En inte alldeles ovanlig fråga har jag märkt, men jag ställer den återigen ändå om än något modifierad. I mitt garage ska jag syssla med snickerier såsom elementskydd, lådor, kanske en garderob mm. Men vilka el-verktyg behöver jag egentligen?

Jag har en handöverfräs med fräsbord som funkar bra.

Men för att få riktigt bra precision måste jag kunna såga spikrakt och snor-vinkelrätt. Är det bordscirkelsåg som gäller då eller en vanlig cirkelsåg med styrskena? Bandsåg? Sticksåg i ett sticksågbord kanske? Vad tycker ni?
 
Hejsan! Lite nybörjar-stuk över mig men jag har ganska bra kläm på vad som finns till buds när det gäller precision. Det som är allenarådande "over there" är Incra, om du säger incra till en amerikansk finsnickrare så börjar han dregla och hoppa jämfota, kolla in deras sida http://www.incra.biz/index.html så förstår du varför. Sedan gäller det ju att hitta en bra såg att applicera härligheten på och då har vi ju ett antal bordssågar att välja på men återigen over there så är det http://www.jettools.com som gäller, är nog motsvarande svenska http://www.ejca.se/ eller tyska Elektra Beckum http://www.elektra-beckum.de/ .

Det finns säkert ett antal olika lösningar som är nog så precisa men som sagt detta är nog optimalt vad jag läst,sett,upplevt.

Tjillivippen
 
Om jag hade plats så skulle de bli en cirkelsåg med ett "riktigt" justerbord. Men i ett garage där man inte bara ska såga och endast tillverka för eget bruk så blir det nog två stabila bockar och en handcirkelsåg med någon form av styrskena. Komplettera gärna med en enklare cirkelsåg på att stativ med låsbara hjul för att kunna klyva och grovsåga till virke som man sedan kör i hyveln.
Har själv en snickarbod på 4*6m i källaren och en enkel cirkelsåg men det blir trångt att hantera skivmtrl vid sågning. Det blir många gånger enklare att fixera arbetsmtrl och köra med handcirkelsågen och någon form av styrning.
Däremot så skulle jag inte klara mig utan rikt/planhyveln. Elhandhyvel använder jag bara när jag inte har tillgång till den stationära. Välj gärna en med bord och anhåll i gjutjärn då aluminium har en tendens att ge fula avfärgningar. Tyvärr kostar dessa lite extra, men brukar då också vara enklare att byta från rikt till planhyvling.
 
God Dag igen

De alster Du tänker ägna Dig åt tillverkas av skivmaterial. Och för att såga upp detta behöver Du handcirkelsåg med styrskena. Fula sidan mot sågen. Kolla att snittet är vinkelrätt, ställ en bit lodrätt, ramlar den är det snett. Och är det snett blir en hurts som en parallellogram. Och Du har säkert läst tråden "cirkelsåg - sågsätt". Den beskriver hur "en beter sej".

I syfte att snygga upp det hela kan Du limma på kantlister. Lacka dem med klarlack, låt torka, tejpa och rolla på färg.

En vacker dag vill Du börja med virke. Då behöver Du nämnda såg, bänkcirkelsåg och rikt- planhyvel samt en bandputs. Fräsmaskin har Du redan.

per
 
Tack för era svar.

Kollade lite extra på Incra:s saker. Verkar onekligen bra. Då det är för hobbybruk känns det lite surt att hosta upp 30000 för en dundermaskin ;)

Det låter på er som cirkelsåg med styrskena är något att satsa på. Men är det inte bättre att investera i en bordscirkelsåg istället? Så här på förhand känns det lite säkrare att hålla i träet än i sågen och en dylik med god kvalitet borde kunna ge raka och fina snitt. Jag sneglade lite på en BOSCH

http://www.teures-billiger.de/index...id=7941cb5fe25ce250c6dbe34f683b35d0&lang=

men insåg ganska snabbt att priset på ca 7000 ligger klart över min budget. Någon som kan tipsa mig om ett bra sågbord?

Istället för bandsåg kan man väl använda din sticksågbords-lösning, Pernitta?
 
AndersS, vad använder du plan/rikthyveln till egentligen?
 
Svara på två olika inlägg:
Lite elak, men glöm de där små bänksågarna om du ska såga skivor. De har alldeles för små bord och du måste då ändå göra dig någon form av stativ. Ta det som steg två när du redan har en bra handcirkelsåg, ev. en med styrskena.

Fråga två; Vad jag använder min rikt/planhyvel till? Oj, det är mycket.
- du tillverkar de dimensioner du behöver själv, sågen används för att ge grundstorleken och hyveln ger exakta måtten och vinklarna
- framför allt när du ska limma ihop mtrl
- köp okantat snickerivirke av olika mtrl, ek, björk, självklart även fur
- och allt blir rakt och med riktiga 90 graders vinklar, eller vad du väljer
Men sedan har jag också släktingar som har finsnickeri så man blir väl lite influerad. Har man använt en riktig plan/rikt eller putshyvel i kombination med en justersåg och stor bandputsar, mm, så vet hur lätt livet kan vara och varför det blir så mycket lättare/bättre :), framför allt med plats att vrida och vända på det mtrl man arbetar med.
 
Rudivoller

Om min tanke att Du i första hand kommer att använda skivmaterial är riktig, har Du vid bearbetning av detta material knappast någon användning av en liten bänkcirkelsåg. Som Du nyss läst i ett annat inlägg krävs betydligt större maskiner med rullande justerbord.

Glöm att det skulle kunna vara säkrare med bänkcirkelsåg. Den sågtypen är en av verkstadens farligaste maskiner.

Sticksågen. Ja, jag glömde nog den. Och Rudi, läs nu noga, råd från mig är köp av Festool sticksåg med styrskena. Den senare passar utmärkt till Dewalt 530 cirkelsåg som Du säkert har sett på mina tidigare bilder.

I förlängningen kan Du bygga sticksågsbordet som är görbra för mindre detaljer, och vidare kommer Du att förfoga över en verkligt bra sågutrustning för just skivmaterial.

per
 
Glömde tillägga, en grovdamsugare är ett måste. Jag höll på att elda upp en vanlig Electroluxmaskin när jag hade glömt min grovsugare och anslöt den till en slipmaskin. Det började ryka och lukta brännt.
Men jag ska också erkänna att min maskinpark har jag samlat ihop under 20 år och vissa maskiner har jag fått i renoveringsskick. Kolla om du kan hitta begagnade maskiner av bra kvalite, det kan räcka med kol och lagerbyte så är de nästan som nya. Mina två första maskiner att renovera var en AEG-sticksåg och en ELU handöverfräs, och de fungerar fortfarande 15 år senare. Skamfilade och fula men de fyller sitt syfte.
 
Anders S

Om Du visste hur rätt Du har, 1963 köpte jag en AEG hemverktygssats innehållande följande:
a) borrmaskin med två hastigheter utan den löjliga elektroniken. Ännu i bruk.
b) bänkcirkelsåg (med egen spindel och elmotor). Egentligen avsett för borrmaskinen.
c) rikthyvel, och i den sitter nämnda borrmaskin sedan många år.
d) sticksåg, skrotad.
e) cirkelsåg, skrotad
f) planputs, används fortfarande
g) vinkelhus till borrmaskinen, ännu i bruk, passar även Bosch
h) kompressor med färgspruta, ännu i bruk.
i) en massa tillbehör och manualer

En del bra, annat mindre bra, men vilken start för en yngling som ville börja snickra. Liknande väl genomtänkta och förhållandevis billiga satser finns inte att uppbringa idag.
Bosch och Metabo hade liknande grejer, men AEG var bäst och mest omfattande.

Det var lite historia.

per
 

De större (som i utrymmeskrävande) grejerna jag anser du behöver är:

- Bordscirkelsåg
- Pelarborr, gärna med stämtillsats
- Plan/rikthyvel

Det finns ingen generellt bra lösning för att bli av med damm. Dammsugare får snabbt sina filter igensatta och bullrar mycket vilket får vägas mot fördelarna. På den nivån jag snickrar så funkar det med andningsfilter mot damm och att sopa golvet lite då och då.
 
Men en spånsug krävs väl om du har en plan/rikthyvel? Om jag skulle glömma att slå på den eller om någon skulle glömma att tömma säcken (händer aldrig mig :cool:) så blir ju hela planhyveln full med spån?
Men nu har vi snart byggt en hel snickarverkstad.

Om du idag endast har en handöverfräs med bord så rekommederar jag som startuppsättning:
* en sticksåg av bra kvalite. Om den inte fungerar blir det skit av allt du gör.
* en handcirkelsåg som du kan spara lite på, men se till att ha en bra klinga
* ta en hyfsad elhyvel som inte är för tung och stabil fot/djupinställning, men den ska ha ett spånutkast så du kan anslutna t.ex. en grovsug
* sedan en slipmaskin, börja med en excenterslip

Du får nog många olika uppsättningar beroende av vem du frågar ;) Om du sätter en prislapp blir det nog lättare.
 
Visserligen var frågan vilka elmaskiner man behöver, men jag får passa på att rekommendera lite handverktyg också! En nyskärpt handhyvel av god kvalitet är något helt annat än det man minns från träslöjden. Man kommer ganska långt med handverktyg. Se bara till att de är av god kvalitet. Sådana finns bl.a. på
http://www.tools4wood.se/catalog/index.php  och
http://www.fine-tools.com/
Jag har köpt grejor från den senare (tyska) firman, och det har fungerat alldeles utmärkt. Den svenska har i stort sett samma grejor, men är något dyrare, men finns i Sverige osv...
 
AndersS skrev:
Men en spånsug krävs väl om du har en plan/rikthyvel? Om jag skulle glömma att slå på den eller om någon skulle glömma att tömma säcken (händer aldrig mig :cool:) så blir ju hela planhyveln full med spån?
Ja en plan/rikthyvel genererar mycket sågspån.

Jag placerar en pappkartong över hyvelns utblås. Den samlar upp spånet som tenderar att fastna i kartongen när den börjar bli full. Sedan tömmer jag kartongen i sopkärlet för trädgårdsavfall. (Hade jag varit mer ambitiös hade jag försökt sälja spånet till kaninägare.) Det fungerar riktigt bra faktiskt.

 
Men om vi väljer handverktyg som hyvel, stämjärn, mm, då finns det bra maskiner för att slipa dessa  ;D
Du måste bara ha en TORMEK 1206 "Våtslip- och brynsystem för eggverktyg", budgetvarianten.
Det svåraste för oss amatörer är att slipa våra handvertyg så att de blir användbara. Om vi nu ska vara ärliga mot "rudivoller"; Hur ser era stämjärn och hyvlar ut, skär de jämna finna spån.
Min svåger som är finsnickare säger så här "en amatör behöver en maskin för att kunna få ett hyfsat resultat, men en riktig finsnickare kan göra underverk med ett handverktyg". Men jag håller med om att man klarar inte sig utan dessa verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.