Hej

Jag har tänkt att bygga en friggebod som är 6x2,5 med pulpettak och en nockhöjd på 3 meter. På baksidan ska taket skjuta ut maximala 50 cm för att kunna förvara kajaker där. Tänkt att vara oisolerat men med OSB skivor på insidan för att lättare kunna sätta upp hyllor.

Jag kommer ställa detta på plintar och eventuellt gjuta på fyra punkter för att förankra den i marken.

Bärlinor och bjälklag kommer vara i samma nivå med hjälp av balkskor eller skråskruva. Detta för att få golvet så nära marknivå som möjligt.

Vilken dimension ska jag ha på bärlinorna, tänker att jag har tre bärlinor. Vilken dimension på bjälklaget, blir väl 117,5 cm långa och cc 60 om jag inte räknar fel. Ska jag bygga detta med tryckimpregnerat virke?

Golvet är tänkt att vara råspont, eller är det bättre med någon skiva istället? Dimension?

Taket ska vara pulpettak med 6 graders lutning och papptak på råspont. Vilka dimensioner på takåsarna och råsponten? Ska jag ha något form av innetak?

Bor i snözon 2.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Gjorde själv ett liknande projekt för ett tag sedan.
När du säger bärlinor och bjälklag så blir det lite fel - Så fort bärlinorna integreras i bjälklaget så är det inget annat än ett bjälklag.

Jag byggde 5000x2500 med 500 utstick på baksidan för vedförvaring.
Regelverk av 45x70 med hammarband i samma material.
Bjälklaget är 45x120 och kottlat i alla fack. Typ ett hammarband efter långsidorna för extra stöd under reglar.
Golvet, 28mm tryckimpregnerad trall som golv under fyrhjulingen och 28mm massivt spontat furugolv i snickarboden.
Takstolarna byggdes av 45x120, dock brutet tak så där behöver du nog staga lite till.
Du bor i Kalmar så jag tror med era "snömängder" inte att du behöver ta i på just takstolarna.
Klädde alla väggar med K-Plywood för bättre utseende än just OSB samt att det tillför otroligt mycket i hållfasthet.
Boden står på 6 stycken plintar, och visst svajar golvet lite om man hoppar på det - Men det är ju en oisolerad bod och inte ett bostadshus... 2 år senare så är min fortfarande rak och stabil.

Du hittar den tråden här om det är av intresse.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Tack för ditt svar.

Här försöker jag använda mig av facktermer men det blev fel i första inlägget .

Jag förstår nog inte hur du gör bjälklaget. Kolade I din tråd men kunde inte se någon bild på det. Kottlat I alla fack? Jag har sett denna video och tänkte något liknade.

Vad menar du med hammarband under reglarna? Är det något liknade som jag bygger på min altan?

Grundläggning för altan under konstruktion, med träreglar och bjälklag, bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där är de långa i 45x195 med en 45x45 nedtill och sedan 45x145 på tvären. Ska blir fler på tvären än vad det är på bilden.

45x70 låter bra i väggarna tycker jag.

Golvet, seriöst med 28 massivt furugolv. Jag tänkte 20x95 råspont, räcker det eller måste man ha "riktigt" golv?

Taket är den stora gåtan. Har försökt mig på ett dimensioneringsprogram men lyckas inte få ett bra svar. Några tips? Blir 2500 mm mellan stödpunkterna och 500 mm utskjut på baksidan och hur mycket är lämpligt på framsidan? Blir olika svar med cc600 och cc1200 förstår jag, vilket är att föredra?

Vilken dimension på råsponten på taket?

Jag räknar med att köra lecablock som grund med 3 rader och 4 lecablock i varje rad.
 
Lyckades få till dimensionen för taket på byggbeskrivningar.se.

Cc1200 behövs 45x170 och vid cc600 behövs 45x145. Men det står inte vilken dimension som krävs på råsponten att sätta pappen på. Borde kräva grövre dimension med Cc1200?
 
Normalt sitter takstolarna med cc 120 cm och det är det inga problem med att ha 17*95 råspont, varken för snön eller för att själv gå på. Vad jag har hört så kan det svikta lite om man går på det, men håller gör det. Men av den anledningen valde jag 22*120 råspont på mitt garagetak (höjdrädd så uppskattar inte att gå om det sviktar) och det är helt stumt att gå på. Så välj den tjocklek på råspont som känns bäst för dig eller som blir billigast.
Golv brukar man ha cc 60 cm mellan golvreglarna så ska du inte ha väldigt tunga saker i ditt förråd så tror jag absolut att du klarar dig bra med 17*95 råspont som golv. Tänk bara på att sponten kommer torka så du kommer antagligen få springor mellan brädorna så vill du kunna rulla saker med små/hårda hjul och/eller slippa att det samlas skit i springorna så är det bra att lägga antingen matta, skivor, flytande klickgolv eller liknande över. Många golv blir dock väldigt hala när man går in på dem med stövlar som har fullt med snö under. Så ett alternativ är skivor som du målar med golvfärg med sand/antihalk i

Vårt förråd är ca 5,5*3 m med pulpettak på ca 2-3 grader och det är byggt av bondsågat virke. Jag har för mig att takbalkarna är ca 50*110 och på det ligger brädor som är ca 25*140 som plåten låg direkt på. Så har det stått utan problem sedan början på 70-talet. För något år sedan tröttnade jag på kondensen från taket så la råspont över brädorna (längs med takbalkarna) och takpapp ovanpå. Det sviktar lite om man går mellan takbalkarna, vilket var förväntat, men inte farligt mycket.
Enligt dimensioneringsguiden klarar inte mitt tak av snöbelastningen, men uppenbarligen funkar det i alla fall trots att ingen någonsin har skottat bort snö från taket
Utsikt under ett tak med synliga takbjälkar och råspont, med diverse föremål förvarade i takutrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett träskjul med synliga takbalkar och verktyg på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med "Kottlat i alla fack" menar jag följande - Samma material även lagt kottlingar på 60cc åt andra hållet, styvar upp bjälklaget otroligt mycket. Lånad bild från internet.
Lösningen i Byggmax video är helt okej och även det en fungerande lösning.
Träbjälklag med korsande kottlingar framför en röd stuga under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råspont körde jag 22 som jag tycker är det tunnaste jag vill använda. 17 ger jag inte mycket för. Då min bod är 5m så valde jag 5 takstolar mest för att det passade in måttmässigt så cirka 1m mellan.
 
Tack för tipsen.

Nu vet jag vad du menar med kottlat. Däremot funderar jag fortfarande vad du menar med hammarband under reglarna? Påverkar det lecablocken och reglarnas placering till varandra?

Råspont 20x95 kanske blir bra i landet mellanmjölk då.

Till golvet skulle golvspån fungera, men hur klara den väta? Vart hittar man golvfärg med antihalk i?

Konstruktionsplywood till väggarna, men hur tjocka behövs?
 
Misstänker att det är syllen som avses. På den ställer du väggreglarna för att fördela ut tyngden av dem på golvreglarna. Ovanpå väggreglarna lägger man sen hammarbandet som dels håller ihop väggen och dels för att fördela ut vikten från takstolarna.
https://bolist.se/guide/uppfora-enkel-yttervagg-i-tra/

Jag menade att jag la 20*120 råspont, men råkade visst skriva 22*120.. Så vill du klara dig utan svajande så kör på 20*95 / 20*120, men du klarar dig bra med 17*95. Häromkring är 20*120 absolut billigast så det verkar som att det är det vanligaste och därmed det lättaste att få tag i samt billigast. Bredden spelar ingen roll för bärigheten så det är bara att ta det som innebär minst spill eller är lättast att få tag på. Vad jag vet är det enda som skiljer sig mellan bredderna hur ofta man kan skarva mellan takstolarna

Vet faktiskt inte hur bra golvspån klarar fukt och väta. Är det bara någon enstaka gång man går in med blöta skor så tror jag inte att det är några problem även med obehandlade skivor, men ska du in ofta kan det nog bli problem om du har obehandlat golvspån. Sen är frågan hur de klarar eventuell markfukt underifrån.
Jag la golvspån i mitt ena förråd som jag bara la i ett lager och skruvade så det sviktar lite mellan reglarna. Dubbla skivor eller skruvlimma enkla skivor borde minska/ta bort svikten. Sen så klarar inte spån av hög konstant belastning så bra så ska du in med mycket tunga saker så välj något annat än golvspån eller lägg ut något under som fördelar vikten. Eller så lägger du råspont/plank/plywood under och golvspån ovanpå bara för att få ett golv utan glipor. Då borde de inte heller få problem med ev markfukt

Jag har för mig att man köper golvfärg och sand/antihalmedel separat och blandar själv. Men om du frågar på färgaffären efter en golvfärg som inte blir hal när den är blöt så kan de säkert tipsa om bra produkter
 
Där jag ska köpa virke finns inte 20x120 däremot finns 22x120 men är dubbelt så dyrt än 20x95 per kvm.

Golvet lutar åt att bli råspont 20x95 och vill jag lyxa till det så lägger jag en plastmatta på.

Bjälklaget lutar åt att bli tryckimpregnerat 45x120. Men vilken konstruktion jag ska ha är inte helt bestämt.
 
Då hade jag också tagit 20*95. Här är 20*120 lättast att få tag i och kostar ungefär lika mycket per kvadrat som 20*95 så det är ingen vinst att lägga 20*95 om man inte har turen att den går jämnt upp så att man slipper kapa längst med sponten.

Ett tips om du ska ha matta är att gå till en golv-/färgaffär som säljer mycket mattor till mattläggare och fråga efter spillbitar i rätt storlek om du inte vill ha en speciell matta. Här brukar de ofta ha bitar som är 2-3 m breda och 4-8 m långa för 69 kr/kvm och ordinarie pris på deras mattor brukar vara från 149 kr/kvm och uppåt.

Vilken tjocklek på skiva till väggarna du ska ha beror lite på vad du har tänkt hänga upp på den. Vanligt är att använda 12-13 mm OSB om man bara ska skruva upp lätta saker som hållare för snöskyffel, skruvmejslar mm och att ev tyngre saker skruvas i väggreglarna eller med mollyplugg. Använder du plywood istället skulle jag gissa på att 7-9 mm går minst lika bra som OSB, enda problemet kan vara att få tag i molly för den skivtjockleken om det skulle behövas.
12-13 mm plywood är vanligt att man sätter bakom gipsskivor i kök för att kunna skruva väggskåpen direkt i, men jag brukar tycka att det känns bäst att ändå använda molly.
OSB kostar här ungefär hälften per kvm mot vad lika tjock plywood gör, men klarar som sagt inte samma vikt. Den som heter konstruktionsplywood brukar vara billigast här och vad jag har förstått så är enda skillnaden att ytan inte är lika fin som på den dyrare plywooden, men den är lika stabil och klarar samma vikt.
 
Om du sätter panel på utsidan så kanske du bara behöver plywood på vissa ställen.
Eller någon bräda mellan väggreglarna.
Att hänga skyfflar och spadar på.
Jag la 28x120 tryckt virke som golv i min bod.

//AA
 
Ja det är kanske onödigt med skivor på insidan av väggarna. Det blir väl inte helt tätt då utan råttorna har fritt tillträde till Boden?

Har funderat på trallgolv som du nämner, men blir det inte springor i golvet? Påverkar det skyddet för det man förvarar i Boden?
 
Ska du sätta skivor så hade jag funderat på att passa på att isolera väggarna för att göra det enklare i framtiden om du kommer på att du vill isolera boden. Men vill du bara kunna hänga upp lite spadar och liknande så hade jag hoppat över skivorna och satt upp bitar av skivor/brädor där det ska hänga saker.

Varken möss/råttor eller fukt lär du kunna hålla borta i en oisolerad bod så jag tror inte att det spelar någon roll om du har trallgolv eller skivgolv. Om du har trallgolv så kommer det bli springor vissa delar av året i alla fall och nackdelen då är om något ramlar ner i en springa så får du svårt att få upp det.
 
Allt beror på hur du vill ha det. :thinking:

Det du är rädd om ska du nog förvara nån annan stans.
Möss kommer in hur du än gör.
Om du inte vill ha springor i golvet så kör med nått annat golv eller lägg ingen plastmatta eller masonitskivor.
Trallgolvet tål ju lite fukt underifrån.
Trädgårdsredskap upphängda på trävägg i förråd, inklusive sopborste och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så har jag hängt mina redskap.

//AA
 
Så här gjorde jag för att utnyttja utrymmet mellan reglarna i stället för att sätta skivor.

Verktygstavlor med upphängda verktyg mellan träreglar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsförvaring med hålplattor på reglar och hyllor med lådor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergunomic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.