Hej!
Vi har ett hus som vi håller på och renoverar. Vi har en bergvärmepump och vattenburna element. Dock har vi totalrenoverat övervåningen och lagt vattenburen golvvärme där. Nu återstår nedervåningen där vi fortfarande inte gjort något förutom ett nytt utbygge där vi har badrum/tvättstuga (golvvärme).
För att komma billigare och smidigare undan funderar vi på att sätta in en luftvärmepump istället för att riva ut alla golv och lägga golvvärme på nedervåningen. Ska tilläggas att på övervåningen har vi bara sovrum och på nedervåningen ska vi ha vardagsrum och kök.
Behöver råd om vad som är det bästa (och billigare) alternativet.
 
Men vad är det för värme där nu?

Självklart är de bättre och lägre driftkostnad med bergvärmen. Men om du vill slippa riva upp alla golv, så kan du ju välja radiatorer istället.
 
På nedervåningen i den gamla delen har vi vattenburna radiatorer som går på bergvärmepumpen. Problemet är att vi ska ha nytt kök där det är vardagsrum idag och tvärtom därav behöver vi ändå ta bort dom radiatorer som finns idag, det är det som är problemet alltså.
 
Man kan ha s.k fläktkonvektor-element under köksbänken som blåser ut varmluft (alltså vattenburet) kolla på det. Jag skulle aldrig fimpa bergvärmen på nedervåningen!
 
  • Gilla
Eitil Thoren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan ha s.k fläktkonvektor-element under köksbänken som blåser ut varmluft (alltså vattenburet) kolla på det. Jag skulle aldrig fimpa bergvärmen på nedervåningen!
Okej, tack för svar
Så du anser att det är värt att riva upp alla golv och merkostnaden det blir för att lägga golvvärmen? Har funderat själv på om det är dumsnålt att installera en luftvärmepump men det blir ju mindre arbete oxå
 
Billigast är ju att låta radiatorerna sitta kvar nere tills ni har råd att sätta in golvvärme.
 
Golvvärme varje dag i veckan, speciellt när ni har bergvärme. Komforten är värd den ökade investeringskostnaden. Sedan kan du göra det mesta (allt) själv om du är lite händig och kan läsa tillverkarnas beskrivningar och kolla deras installationsvideor på youtube
 
  • Gilla
Wernershus
  • Laddar…
W Wernershus skrev:
Okej, tack för svar
Så du anser att det är värt att riva upp alla golv och merkostnaden det blir för att lägga golvvärmen? Har funderat själv på om det är dumsnålt att installera en luftvärmepump men det blir ju mindre arbete oxå
Nej, inte riva upp golv. Använd befintliga element och byt dom som hamnar under köket.
 
Behåll befintliga element och sätt in golvvärme där ni gör om golven.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Behåll befintliga element och sätt in golvvärme där ni gör om golven.
Vi ska byta alla golv eller ja, lägga nytt golv på hela nedervåningen eftersom det är olika i dagsläget och vi ska ta ner en del väggar och som jag skrivit tidigare byta kök så vi kommer ändå greja med golven om man säger så
 
Det finns vattenburna golvvärmesystem som endast använder 8mm slang, finns från bland annat LK. Skulle det kunna vara något? Nackdelen är att om man lägger en sådan lösning ovanpå möjligtvis saknar isolering under plattan - Konstruktionsritningarna på huset avslöjar om det finns isolering under den gjutna plattan.
 
Ska ni ändå göra om golven så tycker jag det är en ickefråga, kör golvvärme överallt och ni kan dessutom då sänka framledningstemperatur från värmepumpen och få lite högre COP. Glöm inte att det bör vara bra isolerat under
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Håller med Johannes Carlsson
 
Tack snälla för alla råd, det va ju som jag misstänkte att det finns inga genvägar
 
Riv ut allt och byt till nytt. Kommer kännas bäst även om det blir dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.