Skadad IKEA garderobsdörr med utslitna hål där gångjärnen skruvats fast och ett svartvitt tryck på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Min son avreagerade sig på garderobsdörren efter en förlorad match i nåt spel... Nu har den stått i typ 2 veckor så han ska få chans att tänka över sitt beteende...

Hur får jag fast den igen? Är en IKEA garderob. Pluggarna har slitits ur hålen som ni ser och hålen således lite för stora.

Min tanke är att skruva bort gångjärnen. Fylla i med vad? Sedan tvinga dit plugg och allt på en gång. Alternativt fylla med nåt, trycka dit pluggen, låta stelna, skruva tillbaka.

Vad tror ni ger störst chans att lyckas?
 
  • Gilla
Tullio
  • Laddar…
A
Skruva fast gångjärnet med längre träskruv in i stommen bredvid,alternativt genomgående bult+mutter.
 
Det finns väl som du skriver två olika taktiker.

Antingen limma fast plugg, skruv och hela gångjärnet på en gång, borde gå att göra med något oflexibelt konstruktions lim. Då borde det bli limmet som tar det mesta av krafterna och håller fast dörren. Detta är ju inte riktigt som gångjärnet är tänkt att fästas i stommen och får väl betraktas lite som ett experiment.

Det andra sättet är ju att försöka återställa hålen och sen använda gångjärnen som det är tänkt, alltså att de kläms fast i hålen när skruvarna expanderar pluggarna. Det lättaste borde vara att spackla igen hålet helt och sen borra upp det i rätt diameter igen. Frågan är vad som är bäst att spackla med, snickerispackel kanske, något som härdar och blir så hårt att det står emot när skruven expanderar pluggen. Om inte hålen är alltför förstörda tror jag det kan vara den bästa metoden.

Vill du köra med både hängsle och livrem kanske du ska använda båda metoderna, alltså först spackla igen och borra upp men sen också fylla hyllen med lim när du skruvar fast gångjärnen.
 
Skulle gjort som handyman 1.
 
Det finns även reparationsbeslag för detta ändamålet.

Två vita reparationsbeslag med hål och skruvplatser på en stenbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparationsbeslag öppnat och monterat på två vita metallplattor, redo för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerar klockrent i alla väder. :cool:
 
  • Gilla
tjockelamock och 3 till
  • Laddar…
Jag har råkat ut för samma sak och körde på genomgående, med brickor för att sprida ut lasten lite också. Har hållit i många år nu.
 
Kan vara ett bra tillfälle för grabben att låta han laga dörren. Med eller utan din hjälp, beroende på ålder. Lite övning i konsekvenstänk :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Gillar tanken! Han är dock 10 så det är nog bra om jag bistår lite...

Passar på att tacka för många bra förslag!

Ett annat som jag googlade fram är att limma dit plugg så att hela hålet "försvinner" sedan kan man förborra och skruva dit igen. Ska ställa mig och stirra lite på dörren i eftermiddag och se vad som känns bra...
 
  • Haha
Camilla Hedström
  • Laddar…
Jag hade fyllt igen det med epoxy och borrat upp nya hål när det härdat
 
M Mikael K. skrev:
Gillar tanken! Han är dock 10 så det är nog bra om jag bistår lite...

Passar på att tacka för många bra förslag!

Ett annat som jag googlade fram är att limma dit plugg så att hela hålet "försvinner" sedan kan man förborra och skruva dit igen. Ska ställa mig och stirra lite på dörren i eftermiddag och se vad som känns bra...
Vi har en likadan skada och jag har stirrat ganska länge på den, men det verkar inte hjälpa ett dugg :crysmile:

Så nu är min nästa taktik att göra en genomgående skruv som föreslogs innan, har skåp på andra sidan så det kommer i princip inte att synas.
 
Kan uppdatera med hur jag löste det. Finns säkert någon mer trött pappa eller mamma som googlar på lösning...

Jag valde att limma dit träplugg, 6 mm passade, vanligt trälim, ganska rikligt. Bankade dit i alla hål, väntade en dag.

Använde multiverktyget och sågade av pluggarna. Japansåg fungerar säkert bra med. Vill ju såga nära utan att skada väggen.

Förborrade upp nya skruvhål mitt i träpluggen. Använde 3 mm borr. Skruvade sedan dit dörren igen.

Blev kanon och man ser ingen skillnad mot tidigare. Och ja, grabben tvingades vara med hela tiden. helt utan protest från hans sida faktiskt :D
 
  • Gilla
jtyback och 7 till
  • Laddar…
Föredömligt!
 
M Mikael K. skrev:
Gillar tanken! Han är dock 10 så det är nog bra om jag bistår lite...

Passar på att tacka för många bra förslag!

Ett annat som jag googlade fram är att limma dit plugg så att hela hålet "försvinner" sedan kan man förborra och skruva dit igen. Ska ställa mig och stirra lite på dörren i eftermiddag och se vad som känns bra...

Underbart svar! Den taktiken använder jag själv ofta och det funkar oftast!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.