Hörn där golv möter vägg med borttagen fog, svartmögel och sprickor synliga på fog och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av en duschkabin där golv möter vägg visar svart mögel och sprickor i silikonfogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag och sambon köpte en bostadsrätt och flyttade in i jan-19, lgh var nyrenoverad året dessförinnan. Har sett att det sedan inflytt varit svartmögel (vi TROR det är svartmögel) i duschen längs golvfogen och har försökt använda diverse städknep för att ta bort detta utan framgång. Märkt senaste månader att det är sprickor också i fogen. Lyckades skära bort fogen igår och märker att det är svartmögel även under fogen samt är blött i springan som blir mellan golv och vägg. Vad gör vi nu? Låter det torka? Kan det ha blivit fuktskadat under golvet? Räknas detta som ett dolt fel?

Har köpt ny silikonfog för att ev lägga i när det torkat men behöver få tips om någon här råkat ut för samma sak.
 

Bästa svaret

Har du ingen golvvärme så kommer det troligen alltid vara blött under plattorna. Är ytskiktet under plattorna helt så är det som det skall vara. Det är ju svårt att se men det kommer väl visa sig i grannen unders tak isåfall.
Foga du i ny silikon och lev vidare.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Precis som Raveper säger! (y)
 
  • Gilla
SoDal
  • Laddar…
JanneJanne123
Plattor och fog är bara pynt, tätskiktet sitter under plattorna. Lite mögel i duschen är väldigt vanligt, ta bort det med klorin och en rejäl borste.
 
  • Gilla
SoDal
  • Laddar…
OM jag tolkar bilden rätt så har du tagit bort silikonfog? Var väldigt försiktig om du gör det. Det finns ett tätskikt innanför plattorna som är ganska ömtåligt. Så om du ex. har skurit med en kviv i fogen, så är risken stor att tätskikitet punkterats.
 
Är det verkligen "svartmögel" under den borttagna fogen? Det är inte ovanligt att bruk eller fix som plattorna sitter fast med är betydligt mörkare än fogen.

Har badrummet ingen golvvärme är en gummiskrapa och mikrofiberduk ett måste att ha hängande i badrummet. Skrapa och torka efter varje dusch och glöm inte att lämna dörren på glänt efteråt om den är så tät att luftcirkulationen inte fungerar. Vanligt att det blivit så efter hemmafixrenoveringar då karm o dörrblad bytts utan tanke på ventilationen.
 
Jag tycker du kan laga med vanlig kakelfog istället, den andas lite och kommer torka ur ev stående vatten bättre.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Har du ingen golvvärme så kommer det troligen alltid vara blött under plattorna. Är ytskiktet under plattorna helt så är det som det skall vara. Det är ju svårt att se men det kommer väl visa sig i grannen unders tak isåfall.
Foga du i ny silikon och lev vidare.
Det är inte längre silikon som man sätter vid golvet/väggen i första hand utan vanlig fog. Är det ett trähus så kan man ha i lite fogförstärkare så att det in spricker av rörelserna.

Syftet med det är att vatten som kommer in bakom väggplattorna inte ska rinna in under golvplattorna utan kunna rinna ut i skarven mellan vägg och golv.

Men det bästa är nog att man slipper möglig silikon.

Så lyssna på @Jonatan79 om du kan få tag på fog i rätt färg.
 
Problemet med att lägga ny fog är väll att du får vänta länge innan du lägger på den, alltså ingen dusch och extra ventilation så det blir torrt där fogen skall fästa.
 
T topmount skrev:
Problemet med att lägga ny fog är väll att du får vänta länge innan du lägger på den, alltså ingen dusch och extra ventilation så det blir torrt där fogen skall fästa.
Fog fäster faktiskt även om det är fuktigt till skillnad från silikon och duschen kan användas efter kortare tid än om det skulle tätas med silikon.

Så det enda (lilla) problemet är att hitta rätt fog.
 
A Autodidak1 skrev:
Fog fäster faktiskt även om det är fuktigt till skillnad från silikon och duschen kan användas efter kortare tid än om det skulle tätas med silikon.

Så det enda (lilla) problemet är att hitta rätt fog.
Nytt för mig, hur funkar det? Mest van med fogning på båtar där det inte funkar alls att få vidhäftning på blöta ytor.
 
T topmount skrev:
Nytt för mig, hur funkar det? Mest van med fogning på båtar där det inte funkar alls att få vidhäftning på blöta ytor.
Det är den vanliga golvfogen (cementbaserade) jag syfta på och det fungerar utmärkt.
 
A Autodidak1 skrev:
Det är den vanliga golvfogen (cementbaserade) jag syfta på och det fungerar utmärkt.
Då är vi överens.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.