Hejsan,


Jag och min sambo har nu bott i vårt nya stenhus i 8 veckor. Allting var super dom första 4 veckorna, sedan helt plötsligt börjar vi höra ett djupt resonans/basljud på ovanvåningen. Detta kom i samband med att vinden vände och började blåsa från ett nytt håll. Ljudet börjar bli högt runt 10 m/s.

Ljudet kan bli väldigt högt, så pass högt så att det kan överrösta tv:n.


Kan bäst beskriva ljudet som om grannen ovanför din lägenhet har fest. Fullkomligt omöjligt att ignorera.


Är det någon som har råkat ut för något liknande ?
 
J
Säkerligen att vinden blåser över ett rör/venthuv/skorsten , det blir som att blåsa i en flaska med vibbrationer, du får gå upp på taket och utröna var det kan vara, en öppen avloppsvent kan få den funktionen eller köksventrör
 
är inne på samma tanke. Helt sanslöst vad det kan låta alltså.

Har försökt lokalisera ljudet inomhus, dock utan framgång.
 
J
Kan var svårt att lokalisera på insidan då det är ett resonansljud och det fortplantar sig på olika sätt i byggkonstruktionen
 
Japp det har jag verkligen märkt. En annan sak som jag noterade igår är att innertaket och även yttertaket. Främst sektionen nära vindsluckan vibrerarar i takt med vinden/ljudet ökar.
 
J
Du kan prova med att när det blåser ta tag i ventrör och spänna lite på det , samt att någon annan lyssnar, då kan du få en hum om vad det kan vara som gör det., du har lite otur med att resonansen stämmer med konstruktionen
 
Hej, hoppar in i denna tråd. Upplever samma sak själv med vårt hus och är lite nyfiken på om det blev ngn lösning på problemet?
 
Då var jag kanske lite snabb, har nu själv varit uppe på mitt tak och kikat och det visade sig att det var den gamla TV-antennen som satt monterad på skorstenen som började vibrera när det blåste, detta fortplantade sig sedan i murstocken och gick ner genom hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.