Hej,

Om man jobbar 80 % (4 heldagar, exv. mån-tors) och är föräldraledig 20 % (1 heldag, exv. fre), vad gäller om man är sjuk på ens föräldralediga dag, en fredag? Är man berättigad sjukersättning från arbetsgivaren för den dagen? Eller får man ingen ersättning alls och måste ta ut föräldrapenning om man vill dryga ut inkomsten?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Läst här: [länk] ?
Tolkar det som att om man är sjukanmäld på planerad föräldraledig dag så får man ersättning från FK med andra ord? Dvs. inte från arbetsgivaren?

I detta fall har jag i överenskommelse med min arbetsgivare avtalat om 80 % och 20 % föräldraledigt men jag tar inte ut några föräldradagar då dessa är slut, så egentligen är jag hemma på obetald ledighet eller som det kallas, "förkortad arbetstid". Kanske ändrar förutsättningarna för ersättning, vad gäller då?
 
M Cameltoe skrev:
Tolkar det som att om man är sjukanmäld på planerad föräldraledig dag så får man ersättning från FK med andra ord? Dvs. inte från arbetsgivaren?

I detta fall har jag i överenskommelse med min arbetsgivare avtalat om 80 % och 20 % föräldraledigt men jag tar inte ut några föräldradagar då dessa är slut, så egentligen är jag hemma på obetald ledighet eller som det kallas, "förkortad arbetstid". Kanske ändrar förutsättningarna för ersättning, vad gäller då?
Du kan inte (och ska inte) få ersättning då du ej tänkt jobba. Pss man får inte ersättning om man är sjuk på lördag/söndag (om man jobbar mån-fre). Sjuk på semesterdag är annorlunda då det är lagstadgat, men kräver sjukintyg från läkare för att få "spara" semesterdagar.
Edit: min tolkning
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tolkar det som att om man är sjukanmäld på planerad föräldraledig dag så får man ersättning från FK med andra ord? Dvs. inte från arbetsgivaren?

I detta fall har jag i överenskommelse med min arbetsgivare avtalat om 80 % och 20 % föräldraledigt men jag tar inte ut några föräldradagar då dessa är slut, så egentligen är jag hemma på obetald ledighet eller som det kallas, "förkortad arbetstid". Kanske ändrar förutsättningarna för ersättning, vad gäller då?
Men då är du ju per definition inte föräldraledig, du har ingen förlorad arbetsinkomst som sjukpenningen ska kompensera.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tolkar det som att om man är sjukanmäld på planerad föräldraledig dag så får man ersättning från FK med andra ord? Dvs. inte från arbetsgivaren?

I detta fall har jag i överenskommelse med min arbetsgivare avtalat om 80 % och 20 % föräldraledigt men jag tar inte ut några föräldradagar då dessa är slut, så egentligen är jag hemma på obetald ledighet eller som det kallas, "förkortad arbetstid". Kanske ändrar förutsättningarna för ersättning, vad gäller då?
Du får väl ungefär samma ersättning som när en arbetare med normal arbetstid blir sjuk på helgen. Dvs 0.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar då är det utrett :)
 
Annan fråga, om man jobbar 80 % och är ledig varje fredag och en röd dag såsom långfredagen infaller då, då ska man vara ledig någon av de andra arbetsdagarna antar jag? Annars jobbar man ju som en som jobbar 100%. Undrar då frugan jobbar 80 procent och har jobbat mån-tors nu, uppstod lite diskussioner här hemma om detta då.
 
Det intressanta borde vara totala antalet timmar per månad/år jämfört med en heltid, inte att det går jämnt ut varje uddavecka.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Har du gått ner i tid så är du ledig den dagen ni kommit överens om, utan ersättning (ej sjuklön, ej sjukpenning).
Om ledig dag sammanfaller med röd dag så är det ingen skillnad.
Mao kan det vara smart att planera sin lediga dag efter kalendern;)
 
tttomten tttomten skrev:
Har du gått ner i tid så är du ledig den dagen ni kommit överens om, utan ersättning (ej sjuklön, ej sjukpenning).
Om ledig dag sammanfaller med röd dag så är det ingen skillnad.
Mao kan det vara smart att planera sin lediga dag efter kalendern;)
det är på förväg bestämt att vara fredagar, så då ska hon enligt detta upplägg jobba mån-tor och vara ledig långfredag utan ersättning för den dagen? För att hennes lediga dag infaller då? Du nämner utan ersättning för sjukdom men ersättning för helgdag då är det samma? Då ska jag i så fall be henne ändra så den dagen blir disponibel att användas när det passar...
 
Redigerat:
M Cameltoe skrev:
det är på förväg bestämt att vara fredagar, så då ska hon enligt detta upplägg jobba mån-tor och vara ledig långfredag utan ersättning för den dagen? För att hennes lediga dag infaller då? Då ska jag i så fall be henne ändra så den dagen blir disponibel att användas när det passar...
Stämmer.
Note-Under förutsättning att det inte skiljer mellan olika avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.