Åsa Lund
Citerar morfar:
När det är färdigt ser man inte hur lång tid det tog eller hyrt dyrt det var, bara hur bra det blev!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Dyrt är inte alltid bra dock! :)

Är dock härdningstiden på 4veckor som avskräcker mig mest.... pengarna kan kvitta! Men nu har jag redan köpt Jotun färgen så den får det bli.
 
C crazytok skrev:
Har redan handlat hem material som sagt, inte hunnit påbörja det ännu dock. Men jag kör på planhyvlad furu som jag skruvlimmar ihop med regelvirke. Sedan skruvar jag fast ribb botten bestående av gles. Kommer bli starkt så det räcker....

Och målar alltihop på plats! Kommer bli bra... lägger upp bild när det är klart. (y)
Glöm inte kvistlack ;) Vi flyttade nyss in i ett hus med vitmålad furupanel där de inte använt kvistlack, "gula" fläckar i färgen överallt...
 
Åsa Lund
Använd bra kvalitet på penslarna så det blir snyggt resultat, finns de som snålar på fel ställe där...
 
Sådär, dags för lite uppdatering. Vad är en tråd utan bilder?

Började med sargen, Festool domino fräs för att fräsa ur till pluggarna.
Träplankor med ihåliga pluggar efter bearbetning med Festool domino fräs, redo för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor förberedda för sammanfogning med utförda urtag för domino pluggar och lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rikligt med lim.
Träkonstruktion med sarg och vertikala stolpar på ett golv i ett rött rum, förberett för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I press över natten. Även 8st vinklar på insidan sarg i alla hörn.
Träkonstruktion av sängsarg i arbetsrum med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvlimmade 45x45 på insidan sarg där jag fäste ribborna. Sedan fäste jag alla stolpar för räcket, samt konstruktionen för huset.
Konstruktion av en barnsäng i form av ett hus med träribbor och stödstolpar, verktyg synliga, i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en lucka i taket där grabben kan leka ”tittut” leken... Underlättar även att öppna denna när man skall bädda sängen utifrån. Skall sätta en gasdämpare här så han inte kan klämma sig när det är färdigmålat.
Leende barn under konstruktion av träloftsäng ger tummen upp i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provligger...
Husformad loftsäng under konstruktion i verkstad, med barn som provligger och tummen upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tummen upp och godkänt enligt byggmästaren! (y)
Ett barn ger tummen upp bredvid byggmaterial och verktyg på ett golv i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat, färdigslipat och inväntar målning. Allt målas vitt och med svart tak!
Husformad barnsäng under konstruktion i ett garage, med synliga ribbor och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig träkonstruktion av barnsäng formad som ett hus i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration jag gjorde, blev lite annorlunda i verkligheten dock. Och stolpen mot taket kommer inte att finnas. Men kommer bli en sådan trappa upp mot sängen.
Illustration av en tvåvåningsbarnsäng med trappa och räcke, ritad i designprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nej, ingen vuxen kommer ligga i denna sängen! ;)
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Kom på att jag glömt uppdatera hur slutresultatet blev, så här kommer lite bilder när allt är målat och monterat. Blev mer än nöjd med slutresultatet och sägen är hur stabil som helst, inte en tendens till minsta svikt ens när en 100kg’s klump som jag klättrar upp och lägger mig i den. :crysmile:

Installerade även led belysning i trappan, syns lite dåligt då bilderna är tagna i dagsljus. Så när grabben går upp mitt i natten så ser han alltid trappan och var han sätter fötterna. Dessutom heltäckningsmatta så att han inte halkar.
Sedan går det att öppna taket på huset, sitter med gångjärn och en gasdämpare. Mycket smidigt när man behöver komma åt inne i ”huset” av olika anledningar.
Stabil barnsäng byggd som ett hus med målade vita och svarta detaljer, dekorerad med färgglada vimplar och mjukdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnsäng utformad som ett hus med öppet tak och leksaker på hyllan, flaggspel under och mjuk matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Heltäckningsklädda trappsteg med LED-belysning i ett barnrum, leksaker vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnrum med målat, monterat hus-sängstomme och LED-belysning i trappan, dekorerat med gosedjur och vimplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad loftssäng för barn med säkerhetsskydd, inbyggd trappa med LED-belysning, och mjukdjur på hyllan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_E och 12 till
  • Laddar…
Det blev riktigt bra!
 
Tack ska du ha! Blev nöjd faktiskt... :)
 
Tack! :)
 
Snygg!

Hur stabil är sängen? Jag menar långsidan är om jag förstår det en planhyvlad 21x167. Vad händer om en vuxen sätter sig mitt på och dinglar med benen, sviktar det eller känns det stabilt?

Skälet att jag frågar är att jag tänkte bygga en loftsäng också och funderar lite över dimensionering av långsidan. Jag vill att sängen pallar en vuxen och ett barn.
 
Kommer inte ihåg exakt dimension men det är något sådant ja. Har skruvlimmat en 45mm bakom som ribb brädorna ligger på, den förstärker väl lite grann.

Den är hur stabil som helst! Jag väger 100+ och den är stabil som bara den när jag lägger mig där med grabben!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.