A Andreas5 skrev:
Hej Dag,
Jag köpte en röd 250 mm 40T Freud pro klinga på erbjudande från England för några år sedan o är mycket nöjd. Mycket fina snitt (även på målade ytor) o tycker att den hållit skärpan utmärkt. Så nu när jag skulle köpa större klingor till justersågen har jag bara köpt Freud klingor (dock inte hunnit prova dem än men känner mig trygg i att jag kommer bli nöjd). Inte jättemycket erfarenhet av andra klingor men tycker den varit bättre än de Festool o Bosch jag också har. Hoppas detta kan vara till någon hjälp för ditt beslut.
Mvh Andreas
Tack Andreas5! (y)

Jag har nu lagt en beställning på ett set om 3 stycken Freud 250mm klingor. Dessutom slank det med en Trend CraftPro klinga 260mm/72 -5grader till min Kapex. Hittade ingen Freudklinga med den specen. Hela härligheten hamnade under 2000:- med frakt och det tycker jag är klart godkänt!
Så nu är det väntans tider!
Än en gång Tack för ditt snabba svar!

Dag
 
Vart beställde du freudklingorna?
 
stigen stigen skrev:
Hej Dzet!

Jag beställde dom hos Sautershop i Tyskland.

Länk: [länk]

Dag
Tackar!
 
Lite OT, men ni verkar ha koll på era klingor, en bekant behövde ny klinga till sin kap o ger och affären han var inne i hade bara klyvklingor på hyllan, menar han. Är de skillnad på en klinga till kap och till klyv?
 
W Willewonka skrev:
Lite OT, men ni verkar ha koll på era klingor, en bekant behövde ny klinga till sin kap o ger och affären han var inne i hade bara klyvklingor på hyllan, menar han. Är de skillnad på en klinga till kap och till klyv?
Ja, det är skillnad. En kapklinga bör ha negativ tandvinkel och dessutom oftast betydligt fler tänder än en klyvklinga. En klyvklinga har positiv tandvinkel, 10-30 grader och färre tänder.

Dock undrar jag vilken butik han varit inne i då jag tycker de flesta "vanliga" butiker oftast bara har kapklingor.
 
W Willewonka skrev:
Lite OT, men ni verkar ha koll på era klingor, en bekant behövde ny klinga till sin kap o ger och affären han var inne i hade bara klyvklingor på hyllan, menar han. Är de skillnad på en klinga till kap och till klyv?
Nu är jag ingen expert och du får säkert bättre svar, men en skillnad jag kan tänka mig är storleken på klingorna.
Min kap o ger har 8" och byggsågen (klyv) 10"
 
Lexington Lexington skrev:
Nu är jag ingen expert och du får säkert bättre svar, men en skillnad jag kan tänka mig är storleken på klingorna.
Min kap o ger har 8" och byggsågen (klyv) 10"
Beror på storleken på maskinen. Det finns små, 210 mm, som till min Metabo. Just Metabo har sen storlekar 254 och 305. Samma med bordssågsar. Specialklingor finns extra små, upp till justersågar på 300-400 mm.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Inte sågklingor men tvingar, hittade denna sidan ( https://www.llllonline.com/piher-se...-12cm-contenance-de-serrage-40cm-p-175731.htm ) när jag var ute och letade efter tvingar av märket Piher, som jag tycker verkar vara stabila.
Bra priser och tvingar av alla slag, i övrigt vet jag inget om sidan förutom att jag tittade på deras frågesida och där var det en som frågade om vart de säljer och de svarade att de säljer till hela världen.
Lägger in länken här under igen så att det blir lite lättare att kopiera:

https://www.llllonline.com/piher-se...-12cm-contenance-de-serrage-40cm-p-175731.htm
 
Piher finns tex hos hyvlar.se, för ungefär samma pris. Just nu lite utplockat bland längderna.

Ang själva tvungen, de är mycket stabila med flera bra funktioner. Behöver man mycket kraft, finns nog inga bättre.
 
  • Gilla
whork
  • Laddar…
Ok, ja det var ju ungefär samma priser, speciellt när euron har stigit så kraftigt mot kronan.
Det du skriver om tvingen är anledningen till att jag tycker att de är intressanta
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Slöjd-Detaljer har 20% på pfeilverktyg om någon behöver:)
 
Bauhaus har Senco S900FN för 2490:-. 3749:- för näst billigaste på Prisjakt.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Bauhaus har Senco S900FN för 2490:-. 3749:- för näst billigaste på Prisjakt.
Är man på jakt efter något liknande så är jag klar med min Paslode PSN90 och har tänkt mig göra mig av med den :)
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Bauhaus har Senco S900FN för 2490:-. 3749:- för näst billigaste på Prisjakt.
vi ska byta tak och därmed spika en hel del råspont. Är Senco s900fn bra för det arbetet eller ska man satsa någon nivå högre?

har inte använt spikpistol tidigare, bara dyckert men tänkte inte spika med vanlig hammare... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.