Hej!

Jag har en villa i 1,5 med inredd källare från 1975. Har bott i huset i tre år och gör små framsteg för att modernisera.

Ett projekt jag inte blivit helt färdig med är att montera RJ45-uttag i flertalet rum för fast nätverk. Har kommit en bit på vägen genom att gå i fördragna VP-rör för AV-kabel men när jag nu är framme vid kontoret har jag kört fast.

Här finns ett telejack men inget annat. Problemet är att när jag försöker föra dragfjädern genom rören tar det stopp ca 6 meter in. Köpte endoskopkamera men kameran är för stor för att klara böjarna i rören.

Någon som har några bra tips på hur man reder ut vart jacken leder?

Tack på förhand!
 
Hej,
Du kan inte höra vart fjädern fastnar? Brukar gå om man rycker i den samtidigt som någon lyssnar.

Annars skulle du kunna koppla en tonsättare på befintlig kabel för att kunna följa denna
 
@Henrik.woll Dragfjädern fastnar i vad som skulle kunna vara ett inbyggt uttag eller en böj. Har filmat några rör i huset och sett att böjarna ibland har mindre dimensioner är VP vilket skapar en liten kant som det är lätt att fastna i.

Ska undersöka tonsättare. Tack för tipset!
 
Fick låna sändare av grannen. Tyvärr inga jack som ger signal annat än första jacket i källaren.

Blir nog till att anlita elektriker till att reda ut. Stort tack för svaren!
 
Du kan inte gå från ett annat teleuttag? Dom hänger ju ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.