Ingen erfarenhet av Triton. Har en Trend T11 bordsmonterad som under flera år fått slita hårt. Den har aldrig tvekat eller inte orkat. Kan inte annat än rekommendera den. Enkel att använda med den inbyggda lyften.

Vi kan säga som så att det är inte T11 som är begränsningen när jag arbetar .
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag letar efter en fräs för permanent bordsmontering. Någon som har något mer att tillägga vad gäller Trend vs. Triton?
Trend t11 går att hitta till riktigt bra priser på eBay UK med lite tålamod.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
...ja eftersom det inte står nåt om det i denna tråden(men väl i andra trådar på forumet) kan jag tillägga att min ersättningsfräs jag fick från Triton efter jag skicka tillbaka den första också uppvisar vibrationsproblem från dag 1. Är inte jätteimponerad.
 
Ok, tack för input. Har aldrig klämt på någon Triton. Såg dock ett unboxing-klipp där jag tyckte precisionen i mekaniken verkar vara så där.
 
Kan tillägga lite info efter dagens fräsning.. Har en Triton i fräsbord och generellt har jag varit nöjd men efter några långa fräsningar idag märkte jag att stålet tappar den inställda fräshöjden. Det var/är sjukt irriterande och jag vet inte om det är ngn grunka som ska spännas för att förhindra detta eller om det är ett konstruktionsfel. Måste ge mig ut och söka lite info om det.
Nu funderar jag på att ersätta Triton fräsen med OF1400 eller OF2200. Nackdelen med dessa är att vid varje stålbyte måste man ner under och fräsbordet och trycka in spindellåset. Gillar det med Triton fräsen att man vevar upp stålet så låser den spindeln automatiskt...
 
Masses Masses skrev:
Kan tillägga lite info efter dagens fräsning.. Har en Triton i fräsbord och generellt har jag varit nöjd men efter några långa fräsningar idag märkte jag att stålet tappar den inställda fräshöjden. Det var/är sjukt irriterande och jag vet inte om det är ngn grunka som ska spännas för att förhindra detta eller om det är ett konstruktionsfel. Måste ge mig ut och söka lite info om det.
Nu funderar jag på att ersätta Triton fräsen med OF1400 eller OF2200. Nackdelen med dessa är att vid varje stålbyte måste man ner under och fräsbordet och trycka in spindellåset. Gillar det med Triton fräsen att man vevar upp stålet så låser den spindeln automatiskt...
Har en of1400 och man ”måste” inte trycka på spindellåset. Man kan använda sig av två fasta nycklar istället.
 
Masses Masses skrev:
Kan tillägga lite info efter dagens fräsning.. Har en Triton i fräsbord och generellt har jag varit nöjd men efter några långa fräsningar idag märkte jag att stålet tappar den inställda fräshöjden. Det var/är sjukt irriterande och jag vet inte om det är ngn grunka som ska spännas för att förhindra detta eller om det är ett konstruktionsfel. Måste ge mig ut och söka lite info om det.
Nu funderar jag på att ersätta Triton fräsen med OF1400 eller OF2200. Nackdelen med dessa är att vid varje stålbyte måste man ner under och fräsbordet och trycka in spindellåset. Gillar det med Triton fräsen att man vevar upp stålet så låser den spindeln automatiskt...
Har en T11 som jag är väldigt nöjd med. Men jag har en https://www.rutlands.co.uk/sp+dakota-precision-collet-extension+xtension vilket gör att stålbytena sker med en insexnyckel istället. Mycket smidigt.
 
Masses Masses skrev:
Kan tillägga lite info efter dagens fräsning.. Har en Triton i fräsbord och generellt har jag varit nöjd men efter några långa fräsningar idag märkte jag att stålet tappar den inställda fräshöjden. Det var/är sjukt irriterande och jag vet inte om det är ngn grunka som ska spännas för att förhindra detta eller om det är ett konstruktionsfel. Måste ge mig ut och söka lite info om det.
Nu funderar jag på att ersätta Triton fräsen med OF1400 eller OF2200. Nackdelen med dessa är att vid varje stålbyte måste man ner under och fräsbordet och trycka in spindellåset. Gillar det med Triton fräsen att man vevar upp stålet så låser den spindeln automatiskt...
Det finns ju ett lås för höjden. Detta drar jag alltid åt, för säkerhets skull. Vid lite vibrationer kan stålet annars sjunka som du skriver.
 
Av vad jag sett på Tritons filmer så ska detta inte behövas . Dom slår ju på stora trumman att man ska inte behöva fippla med själva fräsen när den är monterad i ett bord.
 
Masses Masses skrev:
Av vad jag sett på Tritons filmer så ska detta inte behövas . Dom slår ju på stora trumman att man ska inte behöva fippla med själva fräsen när den är monterad i ett bord.
Ja, det är möjligt. Jag upplever det inte som ett problem alls. Jag har ändå fräsen åtkomlig då jag hade blivit tokig på att använda veven hela tiden. Det går för långsamt.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Vad jag läst mig till är att man kan köra utan låsning för lättare arbeten men att det ska låsas för tyngre. I manualen står det "Engage the Plunge Lock Lever, particularly for heavy cut". Visserligen för handhållen fräsning och djupinställning med mikroratten men borde vara samma för bordsfräsning.

Jag kör nästan aldrig med veven utan rattar höjden med snabbgreppet och då är det aldrig nåt problem att låsa spaken, är ju ändå där nere o rotar.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Bra där boys... Det var ganska hård fräsning igår så jag borde kanske tänkt på det. Men "manual" eller hur det nu stavas, vad är det? ;)
 
F favino skrev:
+1

Jag har samma lösning som bulldog. T11 i UJK aluplatta.
Resajklade barnens blöjbytarbänk till fräsbord.
Förstärkte bänken lite med mdf, lim o dyckertpuffra.

Försänkte och limmade in små neodymiummagneter med epoxy under varje justerskruv.
Lätt som en plätt att få den flush.
Jag borrade aluplattan med billiga snabbstålsborr och försänkte skruvskallarna med
vanlig skruvförsänkare för trä.
Som någon nämnde tidigare följde det med (UJK) någon slags plastmall för att lättare
hitta centrum för monteringen, jag lyckades dock aldrig begripa hur den funkade,
Men det gick bra att mäta sig fram.

Helt nöjd med både Fräs och platta.

[bild]
Vad används magneterna till? Tänkte bygga in en fräs i en av vingarna på min såg. Tänkte skaffa en platta (om det ens behövs?) att montera fräsen i. Plattorna jag hittar verkar orimligt dyra, när jag ändå måste borra hålen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.