Schysst bygge!
Fråga?
Hur har du löst ventilationsbrandskyddet till garaget? Ser inga brandspjäll på ritningen.
 
T trampare skrev:
Schysst bygge!
Fråga?
Hur har du löst ventilationsbrandskyddet till garaget? Ser inga brandspjäll på ritningen.
Tack :)
Än så länge är garaget enbart klassat som förråd så allt är samma brandcell.
Ventritningen är inte riktigt uppdaterad.
I ett senare skede kommer jag ändra delar av källarvåningen till garage och då sätta brandspjäll med smältsäkring vid donen mot garaget.
cfdm.jpg
Allt ovanför takgipsen i garaget är boendedelens brandcell.
 
  • Gilla
trampare
  • Laddar…
Nu kommer den utlovade värmeinstallationen.
Räknade och ritade en bra stund på den och det återstår väl att se om jag gjort rätt :)

Först gjorde jag energiberäkningar dels genom olika guider från tillverkare och annat, dels på Energiberakning.se.
Beräkningarna kom fram till ungefär samma sak oavsett hur jag gjorde dem så det kändes ganska solitt.
Indata var:
Boyta 230kvm som har värmeåtervinning i ventilationen
Grov tumregel säger effektbehov: 30w/kvm
=> 6,9kW totalt effektbehov vid lägsta dimensionerande utetemperatur (DUT)

Biyta 120kvm som har värmeåtervinning i ventilationen
=> effektbehov: 18w/kvm
=> 2,1kW totalt effektbehov vid DUT

=> Totalt effektbehov: 9kW
(Mer noggrann beräkning på Energiberäkning.se gav ett behov på 7,6kW )
Guide säger att värmepump bör täcka ca 65% av effektbehovet vid DUT
=> värmepump på 5kW
Guide ger att borrhålet ger ca 40W/meter
=> 124m borrhål

Tanken finns att bygga en pool senare och värma den med bergvärmen
och då säger guiderna att man ska ha en meter extra borrhål per kubikmeter pool.
72kbm pool => total borrhålslängd 196m

Eftersom det betyder aktiv längd rekommenderade borrfirman att vi borrar 230m så det gjorde vi.
Bättre att borra för långt än för kort :/

Borrmaskin för värmesystem inställt intill ett hus med personal och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av värme med svarta slangar som sticker ut från byggnadens grund i en konstruktion med mycket sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen beställa rördelar och sätt igång och pussla.
Rörkopplingar och VVS-material utspridda på bruna kartonger i ett garage inför en värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är rätt många delar som ska sättas ihop så att gänga ihop allt kändes inte vettigt.
Att löda hade varit ett tänkbart alternativ, men kändes läskigt med tanke på brandrisk
så det blev presskopplingar istället.
Jag hittade ingen som ville hyra en maskin att klämma med till privatpersoner så det slutade med att jag lyckades köpa en begagnad LK Minipress med de backar jag behövde för vettiga pengar.
1765194%20Minipress%20V3-66482-large-636475439920000000.jpg

De svarta slangarna under expansionskärlet är slangarna från borrhålet på utsidan.
Installation av värmesystem med expansionskärl, cirkulationspump och presskopplingar mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserat källarrum med värmepannan under installation, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmepump och rörinstallationer för bergvärme i ett oisolerat utrymme med betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergvärmesystem med kopparledningar, expansionskärl och värmepump i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av hemmavärmesystem med kopparledningar, expansionskärl, värmepump och slangar i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De svarta slangarna upp till vänster är till golvvärmecentralerna på mellan- och överplanet.
Den totala ytan på golvvärmeslangarna och lyfthöjden upp till tredje våningen gjorde att jag behövde köra med extern cirkulationspump.
Böjen efter cirkulationspumpen ska i framtiden bytas mot en växelventil så att jag kan skicka ut varmvattnet till poolen på sommaren.
Den lilla svarta runda burken rakt ovanför pannan är cirkulationspumpen för varmvattnet men den är inte inkopplad.
Installation av bergvärmepump med kopparledningar och expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ingen fast vattenanslutning så jag fick fylla systemet från trädgårdsslangen så att jag kunde få igång värmen.
Det började bli lite kallt ute :)
Trots den något amatörmässiga installationen hoppade allt igång och ingenting läcker.
Det ser lite krokigt ut men alla rör är faktiskt raka utom två :/

Trots att beräkningarna visade att jag bara behövde en 5kW pump valde jag en 10kW.
Minns inte riktigt varför men det visade sig under vintern att det var tur att jag gjorde det.
Eftersom nybygget går på en provisorisk 16A kabel från det gamla huset vågar jag inte köra på elpatron så det är bara kompressorn som stått för värmen.
Isoleringen mellan källaren och boendedelen är inte klar och garagedörrarna isolerar minst sagt dåligt så det har varit på gränsen till att vi kunnat hålla huset varmt när det blev kallt ute.

Jag är inte så orolig att den lite för kraftiga pumpen ska slitas ut i förväg pga många start och stop eftersom alla tre våningarna har golvvärmen i betong. De har en sammanlagd massa på över 90ton så systemet blir på grund av det väldigt värmetrögt. Det gör att jag också kunnat skippa ackumulatortanken som man normalt har om man har golvvärme i träbjälklag.
Den tröga värmelösningen gör att jag också kunnat ställa pumpen på att prioritera varmvatten i väldigt långa perioder så jag har inte satt någon extra varmvattentank som man ofta har i bergvärmeinstallationer.
Grova beräkningar ger att pumpen orkar genomgångsvärma vattnet till en dusch kontinuerligt och vi har hittills aldrig fått slut på varmvatten trots barn som gill att duscha länge så det verkar stämma.
Får se hur det blir när vi blir klara med de andra duscharna och badkaret :/
 
  • Gilla
L-E och 7 till
  • Laddar…
Kom på att jag glömde golvvärmecentralerna.
Minns inte riktigt i vilken ordning de gjordes.
Här är iaf den för övervåningen.
Installation av golvvärmecentral med fordonsrör och verktyg på arbetsbord mot murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmecentral med flera kopplingar och fördelare på vit botten, arbetsmaterial synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmecentral med röda ALUPEX-rör dragna genom en vit metallram i ett oavslutat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en golvvärmecentral med röda ALUPEX-rör i ett byggprojekts tidiga skede. Verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmecentral med ALUPEX-rör och ventiler monterade på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en bra deal på ALUPEX att mata fördelarna och det har jag ångrat.
De är säkert täta och bra men de är HEMSKA att jobba med.
De är stenhårda så de är inte alls kul att dra genom huset.
Eftersom det är rätt långt från värmepumpen upp till fördelarna behövde jag 32mm för att inte få alltför stort tryckfall.
Installation av golvvärmecentral med rör och fördelare i ett oavslutat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick lite fort när vi gjöt bjälklagen så jag glömde matningsslangarna till golvvärmen.
På övervåningen gjorde det ingenting för de skulle iaf gå åt sidan ut till schaktet.
På mellanvåningen blev det lite klurigare. Där sitter centralen ganska långt ifrån schaktet och jag vågar inte borra i golvet vid centralen pga alla golvvärmeslangar. Det hade gått att dra slangarna upp i taket och ner i schaktet igen men då skulle de bli väldigt långa och det ville jag undvika.
Golvvärmecentral för övervåningen inbyggd i väggen, med rör anslutna till fördelare, bredvid en öppning i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centralen sitter i det lilla badrummet på mellanplan och som tur var hade jag sparat ur betongen på en yta i golvet där duschen skulle vara. Detta eftersom jag ville kunna gjuta golvbrunnen till duschen på exakt rätt höjd. Det är svårt att göra när man gjuter bjälklagen eftersom man inte vet exakt hur mycket formen sjunker och betongen man gjuter med flyter iväg bra så det går inte att bygga fall med den.
Nu behövde jag bara spåra ut en bit i golvet där jag kunde dra matarslangarna från centralen fram till hålet i duschen där jag kunde gå ner i källaren. Där kunde jag sen jag dra slangarna i taket till pannan.
Grovgjutet betonggolv med synliga, röda och svarta ALUPEX-rör samt gråa matningsslangar vid en schaktöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
T Tomas_Sthlm skrev:
Nu kommer den utlovade värmeinstallationen.
Riktigt tjusigt! Jag gjorde vår värmecentral själv också då rörisen aldrig hade tid att komma, och trots att man verkligen anstränger sig för att få saker rakt och snyggt så vill ju ibland rördelar röra lite på sig i ögonblicket man pressar vilket leder till att det inte blir exakt så rakt och fint som man vill! (Eller om det bara är så att man är kass helt enkelt... :crysmile:)
Så hatten av för din insats!
 
  • Gilla
Tomas_Sthlm
  • Laddar…
Heij83
S skydiver skrev:
Riktigt tjusigt! Jag gjorde vår värmecentral själv också då rörisen aldrig hade tid att komma, och trots att man verkligen anstränger sig för att få saker rakt och snyggt så vill ju ibland rördelar röra lite på sig i ögonblicket man pressar vilket leder till att det inte blir exakt så rakt och fint som man vill! (Eller om det bara är så att man är kass helt enkelt... :crysmile:)
Så hatten av för din insats!
jag är grymt imponerad att ni gör era värmecentraler själv. Skulle aldrig våga mig på att göra den.
 
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
jag är grymt imponerad att ni gör era värmecentraler själv. Skulle aldrig våga mig på att göra den.
Vi får väl se i framtiden hur klokt det var att göra det själv. Men roligt var det! :rofl:
 
S skydiver skrev:
Vi får väl se i framtiden hur klokt det var att göra det själv. Men roligt var det! :rofl:
Precis :D
Känns dock som att min installation blev lite mer exakt dimensionerad än de mer standardbetonade installationer jag sett att många installatörer gör. De har så klart inte tid att räkna exakt på varje installation, så de blir mer eller mindre tvungna att köra på en lösning som de av erfarenhet vet att den brukar fungera.
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
T Tomas_Sthlm skrev:
Nu kommer den utlovade värmeinstallationen.
Räknade och ritade en bra stund på den och det återstår väl att se om jag gjort rätt :)

Först gjorde jag energiberäkningar dels genom olika guider från tillverkare och annat, dels på Energiberakning.se.
Beräkningarna kom fram till ungefär samma sak oavsett hur jag gjorde dem så det kändes ganska solitt.
Indata var:
Boyta 230kvm som har värmeåtervinning i ventilationen
Grov tumregel säger effektbehov: 30w/kvm
=> 6,9kW totalt effektbehov vid lägsta dimensionerande utetemperatur (DUT)

Biyta 120kvm som har värmeåtervinning i ventilationen
=> effektbehov: 18w/kvm
=> 2,1kW totalt effektbehov vid DUT

=> Totalt effektbehov: 9kW
(Mer noggrann beräkning på Energiberäkning.se gav ett behov på 7,6kW )
Guide säger att värmepump bör täcka ca 65% av effektbehovet vid DUT
=> värmepump på 5kW
Guide ger att borrhålet ger ca 40W/meter
=> 124m borrhål

Tanken finns att bygga en pool senare och värma den med bergvärmen
och då säger guiderna att man ska ha en meter extra borrhål per kubikmeter pool.
72kbm pool => total borrhålslängd 196m

Eftersom det betyder aktiv längd rekommenderade borrfirman att vi borrar 230m så det gjorde vi.
Bättre att borra för långt än för kort :/
Tusen tack för att du fortsätter att dela med dig, jag har letat efter exakt detta. :)
En fundering dök upp, vart har du dimensionerat för tappvärmevattnet i din beräkning? Eller kom det med när du gick upp i storlek i val av pump? :thinking:
 
Tack :)

Tappvattnet beräknas enligt schablon på "www.energiberakning.se" till 500w i snitt så det effektbehovet behöver läggas till uppvärmningsbehovet om man vill kunna göra tappvatten med värmepumpen även när det är kallt ute.
Var flera år sen jag gjorde värmeprojekteringen så jag minns inte riktigt hur jag resonerade.
Jag projekterade allt innan vi satte igång och bygga medans vi väntade på svar från bank och byggföretag.
Det betydde att en del saker byggdes 2-3 år efter att de projekterades.
Eftersom många saker hänger ihop med varann i en lång kedja ville jag ändra något när jag väl börjat bygga, utan körde efter den projektering jag gjort tidigare.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Wow vilket bygge! Imponerande! Lätt att följa med i texten och massor av fina bilder. Mega cred deluxe.

Hur har det gått med huset, finns fler färdiga bilder? *nyfiken* :geek:

Såhär i efterhand, vad skulle du gjort annorlunda? Höll budgeten? :rolleyes:
 
Vilket trevligt bygge! :)
Hittade tråden från BL..

Jag gjorde också mitt värmesystem själv men gick från direktel till bergvärme.

Jag valde bort presskopplingar till förmån för lödning.
Mjuklödde hela mitt system med en begagnad lödtång som fyndades på tradera.
Tar längre tid men blir mycket billigare än presskoppling.
 
Hur har de gått med kåken? Har du någon statusuppdatering för oss byggahus knarkare? =)
 
Otroligt bygge, är djupt imponerad.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vilket trevligt bygge! :)
Hittade tråden från BL..

Jag gjorde också mitt värmesystem själv men gick från direktel till bergvärme.

Jag valde bort presskopplingar till förmån för lödning.
Mjuklödde hela mitt system med en begagnad lödtång som fyndades på tradera.
Tar längre tid men blir mycket billigare än presskoppling.
Tack!
Känner igen bilden :)

Kul!
Kände inte till lödtängerna. De ser jättesmidiga ut.
Trodde man var tvungen att hårdlöda med gas.
Det var därför jag var skeptisk till det med tanke på brandrisken.
Tång hade nog varit ett bra alternativ. I synnerhet eftersom man borde kunna ta isär sådana kopplingar om man behöver ändra något i efterhand.

Har insett att jag nog gjort en del av mina rör lite för korta. Det går inte att kapa och göra några ändringar eller laga något om man skulle behöva utan att göra om stora delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.