Hej!

Har kollat runt i olika trådar men får inte svar på min fråga.

Jag har en 1-plans Villa med Källare som är byggt -69, är ganska säker på att det är oisolerad platta på mark (vad man kan tyda på ritningar osv.). Jag har nyligen blivit av med Panna och Oljetank i Pannrummet när Luft/Vatten Värmepumpen blev installerad och vill nu flytta Tvättstugan in dit. Problemet är att det inte finns någon golvbrunn där inne, troligen för det stod en 3kbm Oljetank där inne.

Nu vill jag flytta tvättstugan till Pannrummet och sätta plattor på golv och vägg. Men har då ingen golvbrunn där eller tätskikt (tätskikt finns inte heller i befintlig tvättstuga som skall bli ett mera relax badrum i framtiden). Vad är det som gäller gällande:
- Golvbrunn
- Tätskikt?

Kan jag leda utlopp genom vägg till brunnen som är närmast? Handlar kanske om 1m eller måste jag bila och skarva på befintligt avlopp som är i gjutgärn eller bör jag byta det också? Det finns massor med frågor och svar men tycker inte jag hittat något som stämmer med min frågeställning!

Tack på Förhand!
 
Redigerat:
Tätskit skall du aldrig ha i en gammal källare och knappt i en ny heller.
Golvbrunn behöver du väl endast ha om du skall ha vatten på golvet.
Kan du lösa det med ett rör till golvbrunnen i den gamla tvättstugan så är det väl en fullgod lösning?
 
E EyEr0n skrev:
Tätskit skall du aldrig ha i en gammal källare och knappt i en ny heller.
Golvbrunn behöver du väl endast ha om du skall ha vatten på golvet.
Kan du lösa det med ett rör till golvbrunnen i den gamla tvättstugan så är det väl en fullgod lösning?
Så tänker jag också, sen blir man ju osäker när det står att det skall vara så. Men sen vet jag själv att det är dumt att tätskikta på ett underlag som måste andas. Men just golvbrunnen är jag osäker på. Är det värt att kolla med försäkringsbolag? Då jag inte tänkt anlita någon utan göra det själv.
 
Thyselius Thyselius skrev:
Så tänker jag också, sen blir man ju osäker när det står att det skall vara så. Men sen vet jag själv att det är dumt att tätskikta på ett underlag som måste andas. Men just golvbrunnen är jag osäker på. Är det värt att kolla med försäkringsbolag? Då jag inte tänkt anlita någon utan göra det själv.
Varför vill du ha golvbrunn?
Normalt har man inte golvbrunn i en tvättstuga vid nybygge tex.
 
  • Gilla
Thyselius
  • Laddar…
Bortsett från att du såklart behöver avlopp så får man normalt ställa tvättmaskin var man vill. Det finns inga krav att rummet ska vara utformat på nåt speciellt sätt. Gör man en riktig tvättstuga med plats för allt och man kanske har utslagsback och spolslang och gud vet allt så är det såklart bra att ha en golvbrunn.
 
E EyEr0n skrev:
Varför vill du ha golvbrunn?
Normalt har man inte golvbrunn i en tvättstuga vid nybygge tex.
Läser man säkervatten tror det är 3.6.3 så står det att Golvbrunn skall finnas där man har tvättmaskin, om den är placerad i ett kök så var det andra regler. Därav är jag kluven kring golvbrunn
 
Man får vara lite förnuftig också. Finns det inget som kan skadas av lite utläckande vatten så behöver man inte skydda sig lika mycket.

GVK skriver: "Problem med fukt i underlaget? Välj inte en tätskiktsfolie under keramiskt ytskikt."
 
useless useless skrev:
Man får vara lite förnuftig också. Finns det inget som kan skadas av lite utläckande vatten så behöver man inte skydda sig lika mycket.

GVK skriver: "Problem med fukt i underlaget? Välj inte en tätskiktsfolie under keramiskt ytskikt."
S Stefan1972 skrev:
Bortsett från att du såklart behöver avlopp så får man normalt ställa tvättmaskin var man vill. Det finns inga krav att rummet ska vara utformat på nåt speciellt sätt. Gör man en riktig tvättstuga med plats för allt och man kanske har utslagsback och spolslang och gud vet allt så är det såklart bra att ha en golvbrunn.
Liknande står i BKR:s branchregler. Men då antar jag att det inte är nödvändigt med golvbrunn i en tvättstuga?
 
Thyselius Thyselius skrev:
Liknande står i BKR:s branchregler. Men då antar jag att det inte är nödvändigt med golvbrunn i en tvättstuga?
Tänk såhär istället:

OM din tvättmaskin läcker var tar vattnet då vägen? I just ditt fall. Kommer det kunna ställa till något eller rinner det bara i till gamla tvättstugan?
 
E EyEr0n skrev:
Tänk såhär istället:

OM din tvättmaskin läcker var tar vattnet då vägen? I just ditt fall. Kommer det kunna ställa till något eller rinner det bara i till gamla tvättstugan?
Det kommer det nog inte göra... Blir nog att bila och bygga brunn för att vara på säkra sidan.. Det drar nog med sig extra jobb då det fortfarande är gjutjärn som sticker ner i plattan.. Samt har bara gjutjärnsbrunnar/rör. Förutom till handfat, wc och kök på entréplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.