Hej! Jag å min sambo ska bygga hus och har hela tiden varit inne på träfasad (gärna ceder, men för dyrt, så ev sibirisk lärk). Har nu fått upp ögonen för träimitation (hittat något som heter technowood eller PVC). Någon som byggt med detta? Nu menar jag träimitation som liknar ceder, inte vanlig vit fasad.
 
  • Modern byggnad med träimitationsfasad som liknar cederträ, med rektangulära fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern husfasad med träimitation som liknar ceder, samt delvis under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det här är väl rent trä?? (är helt ny på detta). Vi vill gärna ha ett underhållsfritt alternativ. Såklart att vi kan köra på obehandlad sibirisk lärk men då blir den grå med tiden , vilket vi inte är så sugna på.
 
Tycker att vissa foton jag hittat på träimitation ser riktigt bra ut. Sedan undrar jag om man får använda pvc mm överallt i sverige? Ska bygga intill en sjö. Hur svårt är det att få tag på detta material? Se gärna bild nedan...
 
  • Byggnad med träimitationspaneler på fasaden, stora fönster och cykelställning vid ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.