Med riks för att uppfattas som självisk tänkte jag lyfta mina personliga funderingar om Corona och möjligheten att slutföra mitt husbygge. Tänkte först skriva i stora coronatråden men insåg att inläggen haglar så snabbt att det inte är lönt.

Håller på att bygga villa i egen regi och hade tänkt flytta in i slutet på sommaren eller början av hösten. Huset är helt färdigt utvändigt och precis gipsat på insidan. Enligt planen kommer målaren på måndag och plattsättaren i början av april. Övrigt, så som golv, kök, montera trapp och garderober, tänkte jag avsluta själv.

Nu har jag börjat fundera på om det kommer att gå att slutföra enligt plan, då främst om det kommer att finnas material till kvarvarande moment. Kommer Ikea att kunna leverera kök i vår, finns allt till badrummet, golv, bergvärmepump, mm.

Måste finnas flera som är i samma läge?
 
T
Det är nog ingen som kan svara för problemet är just nu att ingen vet vad som kommer att hända.

Om jag vore i din situation så skulle jag fundera på vilket material är kritiskt att få hem och kanske om ekonomin ta hem det redan nu.

Jag tänker att t.ex att värmesystemet vill man nog vara säker på att det är klart innan vintern men om det saknas några skåp i köket så gör det mindre. Jag skulle också fundera på om det är någon hantverkshjälp som är kritisk, blir många sjuka eller behöver stanna hemma med barnen så kanske kan bli förseningar på den fronten också.
 
  • Gilla
KarolinaA och 2 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det är nog ingen som kan svara för problemet är just nu att ingen vet vad som kommer att hända.

Om jag vore i din situation så skulle jag fundera på vilket material är kritiskt att få hem och kanske om ekonomin ta hem det redan nu.

Jag tänker att t.ex att värmesystemet vill man nog vara säker på att det är klart innan vintern men om det saknas några skåp i köket så gör det mindre. Jag skulle också fundera på om det är någon hantverkshjälp som är kritisk, blir många sjuka eller behöver stanna hemma med barnen så kanske kan bli förseningar på den fronten också.
Tack för svar.
Tyvärr har du nog rätt, ingen vet. Jag försöker skynda på inköp av material, så gott det går. Här beställt bergvärmepump idag, ursprungligen planerad till hösten. Till veckan ska jag beställa spottar och forcera köksplaneringen.

Den som lever får se.
 
@nybyggarn3 Hur har det gått för dig? Har du stött på några problem?

Jag befinner mig också mitt i ett husprojekt, men i ett mycket tidigare skede. Min beräkning är att vara klar om cirka ett år, men frågan är om det är bättre att pausa hela projektet och fortsätta när vi fått bättre koll på läget. Det som jag spontant tänker på som kan ställa till problem är:

Leveranser slutar komma på grund av nedstängda fabriker eller att man inte tillåts resa mellan olika regioner i Sverige, Europa och världen
Entreprenörer inte kan jobba på grund av att de sitter i karantän
Butiker är stängda och att det därför inte går att få tag på det materiel eller de verktyg som behövs
Det råder utegångsförbud och således går det inte att fortsätta

Någon annan som resonerat i dessa banor och har några kloka inspel?
 
KKJ KKJ skrev:
@nybyggarn3 Hur har det gått för dig? Har du stött på några problem?

Jag befinner mig också mitt i ett husprojekt, men i ett mycket tidigare skede. Min beräkning är att vara klar om cirka ett år, men frågan är om det är bättre att pausa hela projektet och fortsätta när vi fått bättre koll på läget. Det som jag spontant tänker på som kan ställa till problem är:

Leveranser slutar komma på grund av nedstängda fabriker eller att man inte tillåts resa mellan olika regioner i Sverige, Europa och världen
Entreprenörer inte kan jobba på grund av att de sitter i karantän
Butiker är stängda och att det därför inte går att få tag på det materiel eller de verktyg som behövs
Det råder utegångsförbud och således går det inte att fortsätta

Någon annan som resonerat i dessa banor och har några kloka inspel?
Hej,
Så här långt flyter det på. Jag lyckades säkra upp plattor till badrummen, som plattsättaren håller på med nu. Var lite spännande då alla plattor är från Italien. Fick ändra plattor på golvet i en toalett p.g.a. att den vi valt inte fanns i lager i Sverige.

Vi har mycket kvar på interiören men känner oss försiktigt optimistiska. Målet är att ha slutsammråd innan semester.

Knepigt väl du står inför. Är ju inte kul att pausa mitt i. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går.
 
Kan även bli så att under dessa tider så pressas priser neråt, dyrt med lager om alla slutar köpa, jag hade inte tvekat att köra på som vanligt, så länge privat ekonomin är i balans
 
Vi valde att köra igång igen efter ett par veckors paus med intensiva diskussioner och funderingar. Vi kommer ändå göra mycket själva och vi har ingen skriande tidspress.
 
Nu är vi inflyttade i huset och kan konstatera att vi inte råkade ut för några leveransproblem till följd av Corona.
 
  • Gilla
KKJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.