3D-rendering av ett modernt kök med köksö, inbyggd belysning och stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med köksö, långa bänkar och inbyggda apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med U-formad köksinredning och en stor köksö med sittplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre köksdesigner; ett U-format kök utan ö, ett U-format kök med köksö, och ett kök med köksö och barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsritning av ett kökslayout med en U-formad arbetsyta och en separerad köksö med sittplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade varit tacksam för råd och synpunkter på dessa två kökslösningar. Fördelar nackdelar osv... Vi velar fram och tillbaka och måste fatta ett beslut.

Köksöritningen kom fram efter diskussion om nackdelen med hörn i ett U-kök. Erfarenhet av hörn? upplevs det som besvärligt med U-kök?

Erfarenheter av köksö? Fantastisk eller en skrotsamling? ( vi kommer isf minska sittdelen på köksön, den kändes lite för stor och tog över för mycket)


Vi är inte begränsade till avlopp och el osv eftersom vi ska riva upp golvet och göra om allt under.

Värt att nämna är att vi har flyttat ut vårat matbord till vardagsrummet som ligger intill. Har därför ett behov av några sittytor. Vi begränsas av ett stort fönster där vi inte kan ha bänk under. Kvar blir en relativt stor golvyta som vi inte riktigt vet vad vi ska göra utav.


Vore oerhört tacksam för lite synpunkter
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Spontant så måste jag säga att jag gillar det! Speciellt om man gillar att laga mat och ha gäster.

Skulle satt hällen på andra sidan dock, så man får närmare till kylen samt kan se ut genom fönstren.
Skulle ävens sätta en extra liten ho i köksön, gillar när man har en stor ho för disk (gärna lite avskild som ni har) och en liten för övrig användning i köksön.
 
  • Gilla
Mia.L
  • Laddar…
Som jag jobbar med att städa andras moderna hem, vill jag bara säga, att det blir mycket droppande vatten och spill och kladd på golven, när man har spisen på en köksö, men vattnet borta vid väggen. Golvet kommer fort att bli fult eller också blir det ett evigt torkande och tjatande om att torka... Inte kul för någon.

Det är mer praktiskt att ha diskbänk, bänkskiva, spis sammanhängande. Varianten med bänkskivan utan spis, vinklad ut från köket är bra tycker jag. Har städat i såna kök, fräscht! Det är lätt för åskådare att hänga där och underhålla den som står vid spisen.
 
  • Gilla
Mia.L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Av säkerhetsskäl bör man ha en ho i samma bänklängd som spisen, dvs. så att man hela tiden kan hålla pastakastrullen över en bänk på väg till hon. Det har hänt så många allvarliga skållningsolyckor när kastrullen ska bäras över golvet.

När det gäller hörnskåp så är de visserligen inte lika effektiva som vanliga lådor men å andra sidan kan det vara lättare att få in större köksmaskiner i ett hörnskåp än i en normalstor låda. När det gäller ett hörn som är mot matplats eller liknande så kan man sätta ett vanligt underskåp som har lådfronter mot matplatsen och där ha servetter, ljus och annat som bara ska mellan skåpet och matbordet.

Det är praktiskt om man kan övervaka ugnen och mikron medan man står vid spisen och inte behöver lämna något som man håller på och steker bara för att kolla om det som står i ugnen är klart.

Om du i alternativet med kökshalvön tycker det blir mycket tomrum i köket kan man ju där ha ett litet runt bord med några stolar framför det fönstret. Betydligt bekvämare än att sitta på höga stolar där man inte kan variera hur man har benen. Kanske ett vitrinskåp eller liknande för ytterligare förvaring längs väggen med kylen.
 
  • Gilla
Mia.L
  • Laddar…
B byggaeko skrev:
Som jag jobbar med att städa andras moderna hem, vill jag bara säga, att det blir mycket droppande vatten och spill och kladd på golven, när man har spisen på en köksö, men vattnet borta vid väggen. Golvet kommer fort att bli fult eller också blir det ett evigt torkande och tjatande om att torka... Inte kul för någon.

Det är mer praktiskt att ha diskbänk, bänkskiva, spis sammanhängande. Varianten med bänkskivan utan spis, vinklad ut från köket är bra tycker jag. Har städat i såna kök, fräscht! Det är lätt för åskådare att hänga där och underhålla den som står vid spisen.
B byggaeko skrev:
Som jag jobbar med att städa andras moderna hem, vill jag bara säga, att det blir mycket droppande vatten och spill och kladd på golven, när man har spisen på en köksö, men vattnet borta vid väggen. Golvet kommer fort att bli fult eller också blir det ett evigt torkande och tjatande om att torka... Inte kul för någon.

Det är mer praktiskt att ha diskbänk, bänkskiva, spis sammanhängande. Varianten med bänkskivan utan spis, vinklad ut från köket är bra tycker jag. Har städat i såna kök, fräscht! Det är lätt för åskådare att hänga där och underhålla den som står vid spisen.
Tack för dina synpunkter, jag förstår verkligen hur du tänker ur städsunpunkt!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Av säkerhetsskäl bör man ha en ho i samma bänklängd som spisen, dvs. så att man hela tiden kan hålla pastakastrullen över en bänk på väg till hon. Det har hänt så många allvarliga skållningsolyckor när kastrullen ska bäras över golvet.

När det gäller hörnskåp så är de visserligen inte lika effektiva som vanliga lådor men å andra sidan kan det vara lättare att få in större köksmaskiner i ett hörnskåp än i en normalstor låda. När det gäller ett hörn som är mot matplats eller liknande så kan man sätta ett vanligt underskåp som har lådfronter mot matplatsen och där ha servetter, ljus och annat som bara ska mellan skåpet och matbordet.

Det är praktiskt om man kan övervaka ugnen och mikron medan man står vid spisen och inte behöver lämna något som man håller på och steker bara för att kolla om det som står i ugnen är klart.

Om du i alternativet med kökshalvön tycker det blir mycket tomrum i köket kan man ju där ha ett litet runt bord med några stolar framför det fönstret. Betydligt bekvämare än att sitta på höga stolar där man inte kan variera hur man har benen. Kanske ett vitrinskåp eller liknande för ytterligare förvaring längs väggen med kylen.
Tack, kloka tankar!
Jag stör mig bara lite på att ha spisen så nära hörnet och är rädd för att det kommer bli trångt där. Har ritat upp spisen på andra sidan men det blev Inge bra :/
 
BirgitS
Jag tror inte att 30 cm till hörnet är trångt (det ser i alla fall ut som 30 cm på bilden).
Har du prövat att ung. byta plats på hällen och diskhon?
 
Jag gillar lösningen med köksö bäst (har själv köksö), men skulle göra några ändringar.

Liten ho i köksön för att slippa spill på golvet och skållning eftersom man då inte behöver gå till stora hon.

Spisen på sidan mot kyl och frys så man slipper gå runt varje gång man ska ha något.

Avställningsyta bredvid högskåpet med ugnen för att slippa springa över golvet med varma plåtar/ugnsformar. Eller ugnen under hällen.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag gillar lösningen med köksö bäst (har själv köksö), men skulle göra några ändringar.

Liten ho i köksön för att slippa spill på golvet och skållning eftersom man då inte behöver gå till stora hon.

Spisen på sidan mot kyl och frys så man slipper gå runt varje gång man ska ha något.

Avställningsyta bredvid högskåpet med ugnen för att slippa springa över golvet med varma plåtar/ugnsformar. Eller ugnen under hällen.[/QUOTE

Tack för dina synpunkter. Varför vi inte vill byta plats på spisen är för att den ytan mellan kylen och köksön är en passage genom hela huset. Det känns som att man står i vägen och att köket blir lite avigt placerat. :/ Fast allt är ju en vanesak såklart!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att 30 cm till hörnet är trångt (det ser i alla fall ut som 30 cm på bilden).
Har du prövat att ung. byta plats på hällen och diskhon?
Jo vi har provat det men det kändes inte bra för då förlorade vi överskåpen. Det blev mest ”harmoniskt” att placera överskåpen på den sidan istället för ytan mellan fönsterna.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag gillar lösningen med köksö bäst (har själv köksö), men skulle göra några ändringar.

Liten ho i köksön för att slippa spill på golvet och skållning eftersom man då inte behöver gå till stora hon.

Spisen på sidan mot kyl och frys så man slipper gå runt varje gång man ska ha något.

Avställningsyta bredvid högskåpet med ugnen för att slippa springa över golvet med varma plåtar/ugnsformar. Eller ugnen under hällen.
 
  • Modernt kök med öppen planlösning, köksö och inbyggda skåp med riktade pilmarkeringar till vardagsrum, sovrum och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det känns inte riktigt bra att ha ugnen i en "korridor", lite väl stor risk att det blir problem när man lyfter ut en plåt, typ att någon plötsligt är i vägen bakom ryggen på en när man ska vända sig om för att ställa ner plåten på köksön.
 
För mig är det helt uteslutet med placeringen av ugn så att den hamnar vid passage mellan hall, sovrum och vardagsrum.
När du gör ritningar sätt in alla dörrar och gärna en översiktsbild hur det ser ut i förhållande till andra rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det känns inte riktigt bra att ha ugnen i en "korridor", lite väl stor risk att det blir problem när man lyfter ut en plåt, typ att någon plötsligt är i vägen bakom ryggen på en när man ska vända sig om för att ställa ner plåten på köksön.
Håller med, förlag på var man kan placera kyl och frys istället? Vi har inte lyckats få in det i u-köket utan att det blir konstiga
 
BirgitS
Ett ritning uppifrån på U-köket tror jag skulle vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.