Hej, jag undrar vad och hur man ska göra för att täcka glappet mellan överskåp och tak i köket.
Någon som har smidiga bra förslag för en amatörbyggare som mig?

Glapp mellan vita köksskåp och taket, med grå vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vanliga är väl att låta det vara sådär men annars handlar det väl om att snickra ihop nåt. Tror dock att det kommer att se ganska konstigt ut.
 
Enklast att du klyver en täcksida eller vitmålad skiva till rätt höjd och skruvar fast genom stommen.
Brukar var rätt pilligt att få dit, men sätt en bit maskeringstejp i ovankant på listen som du kan dra fram den med om du råkar trycka in den för långt.

I hörnet så låter du dom längsgående listerna fortsätta en bit in på skåpet och sedan passar du in hörnbiten vilken geras 22.5° i båda ändar.
Blir tight och snyggt.

Vill du ha en fasad taklist limmar du dit en sådan i efter hand.
 
  • Gilla
Malko
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Enklast att du klyver en täcksida eller vitmålad skiva till rätt höjd och skruvar fast genom stommen.
Brukar var rätt pilligt att få dit, men sätt en bit maskeringstejp i ovankant på listen som du kan dra fram den med om du råkar trycka in den för långt.

I hörnet så låter du dom längsgående listerna fortsätta en bit in på skåpet och sedan passar du in hörnbiten vilken geras 22.5° i båda ändar.
Blir tight och snyggt.

Vill du ha en fasad taklist limmar du dit en sådan i efter hand.
Tack Mazen. Du gav mig idén att istället för att skruva i skåpet underifrån så kommer jag använda no-nail lim istället. :)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Malko Malko skrev:
Tack Mazen. Du gav mig idén att istället för att skruva i skåpet underifrån så kommer jag använda no-nail lim istället. :)
Eller så kapar du passbiten så tight att den pressas fast mellan taket och skåpen. Inget kladd med lim el synliga skruvar (y)
 
  • Gilla
Malko
  • Laddar…
V
Skruva dit en regel underifrån skåpen lagom långt in.
Sen har du något att fästa en täckskiva i.
Mot taket kan du sätta en liten kvartsstav.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
V volvo51 skrev:
Skruva dit en regel underifrån skåpen lagom långt in.
Sen har du något att fästa en täckskiva i.
Mot taket kan du sätta en liten kvartsstav.
Förlåt ville inte vara sån, men en kvartslist använder bara dom som vill dölja en dåligt anpassad foring / passbit :)
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
V
I det här fallet används den som taklist.
Vad används taklister till?
 
V volvo51 skrev:
I det här fallet används den som taklist.
Vad används taklister till?
En taklist är just det, men kvartsstav, njae.
 
Skruva dit passbiten med långa försänkta små skruvar och lite fog. Förborra först.
Dra sen lite latexfog i springan mot taket. Kommer bli kanon.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
I de lägenheter jag har bott i så har de sågat täcklisten så att den sitter ganska tight mot taket, ställt ner den i ett U med en "flärp" (se bild) som de sedan har skruvat fast i stommen uppifrån. Där ventilationsröret har gått upp har de skippat U-na och kapat täcklisten vid skåpsidorna och kilat fast med T-lister mellan täcklisterna. Lätt att montera och lätt att ta bort vid kontroll av rören. Men vad dessa fästen heter har jag ingen aning om
Enkel ritning av en täcklist i form av ett "U" med en utstickande flärp för fastsättning.
 
V
raveper raveper skrev:
Skruva dit passbiten med långa försänkta små skruvar och lite fog. Förborra först.
Dra sen lite latexfog i springan mot taket. Kommer bli kanon.
Jag vill inte heller vara sån,men jag undrar vad Mazen tycker om latexfog. ;)
 
V volvo51 skrev:
Jag vill inte heller vara sån,men jag undrar vad Mazen tycker om latexfog. ;)
Bör undvikas, men visst skulle jag sätta taklist för att få ett mer inbyggt intryck så ja, sedan måla in .. Men tack för din undran :)
Edit: använder sällan latex utan tex Biltemas MS polymer..
 
V
Mazen Mazen skrev:
Bör undvikas, men visst skulle jag sätta taklist för att få ett mer inbyggt intryck så ja, sedan måla in .. Men tack för din undran :)
Edit: använder sällan latex utan tex Biltemas MS polymer..
Menar du Multibond?
Jag har använt det till husvagnen men aldrig inomhus.
Varför är det bättre?
 
V volvo51 skrev:
Menar du Multibond?
Jag har använt det till husvagnen men aldrig inomhus.
Varför är det bättre?
Nu är vi Off topic, men alltid använt Tec7 som är ett mkt dyrare alt.
Fördelarna med polymer är bra flex, gulnar inte etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.