Hej allihopa
Ska tilläggsisolera vinden som har luckan ovanför balkong dörren på utsidan.
Min fråga är då enkel, ska jag bara kasta ut isoleringen eller???
Det är mineralull.
 
  • Mörk vindsvåning med öppna träbjälkar och en ljuskälla som belyser mineralullsisolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du isolera vinden måste u beakta den högre fuktbelastningen detta kan föra med sig. Man bör se till att det finns en ångbroms som hindrar fuktig luft att stiga upp till vinden från bostaden.

Är det lösull så brukar man spruta ut det. Är det skivor/rullar så ska dom läggas fint så det inte blir glipor.
 
  • Gilla
Shirra86
  • Laddar…
H huggan skrev:
Ska du isolera vinden måste u beakta den högre fuktbelastningen detta kan föra med sig. Man bör se till att det finns en ångbroms som hindrar fuktig luft att stiga upp till vinden från bostaden.

Är det lösull så brukar man spruta ut det. Är det skivor/rullar så ska dom läggas fint så det inte blir glipor.
Är det något jag ska göra än att bara rulla ut det?? Något annat material som ska inhandlas???
 
Vill du ha mer specifika råd måste du beskriva hur den befintliga konstruktionen inifrån och ut till vinden är.
 
H huggan skrev:
Vill du ha mer specifika råd måste du beskriva hur den befintliga konstruktionen inifrån och ut till vinden är.
Ojjj
Det har jag noll koll... Kan man finna det någonstans?
 
Om du inte har någon fungerande ångspärr mellan bostaden och vinden kan det få katastrofala följder att lägga på mineralull.
Så du måste ta reda på hur det är konstruerat innan du börjar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Shirra86 Shirra86 skrev:
Ojjj
Det har jag noll koll... Kan man finna det någonstans?
Antingen om du kan hitta gamla konstruktionsritningar eller så får du helt enkelt öppna upp och kolla hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.