Ett par skruvar i fötterna underifrån kan kanske vara en idé att testa?
 
Jag fick lite kalla fötter och byggde om inre formen så godset blir ca 4cm. Passade också på att bygga så det blir fötter på lådan. Tänkte inte riktigt länge nog för jag gjorde fyra fötter, ett i varje hörn men inser nu att det varit bättre med tre så minskar risken för spänningar i lådan om den inte står på plant underlag.. Sen missbedömde jag förstås mängden bruk, hade bara köpt två säckar för att testa med och trodde nog att det skulle räcka, gjorde det inte... Så första testet blir en lägre låda ;-)

Jag som många här köper ju även saker när tillfälle ges så visst hittade jag en visp på förråds vinden. Nu visade det sig ju att jag kommer behöva 2,5 säck till en låda om jag nu får loss formen hel så till nästa gjutning så blandar jag i tombolan som ju också har köpts som bra o ha...

Nu är det bara att vänta ett par dar så får vi se om den håller.. Den hembygda vibratorn funkade kanon, maskinen på bara hammare och en träkloss på ett grovt borr, vibrerar som attan.

Träform med inre form och utformning för fötter, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre träform för gjutning av betonglåda med fyra fötter på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en gjutningsplats med öppen träform, två säckar bruk, en borr, en visp, en tom hink och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning med fyra inbyggda fötter och spännband, redo för betongblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning med spännrem, avsedd för betonglåda med integrerade fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Formen ska du nog försöka ta bort efter ett dygn... då brukar gjutet hålla ihop av sig själv... väntar man för länge "fastnar" formen.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Formen ska du nog försöka ta bort efter ett dygn... då brukar gjutet hålla ihop av sig själv... väntar man för länge "fastnar" formen.

/ATW
Prövar med det.
 
Finns både fibrer och flytmedel att köpa. Skulle starkt rekommendera flyt till din finbetong.
 
Det gick sådär :( Sprucken, ej härdad betong inuti en träform på ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt som berget vilket gjorde att jag fick ta i o spräckte betongen som ju inte är härdad än...
 
  • Ledsen
anders07
  • Laddar…
Sätt plast på sidorna sen måste du nog dela formen inåt, svårt att skjuta ut den.
 
Sen på bollen här nu men du behöver konstruera formen så den går att skruva isär. Lägg "foderbräden" på utsidan som du drar ihop med skruv och innerformen kan du lägga t.ex. 45x45 i hörnen som du skruvar ihop så du kan sen lossa dem och sen ta bort skiva för skiva.
Att försöka knacka loss en så stor form kommer inte att lyckas.
Ev. om du använder formplyfa (helt slät).

Vad det gäller fiber i betong så beställde jag från england glasfiber som man blandade i finbetong. Jag har gjutit 2 cm tjocka plattor som håller ihop bra som gångplattor med det.
 
Varför gjuter du inte upp och ner, måste vara svårt att få in betong under innerformen.
Formen måste vara delbar vilket redan visat sig.
Att plasta formen är lite knepigt, varje litet veck kommer att synas.
Men kämpa på

Protte
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Blir nytt försök nästa vecka, tänkte göra ytterformen delbar och ev använda en murarbalja som innerform, tänker att plastbaljan ska vara lite lättare att dra ur. Kan behöva stötta innerbaljan med något. Vad tror ni?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
leby leby skrev:
Blir nytt försök nästa vecka, tänkte göra ytterformen delbar och ev använda en murarbalja som innerform, tänker att plastbaljan ska vara lite lättare att dra ur. Kan behöva stötta innerbaljan med något. Vad tror ni?
Du skulle kunna fylla innerformen med sand/grus...

//ATW
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varför gjuter du inte upp och ner, måste vara svårt att få in betong under innerformen.
Formen måste vara delbar vilket redan visat sig.
Att plasta formen är lite knepigt, varje litet veck kommer att synas.
Men kämpa på

Protte
Funderade på att gjuta upp o ned men tänkte då att det blir krångligare när båda formerna måste sitta ihop. Men visst lättare att fylla formen men det var faktiskt inga problem att få fyllt i botten, med min hemmagjorda "vibrator" skakade betongen ihop väldigt bra, spred sig både under och övriga delar av formen.
 
A ArneTW skrev:
Du skulle kunna fylla innerformen med sand/grus...

//ATW
Mm, sanden jag har är frusen :( men vatten kan jag ju fylla med inte lika tungt men kan nog hjälpa
 
  • Gilla
Johan Sangell och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.