Hej forumet.

Har idag en gunga hängandes i en trädgren där vi bara slängt repet om, dessvärre ser jag att repet börjat skava bort barken.

Finns det några förslag på hur man ser till att detta inte sker samtidigt som grenen kan fortsätta växa (och kanske på samma gång ser till att repet inte kan flytta sig i sidled)

Har försökt googla, men detta verkar vara ett område med många tvivelaktiga maskinöversatta hemsidor.
 
Det skulle vara underhållande med en bild på tungan i trädet... :D

Den enklaste lösningen är kanske att slå repet flera varv runt trädgrenen för att fördela skavningen över en större yta. Så gör vi alltid när vi förtöjer båten runt träd.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
klipp nån gummigrej och lägg emellan då? Tror samtidigt inte trädet tar skada av nå skavande rep på nåt ställe........Det brukar anpassa sig och hänger gungan där nog länge så växer nog repen in i grenen...........
 
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Det skulle vara underhållande med en bild på tungan i trädet... :D

Den enklaste lösningen är kanske att slå repet flera varv runt trädgrenen för att fördela skavningen över en större yta. Så gör vi alltid när vi förtöjer båten runt träd.
Gah, autoincorrect :crysmile:

Jag har funderat på det, men låter det trädet växa? :thinking:
 
S Stefan1972 skrev:
klipp nån gummigrej och lägg emellan då? Tror samtidigt inte trädet tar skada av nå skavande rep på nåt ställe........Det brukar anpassa sig och hänger gungan där nog länge så växer nog repen in i grenen...........
trädde en bit gummislang över när jag satte upp den, höll ett halvår tyvärr.

Detta är en av få grenar i trädgården som går att nyttja till detta så vill ogärna riskera den ;)
 
Ta nåt tjockare då......finns ribbad gummimatta, skär remsor ur ett gammalt däck. Finns säkert en massa annat också..........
 
  • Gilla
Oscar skog och 1 till
  • Laddar…
En bit matta ligger still på trädet och ev rörelser sker mellan rep/matta. Lyft på mattan 1-2 ggr per år så den inte växer in.
Hade så själv i några år och inga skador syntes på trädet, kan dock inte visa bild då trädet är nedtaget.

tillägg, självklart behövs brytpunkt under grenen i form av ögla, pålstek, krok etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
trädde en bit gummislang över när jag satte upp den, höll ett halvår tyvärr.

Detta är en av få grenar i trädgården som går att nyttja till detta så vill ogärna riskera den ;)
´
Knyt repet så att det inte skaver, flera varv så att det är fixerat runt grenen och rörelsen istället sker i själva repet
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kör på juteväv/juteband!
Vanligt material att använda på träd, samt att minimerar skav.
 
  • Juteväv är insvept runt trästolpar i en trädgård för att minimera skav mot träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gah, autoincorrect :crysmile:

Jag har funderat på det, men låter det trädet växa? :thinking:
Slå öglor av rep runt trädet. Häng gungan i öglorna. Det borde få skavet att flytta från trädet till öglorna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tror också på att flytta rörelsen från grenen. Rep runt grenen–karbinhake–rep till gungan. Exempelvis.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja precis, man vill inte att repet snurrar runt alls helst.
Men får inte till hur jag fixerar det relativt enkelt utan att samtidigt hindra fri växt av trädet.

Man kan sammanfatta det med med att jag är lat, vill inte göra om det de närmaste åren, samtidigt vill jag inte påverka trädet. Kanske är en omöjlig uppgift :thinking:

Ska prova att slå två varv med en egen stump runt, förhoppningsvis snurrar det inte samtidigt som det borde låta trädet växa.

Tack för alla tips! (y)
 
  • Gilla
Sjöhästen
  • Laddar…
Detta verkar va en bra lösning, man kan ju även lägga en bit gummi/juteväv mellan för extra skydd.

Svart spännband fastsatt runt en tjock trädgren med ett knutet rep genom spännsklossen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Om man dessutom flyttar på banden på grenen någon decimeter varje år så blir det skonsamt för trädet ...om man orkar flytta dem så ofta ;)
 
  • Gilla
AnneliOC och 1 till
  • Laddar…
En stump bättre begagnad brandslang trädd på repet brukar vara ett bra sätt att skydda likväl repet för vassa kanter som ömtåliga föremål för repet.
 
  • Gilla
torpedoerik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.