Dags att måla trä-fasaden på vårt nya 1½-plans hus! Det är ganska högt, 8 meter upp i nock så vi är ganska fundersamma hur vi ska lösa det på bästa sätt.... förutom de höga gavlarna har vi även två takkupor att nå upp till.... :-?

Ett alternativ är väl att hyra en skylift eller en byggställning... Jag har hört siffror på att en skylift kostar typ 800-1000:- per dygn... ett annat alternativ kanske att köpa en byggställning, typ denna på Jula kanske?

http://www.jula.se/Butik/default.as...docs/produkt.asp?pf_id=SE-353169&dept_id=

Någon som vet om det är vettigt? Hur gör ni?

mvh / Oslox
 
Skulle hyra mig en riktig byggställning.
Skylift tycker jag är till för "snabbjobb" bara en kan måla åt gången (finns större....)
Typ Jula blir mycke flyttande och uppallande. Når bara små ytor bara en kanske två kan måla samtidigt.
Byggställning tar lite längre tid att montera (knappt 1 timma 2 man för en husgavel).
Upp med hela släkten på en gång och sitt nedanför och titta när väggen blir målad ;D
Tror att byggställning är det snabbaste sättet........ men det finns säkert andra här som tycker tvärrt om ;)
Kolla blocket.se där brukar det finnas "privatuthyrare" :cool:
 
  • Gilla
reik
  • Laddar…
Vi körde skylift en helg. Det är sant att bara en i taget kan använda liften, men nederdelen av huset kan många hjälpa till med samtidigt.

Så att vara många är precis lika bra med en skylift, man kan turas om och suveränt för att nå kupor och gavelspetsar.

/EB
som målar lågt i vilket fall pga svindel
 
Finns det verkligen folk som fortfarande håller på att resa ställningar, för att måla 2 gavelspetsar?? Följ EB:s råd. 2 gavelspetsar målar en man ledigt på en dag, om Du hyr på ett dygn, så lär där bli gott om tid. Är säker på att du återkommer i ett inlägg och talar om hur lätt det var ;)
 
saturnus2 skrev:
Finns det verkligen folk som fortfarande håller på att resa ställningar, för att måla 2 gavelspetsar??
Jajamensan ;) på den tid det tar att baxa fram en skylift i leran runt det nya huset har jag hunnit resa ställningen och målat halva väggen ;D ;) :cool:
Kan vara knöligt att flytta lyften på oplanerad tomt. Att få loss den från baksidan av huset när lastmaskinen har åkt hem för helgen kan ta sin tid. Jag vet ::)
 
Visst är ställningar i aluminium väldigt fina men jag ska passa på att säga att det även går att spika ihop sin egen byggnadsställning - mycket billigt för den som råkar ha några två tums plank liggande därhemma.

Min senaste ställning fungerade utmärkt men påminde lite om Vilks "Nimis".

nimis.jpg
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Riktigt SnickarPelle, en förutsättning att kunna använda skyliften, är att man kommer till med den, och visst, den är tung när man skall baxa den runt för hand, ett par plankor underlättar.
 
Jag hade defenitivt valt skylift om jag hade kommit åt att köra fram den til gavlarna, men tyvärr. Första gången jag målade blev det från stege och det är absolt uteslutet denna gången. Jag ska låna en gammal järnställning från grannen hade jag tänkt. Att bygga själv är nog bra också. Däremot tror jag inte på rullställningen från jula. Om du ska nå ända upp blir det en kostnad på ca 10'000 med alla sektioner, stödben och allt. Dessutom bör man ha plan asfalt runtom huset om det ska bli smidigt.
/CC
 
Skall också måla min 1 1/2 plans villa i sommar så jag ringde Cramo för att kolla vad de skulle ta för att hyra en skylift över en helg.

Njae, de hyr inte ut skylifts till privatpersoner så jag måste hitta nån kompis med byggfirma i så fall (detta eftersom det krävs en del manövrerande och handhavande enligt den jag pratade med). Kostnaden var 1 800:- dygnet.

Han sa däremot att om huset inte stod i en backe så skulle han rekommendera att hyra en ställning (på hjul) för 225:- kronor dygnet. Den räckte för att komma upp 7-8 meter med. Ställningen fanns på www.zip-up.se om man ville titta. Det lät inte helt avigt. Andra på jobbet rekommenderade också detta och sa att det var väldigt bra.

Får väl fundera lite till.

/Gojan
 
jag gjorde mig en egen ställning av 2"4 och lite annat, gick på ca 1500kr inkl golvplank, (allt hemsågat virke) och den räcker till en sida på mitt hus 9m långt och ca 7m upp till hängrännan.

edit: lade till en bild på stolpparen som jag gjort 5st av och sedan lade 3m långa, tjocka golvplank på.
 
  • stall.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.