Vi Har funderingar på ett U-format kök. Men vi vill inte gärna ha hällen i den fristående delen (mest p.g.a. fläktkåpan), så vi funderar på att ha diskho:n där i stället. Som vi ser det finns det fördelar i.o.m. att den fristående delen är vänd mot matplatsen. Lätt att slänga ner disken i hon när man ätit färdigt.

Men finns det några nackdelar som vi förbisett? Stänk på golvet inser vi ju att det riskerar att bli, men det problemet har man ju alltid (om än bara mot en sida, normalt sett). Borde finnas fler nackdelar med tanke på att jag inte sett några sådana lösningar i någon av alla de huskataloger vi kollat igenom?
 
Konsulten skrev:
Lätt att slänga ner disken i hon när man ätit färdigt.

Borde finnas fler nackdelar med tanke på att jag inte sett några sådana lösningar i någon av alla de huskataloger vi kollat igenom?
Enligt min åsikt är det opraktiskt att stå och stänka bredvid matbordet men den främsta nackdelen är den estetiska, hur trevligt känns det eg. att sitta och äta med matplatsen i direkt anslutning till diskhon ;)

Även om man försöker röja undan efter tillagningen så finns det ju alltid, åtminstone hos oss, en del grejer som inte går/ryms osv. att "gömma" undan i DM innan man sätter sig till bords, om sen inte dessa ska stå kvar på spis eller bänkar och "skräpa" så tycker jag det är lämpligt att lägga ner dem i diskhon i väntan på disken efter maten, mao. inte trevligt att sitta och titta på den flottiga långpannan eller stekpannan medans man äter :-/
Dessutom brukar det, åtminstone hos oss, alltid vara någon eftersläntare med glaset kvar vid matbordet när man ätit färdigt och dukat av ;), men iof. ska man sen stå och diska bredvid matbordet så blir man antagligen av med dem ;)
Summa summarum, enl. mig, både osnyggt och opraktiskt.

//Christina.
 
Håller med Christina

Fundera också på:
Beror ju lite på vart disken ska sedan?
Har ni diskmaskinen i anslutning funkar det ju bra, om inte så blir det en himla massa dropp.

Även att rekommendera att avståndet från diskmaskinen till förvaringsplats för vardagsporslinet är minimalt.

Vi har en köksö med frihängande fläkt husqvarna i rostfritt och kupan i glas vilket gör den mer som ett smycke i köket än en barriär. Kollade även på fläkt som åkte upp ur bänken ett par decimeter på varje sida om hällen. Snyggt , dyrt men funktionellt? Kmmer inte ihåg märket.

mvh bosse
 
En annan sak:
Av säkerhets- och bekvämlighetsskäl bör man kunna flytta en gryta från spisen över till vasken över en sammanhängande bänk.
Därför ska man inte ha spis (eller häll) på en köksö och inte också ha en diskho där, eller tvärtom.

/EB
 
Var slarvig när jag skrev "köksö". Så här är det tänkt att se ut.

plan.gif

Porslin och bestick hade vi tänkt ha i de fristående skåpen, i högra nedre hörnet. På så sätt kan en person duka utan att springa i vägen för den som lagar mat. Diskmaskinen skulle finnas i anslutning till diskhon. Skulle alltså bli en hel del spring runt utstickaren om man bytte plats på häll och ho.

Det blir troligen en bänk i granit med underlimmad ho. Ingen diskbänk alltså.
 
byggimpert skrev:
... hur trevligt känns det eg. att sitta och äta med matplatsen i direkt anslutning till diskhon ;)
Du har helt klart en poäng där. Man kanske skulle kunna lägga på en liten "bardisk" på utstickaren mot matplatsen, som är lite högre än själva bänken. Så skymmer det diskhon, och man slipper se den (och vad som ligger i den) från matbordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.