så många rum? Kök, vardagsrum, gästtoa, tre sovrum, dusch, tvättrum, hall, framsida (utomhus) , baksida (utomhus)
 
  • Gilla
hildingvi och 3 till
  • Laddar…
Låter som en riktigt god soppa med bra ljud! Hoppas det kommer användas flitigt!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som en riktigt god soppa med bra ljud! Hoppas det kommer användas flitigt!
Har haft det uppe i två år och tror nog att vi spelar i systemet varje dag. På morgonen när man duschar, när barnen vill dansa och ha kul, när jag badar i spabadet utomhus etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.