Hej!

Håller för närvarande på att renovera ett hus och önskar få lite tankar kring upplägget av möbleringen. Bifogar prospektbilder och planlösning.
Vi önskar ha en vägg-monterad TV i vardagsrummet, men vi känner att det blir lite svårt möbleringsmässigt.
Kom gärna in med tips om man skall ha hörnsoffa, två raka soffor eller soffa med divan. Kanske dagbädd?
Spontant, har ni några ideér?
 
  • Svartvit planlösning av en lägenhet med kök, vardagsrum, två sovrum, balkong och duschrum markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med klassisk möblering och stort fönster, visas på en MacBook Air-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med mönstrade fåtöljer, soffa, glasbord, och utsikt genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildskärmsbild av ett vardagsrum med matbord, stolar och en kristallkrona, möbleringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med möblering synlig på en datorskärm, inkluderar soffa och matsalsbord nära fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom ni tar bort en vägg så finns det bara två väggar kvar att hänga en TV på, väggen till vänster och väggen mot köket.

Om ni väljer väggen till vänster så tycker jag att det passar bäst en rak soffa mittemot den, kanske med en divandel längs fönstret, och sen komplettera med fåtöljer mittemot fönstret för att inte det ska kännas så instängt/avgränsat. Det lämnar då plats för en mindre del till höger om soffan där man kan ha en läsfåtölj med bokhylla mot köksväggen och lägre hyllor/skåp/sideboard mot trappan eller en barnhörna med lågt pysselbord eller en datorhörna beroende på vad som behövs. Matplats uppe till vänster så den hamnar nära köket.

Med TV mot köksväggen kan två parallella soffor passa bra, en längs trappan, för då kan man också se ut genom fönstren när man sitter i dem.

Jag tipsar om datorprogrammet Sweet Home 3D som gör det lätt att pröva olika möbleringar och se hur det ser ut när man går omkring i rummet så att man inte placerar ut möbler för tätt.
 
Vi valde att behålla väggen mot köket från vardagsrummet faktiskt, kändes inte värt jobbet helt enkelt.

precis, parallella soffor känns nästan bäst kan jag tycka, segt bara att balkongdörren ligger mot trappan.

Tack för tipsen!
 
BirgitS
E Eric87 skrev:
Vi valde att behålla väggen mot köket från vardagsrummet faktiskt, kändes inte värt jobbet helt enkelt.
Jag förstår det och väggar är bra att ha när man ska möblera också och ibland kan det vara skönt att slippa att se stöket i köket också.

Hur mycket ska ni göra om i köket?
Ska skåpen vara kvar ung. där de är idag eller blir det en helt ny lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.