För över 1 månad sedan körde vi med fyrhjuling och drög 5 stk 8.5 meters limträbalkar över viken och redan då började jag bli väldigt fundersam hur vi skulle få upp dessa över 100 kilo tunga takstommarna!! Men tack vare väldigt smarta snickare och som byggde en liten träbana fick vi och starkaste grannen upp alla på under 30 min :) Tekniken kan vara bra att känna till det hade iaf sparat mig många sömnlösa nätter eftersom vi inte har någon väg för traditionell lyftanordning och för svag is att ta den vägen och ni ser den 30 sekunder in i videon! Följ gärna renoveringen på social medier under #ourwildernessparadise
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Trevligt projekt.
Den tekniken har använts av timmermän i generationer (årtusenden kanske) , men det är synd att sådan kunskap faller i glömska när det oftast finns kranbilar att tillgå.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Mtp. att ni var 3-4 pers måste det varit 2-300kg? Jag (klen kontorsråtta) och svärfar (70+) lyfte upp 120kg limträbalk med spännband 30m till bygget och sen 2.5m upp en sida i taget utan större problem... Men visst ska man vara lite smart när man inte har kraft nog!
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.