Hej
Detta är min första egna tråd på forumet och jag skulle behöva få lite input på att jag tänker rätt.

Avloppsstammen är i behov av byte och i och med det så är tanken att göra om samtliga badrum, toaletter och tillslut köket då dessa är lite till åren de med (>15år). Dessutom så är det lite spännande lösningar i vissa fall... Det kommer dock att göras etappvis och planen är att börja i källaren. Ett mastodont projekt med andra ord.

Huset är en gammal träkåk från 1918 i tre plan källare, markplan och övervåning byggt av stående timmer och klätt med tegelfasad.

Stambytet borde gå rätt så enkelt då alla rummen ligger rakt ovanför varandra.
Vi funderar även på att göra om allt vatten när vi ändå är igång och status på ledningarna är lite osäker.

Den egentliga frågan är om jag kan sätta ett fördelarskåp för vattnet på varje plan ung. som på bilden för att på så vis kunna koppla på sig i källaren när det väl är dags för nästa rum. Jag tänker mig rör i rör i ett shakt rakt genom alla plan. Verkar det vettigt eller finns det någon bättre lösning och vilken dimension på rören bör jag använda mig av?

Tacksamma för all hjälp
 
  • Handritad skiss av vattenledningsplan med fördelarskåp över tre husplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
Det o
S Sirtingeling skrev:
Hej
Detta är min första egna tråd på forumet och jag skulle behöva få lite input på att jag tänker rätt.

Avloppsstammen är i behov av byte och i och med det så är tanken att göra om samtliga badrum, toaletter och tillslut köket då dessa är lite till åren de med (>15år). Dessutom så är det lite spännande lösningar i vissa fall... Det kommer dock att göras etappvis och planen är att börja i källaren. Ett mastodont projekt med andra ord.

Huset är en gammal träkåk från 1918 i tre plan källare, markplan och övervåning byggt av stående timmer och klätt med tegelfasad.

Stambytet borde gå rätt så enkelt då alla rummen ligger rakt ovanför varandra.
Vi funderar även på att göra om allt vatten när vi ändå är igång och status på ledningarna är lite osäker.

Den egentliga frågan är om jag kan sätta ett fördelarskåp för vattnet på varje plan ung. som på bilden för att på så vis kunna koppla på sig i källaren när det väl är dags för nästa rum. Jag tänker mig rör i rör i ett shakt rakt genom alla plan. Verkar det vettigt eller finns det någon bättre lösning och vilken dimension på rören bör jag använda mig av?

Tacksamma för all hjälp
Det optimala hade ju varit att ställa skåpen rakt över/under varandra.
Matarledning dim 20 borde räcka. Sen 16mm ut till förbrukarna.
Har du vvc så kan den slinka med in skåpen också :)

Men det kanske var exakt så du tänkt? Förstod inte skissen riktigt :/
Skvallerröret från kök borde väl kunna dras till våningen under?
 
Narren666 Narren666 skrev:
Det o


Det optimala hade ju varit att ställa skåpen rakt över/under varandra.
Matarledning dim 20 borde räcka. Sen 16mm ut till förbrukarna.
Har du vvc så kan den slinka med in skåpen också :)

Men det kanske var exakt så du tänkt? Förstod inte skissen riktigt :/
Skvallerröret från kök borde väl kunna dras till våningen under?
Ja precis i stort sett rakt över varandra så mycket det går iaf, skissen är väl mer av ett kopplingsshema. Skvallerröret hamnar nog på toaletten som delar vägg med köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.