Håll koll på det, kan vara så att man inte kört in rätt konfigurering ännu.
Verkar som man satt 100/100Mbit/s.
Logga in på Telia med ditt MobiltbankID och kolla vad står på tjänsten du beställt.
Du ska med kabel få 500Mbit/s i routern.
Vad får du med din mobil uppkopplad via wifi?
Testade min wifihastighet via mobilens Bredbandskoll på vår 250Mbit/s lina och routers wifi, fick 172-185Mbit/s nedströms och 248-275 Mbit/s uppåt. K
 
M Markarbetaren skrev:
Hittade en siffra som säger 1500 MTU.
Wifi i datorn stödjer max 57Mbit/s, så där förstår jag att det inte orkar med.
MTU kan du glömma, men hur gammal dator har du?
Det kan ju vara så att den bara har 100Mbit/s interface, hum du har nog en gammal historia:cool:
 
M
Kollade mitt kort i datorn och det verkar bara stödja 100mbit/s.
Testade med telefonen via wifi och då rasslade det till:)
Skärmdump av internethastighetstest som visar nedladdningshastighet på 350,78 Mbit/s och uppladdningshastighet på 433,44 Mbit/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, men det behöver inte vara någon panik med din dator beroende av hur du använder den kan du klara dig långt med de hastigheter du får. Så testa och kör på med en(y)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
... om det är en stationär dator så går det säkert att montera ett nytt nätverkskort, kostar ett par hundringar max.
 
Eller en USB3 dongel med 1GBit/s interface.;)
 
M
Datorn är en laptop, och hastigheten är inget jag behöver på långa vägar! Jag funderade mest på hastigheten från Telia, om den inte var den utlovade så @&*)(=/:rofl:
Och jag trodde med mitt kunnande att en dator med sladd rakt in i routern skulle vara det vassaste jag hade, men telefonen via wifi var tydligen bättre.
Hastighetsmässigt så känns det nu som att jag har en Ferrari med 800hk som rullar omkring på 30-vägar i ett villaområde med vägbulor:geek: Dvs. långt mycket mer än vad jag behöver, men det var detta som erbjöds så jag får väl ge det 24 mån så får vi se sedan.
Nu börjar arbetet med routerplacering och dra kabel till nätverksuttag i olika delar av huset.
 
Även med en ny dator och 1Gbit/s interface så kommer du inte kunna använda 500 Mbit/s förbindelsen, det finns så mycket annat som påverkar och begränsar.
 
Jag vet inte det. Mina föräldrar har 1Gbit/s och de kommer ofta upp i 250-800 Mbit/s berodde på vad det är som laddas ner. De högsta hastigheterna var förvisso när min far behövde installera en Linux-distribution för några kurser han gick.

500 Mbit/s kanske man inte så ofta kommer upp i, man jag brukar ofta komma upp i de 150Mbit/s som mitt trådlösa nät tar slut vid här hemma. Med kabel är det uppåt 200 Mbit/s.
 
P petersv skrev:
Jag vet inte det. Mina föräldrar har 1Gbit/s och de kommer ofta upp i 250-800 Mbit/s berodde på vad det är som laddas ner. De högsta hastigheterna var förvisso när min far behövde installera en Linux-distribution för några kurser han gick.
500 Mbit/s kanske man inte så ofta kommer upp i, man jag brukar ofta komma upp i de 150Mbit/s som mitt trådlösa nät tar slut vid här hemma. Med kabel är det uppåt 200 Mbit/s.
Jo, visst är det så att för vissa tillfällen eller vissa användare, men generellt i praktiken så märker vi sällan om det är 100-250-500Mbit/s ;) Gäller även påverkan av fördröjningstiderna (RTD/RTT) vid de hastigheter.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M
Har sedan 10 år haft mobilt bredband med runt 18-20mbit/s som max uppmätt och det har räckt för våra behov. Visst, lite lagg ibland när vi kollat på Netflix hd samtidigt som ena ungen kollat youtube och den andre spelat ps4 online. Det enda jag i princip använder min laptop till är att lagra dokument i molnet, det brukar ta nån sekund med det mobila bredbandet. Största förändringen blir väl för sonen som uppdaterar sina spel och allt vad det innebär, något han har fått göra nattetid innan för det tar så mycket uttrymme.
För pappas del så innebär det en månadskostnad på 649 istället för 1050kr för bredband+tv.
 
Över 250 Mbit/s så är det inte så lätt att märka någon skillnad för det mesta. Under 100 Mbit/s märks skillnaden ganska ofta. Så att dra ner hastigheten lite är nog en bra idé för att spara pengarna.

De jag känner som har 1Gbit/s har det som en följd av en kollektiv upphandling och har därmed ett mycket lägre pris än jag betalade för 100 Mbit/s.
 
M
Ja man måste nog vara extremanvändare för att ha praktisk användning för dessa gbit-hastigheter. Sonen provkörde en fil nu på ps4. Har satt ett uttag i hans rum och jag kopplade in kabeln för att testa om jag fått det rätt. En fil som tidigare tog 12tim att ladda ned skulle nu ta 15min stod det.
 
Fiberanslutningen har också betydligt mindre variationer i hastighet än vad din mobiluppkoppling har

PS! gissade väl ganska bra gällande hur snabbt det skulle vara igång efter inkoppling? ;)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Jag blev lite orolig att jag klamrat sönder en kabel eller något för plötsligt slutade fibern att fungera. Men Telias fiber verkar ligga nere runt om i Sverige just nu vad det verkar enligt inläggen i en annan tråd:dizzy:
Hemsidan har nog kraschat av alla som försökt nå den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.