Status
Tråden går ej att kommentera.
T
a.o.f a.o.f skrev:
Vissa gamla är väldigt digitala medan andra är det inte alls. Facebook är inte speciellt tryggt ställe så jag tror att kommunerna har en nyckelroll i detta. De borde går runt och lägga en lapp i varje brevlåda hos personer över 70 och ge ett kommunalt krisnummer. Om jag har förstått rätt så har redan Svenska kyrkan, Svenska Röda Korset, Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen och Sveriges Stadsmissioner startat upp hjälp så om kommunerna förmedlar hjälpen från dessa så kommer många äldre att klara sig. Hoppas verkligen kommunerna runt om i landet tar detta på allvar så hjälpen når ut och inte bara låter informationen fastna på en sida på nätet.

Från Svenska Kyrkans hemsida
Stöd från civilsamhället till coronavirusets riskgrupper
Fem av Sveriges största civilsamhällsorganisationer har kommit överens med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att stödja kommuner att hjälpa personer över 70 år och andra riskgrupper, med matinköp och upphämtning av mediciner. Organisationerna ska samordna sina volontärer runt om i landet och samarbeta med kommunerna.
Organisationerna är Svenska kyrkan, Svenska Röda Korset, Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen och Sveriges Stadsmissioner.
Jag har tidigare skrivit att jag brukar gissa rätt så nu tar jag och försöker mig på en spådom: Jag tror att MSB kommer att göra ett massutskick via SMS till större delen av befolkningen inom de närmaste dagarna.
 
Hemmakatten
T TAR12 skrev:
Jag har tidigare skrivit att jag brukar gissa rätt så nu tar jag och försöker mig på en spådom: Jag tror att MSB kommer att göra ett massutskick via SMS till större delen av befolkningen inom de närmaste dagarna.
Här i Portugal fick vi för 1-2 veckor sedan SMS från regeringen/myndigheterna. Häromdagen kom ett SMS från kommunen med telefonnummer till alla möjliga lokala myndigheter, bla journummer till psykolog och psykiatrin om man hade jobbigt att vara hemma isolerad. Även nummer till många hjälporganisationer. Och länk till kommunens fullmäktige- och kommunstyrelsebeslut om coronasituationen.

Och som alltid - försäkran om att demokratin i landet fortfarande är stark. Konstigt för oss svenskar kanske, men efter 50 år med en fascistisk diktatur, tog slut 1976, så är folk här måna om republiken.

Daglig uppdatering av myndigheter OCH premiärminstern. Tydliga regler, mycket hjälp, mycket info om läget. Tycker nog att Sverige ligger efter vad gäller information och transparens.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller det stora "misslyckandet" med att hålla borta smittan från våra äldreboenden, kan man inte enbart skylla på staten och personalen.
Det är nämligen så att en del individer blir väldigt kreativa när de vill något, eller anser sig ha rätt till något. Det gäller säkert oss alla ibland.

Jag har ett exempel från min närmaste krets av människor.
Dessa personer skulle jag vanligtvis beskriva som normalt tänkande och intelligenta varelser, nu är jag inte lika säker längre.

För ca 1 vecka sedan väljer två syskon att åka till sin pappa som bor på boende med besöksförbud. Det ena syskonet jobbar på ett annat boende med besöksförbud.
De får naturligtvis inte komma in till sin pappa, men ingen kan hindra pappan att gå ut. Sen sätter sig alla tre i bilen och åker hem till ett av syskonen.

Sånt beteende gör mig jävligt förbannad. Och jag tror inte det här är någon isolerad händelse.

Försök att ursäkta mitt språk nu.

Men är vi så jävla korkade att vi inte klarar av att följa de få och relativt enkla direktiv vi har fått, då har vi fan ingen rätt att skylla på staten när det går åt skogen!

/Jonas
 
  • Gilla
Zsam och 12 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Vad gäller det stora "misslyckandet" med att hålla borta smittan från våra äldreboenden, kan man inte enbart skylla på staten och personalen.
Det är nämligen så att en del individer blir väldigt kreativa när de vill något, eller anser sig ha rätt till något. Det gäller säkert oss alla ibland.

Jag har ett exempel från min närmaste krets av människor.
Dessa personer skulle jag vanligtvis beskriva som normalt tänkande och intelligenta varelser, nu är jag inte lika säker längre.

För ca 1 vecka sedan väljer två syskon att åka till sin pappa som bor på boende med besöksförbud. Det ena syskonet jobbar på ett annat boende med besöksförbud.
De får naturligtvis inte komma in till sin pappa, men ingen kan hindra pappan att gå ut. Sen sätter sig alla tre i bilen och åker hem till ett av syskonen.

Sånt beteende gör mig jävligt förbannad. Och jag tror inte det här är någon isolerad händelse.

Försök att ursäkta mitt språk nu.

Men är vi så jävla korkade att vi inte klarar av att följa de få och relativt enkla direktiv vi har fått, då har vi fan ingen rätt att skylla på staten när det går åt skogen!

/Jonas
Direktiv hjälper inte. Såna känsliga läge ska det vara poliser och militärer ute på gatorna som dirigerar. Inte för att utveckla en ny diktator, nej. Hårda åtgärder för att rädda liv.
 
optimum
L Lars48 skrev:
Ställa in alla utrikesflyg plus inrikes och sätta alla som kommer från riskområden i 2 veckorskarantän. Så skulle man gjort. Prislappen skulle ändå vara längre jämfört med dagens. Nu är det för sent och gjort är gjort.
Medan efter ska man satsa på egenvård hemma. Syrgas tub, andnings apparat och några droppar skulle vara bra att ha hemma.
Ja tyvärr är det så.

FHM ger råd till regeringen som de oftast följer.
Därför vilar ett stort ansvar på FHM.
Återigen är det väl ett kollektivt ansvar för att det inte gjordes rätt saker i rätt tid.
Givetvis kommer de skylla ifrån sig.

Precis som du beskriver, 2-veckors karantän för de som kom från riskområden hade varit enklare än det vi nu har.
När privatpersoner redan fattat att det inte var klokt att åka till skidorter i Italien så tog det 1-2 veckor för FHM att ge råd om att undvika resor dit.
Nu skyller de bara ifrån sig och säger att det är ett kollektivt ansvar.
De sköter helt enkelt inte sitt jobb speciellt bra.

Aktuellt just nu är att eventuellt stoppa påskresor till Gotland
Dessa borde man stoppat redan nu då troligen en del redan har ledigt hela nästa vecka och reser dit i helgen. Troligen redan idag.

Gotland har 12 rapporterade fall, 2 på sjukhus och 0 döda. Troligen har sjukvården där mycket begränsade resurser att ta emot 100-tals insjuknande från Stockholm.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
För att bromsa smittspridning behövs det lagar för att upprätthålla detta, typ krigslagar och inte bygga på frivillighet.

Utegångsförbud skulle ha införts tidigare och gälla alla utom de som ska till och från jobbet. Givetvis ska man kunna gå ut med hunden och köpa mat men inget mer
 
Mikael_L
T TAR12 skrev:
Så har man ett enkelt munskydd så borde det kunna stoppa mer av de smittade dropparna än om man inte har ett munskydd. Följaktligen så är det bättre med munskydd än utan, förutsatt att man tvättar händerna osv. Givetvis är det ännu bättre med en N95 skyddsmask.

Jag tror att man har missförstått expertisen. Jag tror att experterna menat när de sagt att man inte ska använda munskydd är att de gör bättre nytta i vården än på dig och mig
Ja munskyddens vara eller inte vara har jag svårt att bedöma. Jag har en svag känsla att alla slags munskydd skulle kunna ge åtminstone en viss liten god effekt för medborgare som rör sig ute i samhället. Står man på bussen och någon hostar eller nyser så borde ju det mesta vara i form av droppar som borde kunna fångas upp av filtret, även ett dåligt.
Har vi någon här som har verklig kunskap om hur dessa munskydd fungerar eller inte fungerar, och kan lite pedagogiskt berätta.

T TAR12 skrev:
Vi kommer att få fler pandemier och nästa gång så kanske den inte är lika "snäll" som Covid-19 som trots allt har ganska låga dödstal och inte jättehögt R0. Nästa gång kanske vi får något som dödar som Ebola och smittar som mässling så svar JA vi måste vara bättre förberedda om vi vill överleva.
Det räcker ju med att kika på den liknande MERS (också ett corona-virus), som har en grymt värre dödlighet, men lyckligtvis inte alls är lika smittsam som covid-19 eller andra vanligt förekommande virus.
Om covid-19 hade haft samma våldsamma effekt på lungorna och andra organ i kroppen, så hade vi haft ett mycket tråkigt läge idag.
 
Redigerat:
Mikael_L
B b8q skrev:
Bara flyget står ju för ca 1 miljoner inresande till Sverige per månad, enligt Svedavias statistik. Smittspåra eller karantänsätt dem, den som kan...
Iofs inte nu längre ... ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Till er som vill låsa in alla resenärer i 2 veckor:
Om dessa skulle låsas in hemma behöver även resten av familjen vara hemma (både jobb och privatresor).

Det är skyddat i grundlagen att vi inte får begränsa människors rörlighet så riksdagen skulle först behövt åsidosätta den regeln.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-utfarda-utegangsforbud


Sedan skulle individkonsekvensen för detta beslut kunnat vara katastrofalt, uppsagd? Ska man ta ut dagarna som semester eller sjukskrivning? Om man är egenföretagare då? Skolplikten...

Jag är inte avundsjuk på våra beslutsfattare och jag är säker på att många många misstag begåtts. Samtidigt har jag större förtroende NU för våra ledande politiker än före krisen men på det stora hela gör de ett jättebra jobb på det Svenska sättet som vi alla värnar om att behålla!

Så det kommer säkert komma detaljstudier, tidslinjer, beslutsmisstag m.m. Efteråt men EFTERÅT kommer vara om något år och mycket mer kommer hända innan det...
 
  • Gilla
Zsam och 14 till
  • Laddar…
optimum
Lite intressanta citat från Anders Tegnell ifrån Aftonbladet 20:e januari

"– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården."


"– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/...pridits-till-flera-lander--aven-via-manniskor



Verkar vara fel eller?
Därför bör man nog inte tro på allt han säger.
Typisk killgissnning anser jag
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan är väl lite - hur många extra vårdplatser och hur mycket extra personal utan arbetsuppgifter ska vi ständigt ha, för den händelse att något sådant här inträffar?
Räcker det med 10ggr mer?
Ska vi bygga 10ggr fler sjukhus, utrusta dessa, utbilda all personal, och sätta igång alla dessa sjukhus, som får stå tomma, läkarna och sjuksköterskorna sitter och dricker kaffe medan de väntar på nästa pandemi?

Nu håller jag dock med om att vården i åratal varit alltför tunn och slimmad, så det nästan hela tiden är nätt och jämt att det fungerar. Vårdapparaten borde varit typ 50% större i alla fall.
Inte för att dessa 50% skulle ha någon helt avgörande betydelse nu, men bättre hade det åtminstone varit, inte sämre.
VI skulle låtit bli att lägga ner den omfattande organisation som fanns inom det militära bestående av 50 fältsjukhus med vardera 18 IVA-platser med respiratorer.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/skrotat-totalforsvar-ger-samre-beredskap-mot-pandemi/

Dessutom var det ett stort misstag av sluta med värnplikten som var en mycket bra skola för unga män. Det vi infört igen nu är en mycket vag skugga av hur det var.

Vi har ju inte ens resurser att själva släcka skogsbränder längre utan fick senast be om hjälp från Italien.

Väldigt många riktigt dåliga beslut på hög politisk nivå som helt urholkat mitt förtroende för svenska staten.

Följer fortfarande rakryggade Mikael Odenberg på FB där han fortfarande skriver mycket bra efter att han avgick som försvarsminister i samband med vansinnesbesluten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Lite intressanta citat från Anders Tegnell ifrån Aftonbladet 20:e januari

"– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården."


"– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt."


[länk]



Verkar vara fel eller?
Därför bör man nog inte tro på allt han säger.
Typisk killgissnning anser jag
Jag har sett en rätt lång lista över Tegnell uttalanden någonstans, det var många fel på den. Bland annat trodde han inte att smittan skulle komma till Europa. Detta sade han i ett läge då hela Asien redan hade fall...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Lite intressanta citat från Anders Tegnell ifrån Aftonbladet 20:e januari

"– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården."


"– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt."


[länk]



Verkar vara fel eller?
Därför bör man nog inte tro på allt han säger.
Typisk killgissnning anser jag
Tegnell försöker svara på alla påtryckningar han får, det gör att det kan bli fel. Som med allting här i världen, de som gör något kan också göra fel, de andra sitter bara och gnäller utan att göra ett skit. (Läs loosers på forum, typ som mig själv, gör inte ett skit utom att isolera mig)

Vill du ha en politiker i hans ställe som bara undviker frågor och ger svävande svar?
 
  • Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
optimum
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Tegnell försöker svara på alla påtryckningar han får, det gör att det kan bli fel. Som med allting här i världen, de som gör något kan också göra fel, de andra sitter bara och gnäller utan att göra ett skit.

Vill du ha en politiker i hans ställe som bara undviker frågor och ger svävande svar?
Jag skulle föredra en informatör och att slippa massa gissningar som går ut till folket.
Jag tycker informationen som regeringen gett vid presskonferenser varit bra.

Finns en hel del som kommit från AT som är uppåt väggarna men som vidimeras via hans utbildning och roll.

Vad tycker du om de två citat jag hänvisade till? Nöjd?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.