Hejsan

Jag söker en bra spade att gräva upp mindre träd och sly (Det som jag inte kan ta med en grästrimmer). På engelska kallar dom det tydligen för nursery spade. Det som ska göra spaden bra för att gräva upp träden är att den är smal och den ej får ha en rund form på änden man sätter ner i jorden. Detta för att skära av små rötter med spaden. Dom tjockare rötterna går ju att kapa med t.ex en yxa.

Tyckte detta var en smidigare och billigare lösning än att köpa en röjsåg eftersom det inte är så stort område jag ska ta bort dessa små träd och behöver inte tänka på att gräset runt om trädet jag ska ta bort ska vara snyggt. Sedan för att undvika att dom växer tillbaka.

Jag tyckte denna såg ut som en bra spade för jobbet.
https://www.bauhaus.se/perennspade-fiskars-classic

Träden ska jag inte spara. Ska elda upp dom.

En video jag kollat på

Har ni något annan spade ni rekommenderar?
 
Kabelspade.
 
  • Gilla
Viken89
  • Laddar…
Claes Sörmland
Historiskt så har en rak spade kallats för trädgårdsspade i Sverige och har kommit i olika storlekar. Den där "perennspaden" är en trädgårdsspade av liten modell. Jag tycker rak spade är överlägset i trädgården. Jag man gräva på djupet vill man dock ha en spetsig vanlig spade.
 
  • Gilla
Viken89
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Nej, köp inte den! Det är en skyffel. Du ska ha en spade och då är denna bättre:
[länk]
En dyr rackare enl. min mening. Min kabelspade köpte jag på Biltema för ~10 år sedan och den håller än. Den dom har nu kostar en hundring:
[länk]
Ja men den har ju en spetsig ände. Då kommer jag ju slinta om jag vill kapa en rot med spaden.

I så fall något i denna stil. https://www.bauhaus.se/spade-tvar-metall
 
Det kanske är det som är finessen, då skär man av roten, med en tvärspade får man trycka av roten.
Alla dagar i veckan, en spetsig.

Protte
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alltså, när man gräver med syfte att få snygga snitt på rötter så jobbar man med en vass tvär spade. Man filar/slipar den före man ger sig på rötterna.
 
prototypen prototypen skrev:
Det kanske är det som är finessen, då skär man av roten, med en tvärspade får man trycka av roten.
Alla dagar i veckan, en spetsig.

Protte
Om du kollar i videon vid 1:25. Han hade jobbat med det i 20 år så jag tänkte först att han visade just den spaden för ett syfte. Men han nämner ju samtidigt inte att man behöver använda just en sådan spade med tvär ände.

Sedan så jag tar till med rådet och köper en kabelspade med spetsig ände. Så får jag kolla upp hur man slipar den så den fungerar ännu bättre.

Tack för alla bra svar.
 
Har grävt upp halva tomten med en vanlig spetsig fiskars grävspade. Går fint att hugga av rötter med.
 
  • Gilla
Viken89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.