Såg idag att någon typ av skruv under cirkulationspumpen plötsligt har börjat läcka.

Vad är detta för skruv, vad har den för funktion och hur, och vad har jag för möjligheter att få den tät?

Närbild av en droppande skruv under en röd cirkulationspump kopplad till ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump från Grundfos monterad i ett rörsystem, skruv synlig och möjlig läckpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en ventil. Det är tyvärr inte alls ovanligt att de läcker. Det brukar börja om man stänger dem.
 
Den här började läcka igår, typ, utan att jag gjort något. Är det således bara att byta dem?

Eller törs/kan man skruva på dem och se om man åtminstone temporärt kan få stopp på det? Antar att man kan snurra på den 360gr och när slitsen är vertikal är ventilen öppen och när den horisontal är den stängd?! Det lustiga är att den fjädrar in något millimeter om man trycker på den.
 
Det var nån som skrev här inte så länge sedan att de ventiler tillhör de värste ventiler som nånsin finns för att de läcker.
Ja, horisontal läge på din pump är stängt. Man kan testa med att sätta ventilen lite sned. Min läckte efter att jag stängde den några år sedan och jag fick tips att sätter lite sned och den har inte läckt sedan dess.
 
Tack! Skruvade runt och gymnastiserade dem. Verkar ha hjälpt. För ett tag i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.