Vi har fallit för en tomt med fantastisk utsikt över åkrar och ängar men denna utsikt ligger också i norrläge!
Drömmen för oss vore stora fönster i vardagsrum/kök ut mot detta. Men samtidigt är det kanske dumt att ens buda på en tomt med detta läge?
Granne finns i söder men det går också att lägga hyfsat insynsskyddad uteplats där då grannen inte har fönster eller intresse mot detta.
Jag är helt ny på det här men har försökt ratta in solen på hitta.se.
Så här ser det ut i mars resp juni.

Är det galenskap att rikta ett hus och största delen av trädgården mot norr om man vill förlora sig i omgivningarna från kök/vardagsrum?
Vi kan bygga altan runt hela huset..

Bild nr 1 visar solen i juni (”lilla” tårtbiten i skugga), bild nr 2 nu i mars..

Snälla hjälp oss med tankar kring detta!
Är det värt att köpa tomten och hur ska vi isåfall rita/ställa vårt hus?

Vänliga hälsningar från Maja
 
  • Satellitbild över tomt med solens position i mars markerad, indikerar begränsat solljus på norrsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över tomt med solens position vid solnedgång och soluppgång i juni markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår tomt har utsikt i norrläge, vi tycker det är superbra - de stora fönstren mot norr gör att vi inte behöver vara rädda för värmebölja inomhus på sommaren.
Däremot kommer vår uteplats vara mot väster med utsikten kvar mot norr. Fundera inte bara på inomhusmiljön utan också hur ni ska planera trädgården utifrån läget.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S sallysvillan skrev:
Är det galenskap att rikta ett hus och största delen av trädgården mot norr om man vill förlora sig i omgivningarna från kök/vardagsrum?
För att njuta av en utsikt så behöver man inte ha största delen av trädgården åt det hållet utan ha den i väster så får den sol hela eftermiddagen och kvällen samt man ser utsikten bra också.

Men var säkra på att det inte kommer att byggas norr om er tomt i framtiden så att ni blir av med utsikten helt.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
sallysvillan
  • Laddar…
Hemmakatten
I Sverige är det väldigt mörkt, och kallt större delen av året. Sol- och dagsljus är oerhört viktigt för vår hälsa och välmående.

Med det sagt så skulle jag aldrig köpa hus eller tomt som inte har soliga uteplatser. Tyvärr tror jag det även kommer att spegla sig i marknadsvärdet den dag ni säljer.

Köp en annan tomt är mitt råd.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Mikael_L
Stora panoramafönster mot söder är ju rena döden, man blir kokt och stekt på sommaren, får skyhöga elräkningar för AC'n för att stå ut.

Jag skulle hellre ha dessa mot norr, idealt tycker jag är nordväst.
Dvs fin utsikt, och inga grannar mot nordväst.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ni kan ju bygga ett smalt hus, alt ett L-format hus så kan ni ha fönster både mot norr och söder (och väster) i v-rum och kök.
 
  • Ritning av ett L-format hus med planlösning inklusive vardagsrum, kök, sovrum, kontor och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N
Rent principiellt är det " vansinnigt" eller hur du nu uttrycker dig, och det är när man tänker på traditionen där man alltid håller norrsidan stängd för att minimera elräkningarna. Man kan vrida huset så du får en fint exponerad gavel / hörna som öppnar upp åt norr och sedan lägger du kök i den andra gavel hörnan det vill säga åt öster och vardagsrummet åt väst och eller syd . Förstår du eller skall jag bifoga min lilla skiss?
 
S sallysvillan skrev:
Vi har fallit för en tomt med fantastisk utsikt över åkrar och ängar men denna utsikt ligger också i norrläge!
Drömmen för oss vore stora fönster i vardagsrum/kök ut mot detta. Men samtidigt är det kanske dumt att ens buda på en tomt med detta läge?
Granne finns i söder men det går också att lägga hyfsat insynsskyddad uteplats där då grannen inte har fönster eller intresse mot detta.
Jag är helt ny på det här men har försökt ratta in solen på hitta.se.
Så här ser det ut i mars resp juni.

Är det galenskap att rikta ett hus och största delen av trädgården mot norr om man vill förlora sig i omgivningarna från kök/vardagsrum?
Vi kan bygga altan runt hela huset..

Bild nr 1 visar solen i juni (”lilla” tårtbiten i skugga), bild nr 2 nu i mars..

Snälla hjälp oss med tankar kring detta!
Är det värt att köpa tomten och hur ska vi isåfall rita/ställa vårt hus?

Vänliga hälsningar från Maja
Sitter med samma funderingar som ni. Hur valde ni att göra?
 
Norrläge är fantastiskt! Solen belyser bokstavligen det ni tycker är vackert. Jag har sjöutsikt i norr och det finns inget finare att se på med solen i ryggen.
 
  • Gilla
Frida W
  • Laddar…
En gammal tråd, man blir ju nyfiken - blev det något husbygge? Norrläge är klart underskattat och med en bra planlösning så kan man få alla andra kvaliteter med sig.
 
Hur ser topografin ut på tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.