Grundläggning
Platta på mark/Källare

Huset var från 1938 och efter att ha googlat lite på vad man ska tänka på så fick jag syn på att fukt kunde bli ett problem speciellt om man ska nyttja rummen på bottenvåningen/källaren.
Finns det bra åtgärder för detta?

Annars tänker jag att man får ta hjälp av besiktningsman ifall man är intresserad av att lägga bud när det kommer till stommar/mögel och kanske tak sedan vet jag inte vilka andra punkter som är viktiga att ta reda på.

Ber om ursäkt för att jag inte är speciellt kunnig inom detta men haft svårt att finna information på google med.
 
Källare i hus från den tiden är inte byggda för att inredas. Tvättstuga, badrum, enklare hobbyutrymmen etc funkar, men ska du börja sätta upp väggar och golv i organiska material så krävs det troligen en hel del åtgärder innan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tänk oorganiska och genomsläppliga material på väggar (puts, kakel, silikatfärg) och golv (betong, klinker) så klarar du dig långt. Undvik mattor och organiskt material direkt mot väggar och golv också.

Eller så tar du till det tunga artilleriet och bilar ur källargolvet, dränerar och isolerar och gjuter nytt golv med golvvärme, samtidigt som du även dränerar om och isolerar på utsidan av källarväggarna. Gör du så kan du i princip inreda som ett "vanligt" rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.