Tjena,
Jag är helt grön och nybörjare på detta område.

Ca 35m2 altan med gammal lasyr på ska slipas. Vi får stickor i fötterna. Tänkte lasera efteråt. Vi är inte superkräsna.

Nu är det slut på skyddsmasker - är detta növändigt när man kör bandslip?

Har tre alternativ:
1. För hand (om nu munskydd krävs med maskin): https://www.bauhaus.se/slipverktyg-ledbart

2. Meec 500kr bandslip: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-bandslipar/bandslipmaskin-010141/

3.Bosch PBS 75AE 1400kr: https://www.jula.se/catalog/verktyg...skiner/elektriska-bandslipar/bandslip-010134/

Hade varit gött att slippa hyra något.
 
Hej

Nödvändigt och nödvändigt, slipdammet som en bandslip ger är rätt irriterande att andas in. Och det flyger omkring rätt rejält. Man jobbar dessutom med maskinen ganska nära ansiktet. Men jag får intrycket att det är utomhus och då kan en knyten bandana runt munnen eller en buff eller valfrit tygstycke räcka. Det funkar om man gör det någon enstaka gång. Fast andingsskydd är ju att föredra. Att slipa för hand en 35m2 altan så det blir bra skulle jag aldrig ge mig på.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Har man inte jobb så skaffar man sig..
Mitt råd.
Hyr en maskin.
 
Det borde kunna bli bättre med en maskin kopplad till dammsugare.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Hyr en riktig golvslip, då behöver du inte heller oroa dig för inandning av damm.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Alternativ 3. är en av grannarnas återkommande behandling av sitt däck och det verkar funka. Säkerligen är en golvslip mer praktisk men om man ändå behöver sysselsättning under dessa tider?

Det dinns även slipram men det är nog mer användbart inomhus.
 
Tack för svar!

Det är utomhus. Inget uterum eller så. En buff funkar kanske då. Att ha dammsugaren igång och släpandes efter blir nog lite drygt.

Jag har ingen uppfattning om tidsåtgång för bandslip vs golvslip.

Men lyssnade snabbt in här och drog iväg en förfrågan till uthyrare om golvslip. Jag har annat i livet också än just trädäcket.
 
En slipmaskin med dammsugare till om du nu inte hyr en riktig golvslip.
Om du tror att du kommer springa runt med dammsugaren i släp när du ska slipa altan så har du en väl optimistisk syn på hur det kommer gå till. Det är nog nämligen ett tämligen statiskt jobb
 
  • Gilla
dht och 1 till
  • Laddar…
Det här med bandslip verkar inte ha fallit i god jord =)

Jag är avskräckt och på väg att boka golvslip nu.

Tack!
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker tvärtom att golvslip låter befängt till en trall. Du vill ju bara ta ner ytan lite grann. Att slipa bort hack och annat är ju helt ointressant.

35m2 är fort gjort om du bara ska ta lite på ytan.

Har du grejerna hemma så har jag svårt att se någon tidsvinst i att hyra maskin mm.
Du vinner mer på att köra igång.
 
Där e både för och nackdelar med en stor golvslip... En sak är att det inte tar sån förbannad tid, men o andra sidan tar du kanske mer material och behöver slipa till kanterna mellan bräderna...så är det + eller -?
Liten bandis= ont i kroppen... Men tar bara det man behöver och således lite mindre efterarbete...

Ska det laseras eller bara oljas sedan?
 
Jag har inga grejer hemma just nu. Shoppa eller hyra blir det.

Vill bara slippa spetor i fötter. Har ingen aning om vad som krävs för det. Kanske räcker lite på ytan.

700kr verkar golvslip och kantslip kosta för en dag.

Jag tänkte lasera efteråt.
 
För de pengarna tycker jag definitivt att du ska hyra, du kommer spara många timmar och på köpet lär du dig att använda en golvslip om du nu behöver slipa golven inne nån gång!
 
Ett tips!
Kolla upp om det tillkommer förbrukningsmaterial/slitage/obligatorisk rengöring på hyresmaskinen. De kan ibland överstiga grundkostnaden mångfalt...
 
Gör en egen mask av tex filterduk till dammsugare eller frånluftvärmepump, inte särskilt svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.