Hejsan.

Jag söker en värmekälla för mitt omysiga duschutrymme i källaren med appstyrning.
Ca 2000W, med fläkt och app-styrning, helst modell vanlig radiator för montering på vägg.
Någon som kan tipsa om något sånt?

Just nu är det framdraget 230V men det går att fixa 400V om det skulle behövas.
Tanken är att ha ganska låg temperatur större delen av tiden men att kunna höja tempen strax
innan man tänker gå ner och duscha utan att behöva springa upp och ner i källartrappan.
Jag tänker mig att med fläkt går det geschwinnt att värma upp.

Jag har bara hittat Frico PF Smart som uppfyller kraven, men det är dyra prylar.
Konvektor PFSE17 3666kr , PFSH Hub 3053 kr och PFSRF RF-modul 187kr gör det till en
våldamt dyr lösning som går bort.

Alternativen just nu verkar vara vilken wifi-radiator som helst utan fläkt och bara öka temperaturen
via appen en (längre) stund innan.
Alternativ två kan vara två "dumma" radiatorer, en liten med termostat som står på 18grader,
och en enkel fläktkonvektor med termostaten ställd på 25 grader.
Fläktkonvektorn skulle jag kunna slå på via en nexa-modul med Tellsticken.


Förslag mottages tacksamt
/Höghus
 
Enklast är nog en typ nexa på uttaget till fläktkonvektorn.

Hur skulle det vara med en terass/infravärmare istället? Blir ju varmt direkt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enklast är nog en typ nexa på uttaget till fläktkonvektorn.

Hur skulle det vara med en terass/infravärmare istället? Blir ju varmt direkt
Visst blir det enklast med en Nexa, men helst vill jag slippa dubbla element pga utrymmet.
Tyvärr är det så lågt i tak, det går som biutrymme, att infravärmare går bort.

/Höghus
 
Jag köpte mig en Raychem Senz Wifi, en golvvärmetermostat.
Den använder sin inbyggda rumsgivare om man struntar i att ansluta golvgivaren.
Sen får det bli ett vägguttag som styrs av termostaten där jag jackar in en fläktkonvektor.

/Höghus
 
En väggtermostat ställd på låga temperaturen och ett element ställd på höga temperaturen och ett styrt relä som kopplar förbi väggtermostaten.

Protte
 
Höghus Höghus skrev:
Jag köpte mig en Raychem Senz Wifi, en golvvärmetermostat.
Den använder sin inbyggda rumsgivare om man struntar i att ansluta golvgivaren.
Sen får det bli ett vägguttag som styrs av termostaten där jag jackar in en fläktkonvektor.

/Höghus
Hej, funkar alla/de flesta golvvärmetermostater att koppla för att driva vanliga oljefyllda element?
 
Fattar jag rätt att du bedömer att det räcker med 1750W som det du länkade till PFSE17 .
Om så kan du väl köpa vilket dumt som helst och styra med ett Shelly relä. Jag skulle montera en ShellyPM klarar 16A så ca 3500W. Du har då ett enkelt system som du kan styra utan någon mer än en app i telefon.
 
Alexanderarg Alexanderarg skrev:
Hej, funkar alla/de flesta golvvärmetermostater att koppla för att driva vanliga oljefyllda element?
Jag vet tyvärr inte, men killgissar på nej. Senz-en har dock en inbyggd rumstermostat man kan använda utan ansluten golvgivare

/Höghus
 
leby leby skrev:
Fattar jag rätt att du bedömer att det räcker med 1750W som det du länkade till PFSE17 .
Om så kan du väl köpa vilket dumt som helst och styra med ett Shelly relä. Jag skulle montera en ShellyPM klarar 16A så ca 3500W. Du har då ett enkelt system som du kan styra utan någon mer än en app i telefon.
Relälösning hade ju blivit absolut billigast. Det som blev bra med Senz-en är att jag kan ha grundvärme på större delen av dygnet och bara höja 20 minuter innan jag går ner och duschar.
Möjligheten till lokal ändring på touch-panelen är också ett plus.
Minus är att jag inte riktigt förstår varför elementet stängs av innan uppnådd temperatur uppnåtts. Möjligen någon effektvakt eller adaptiv funktion i Senz-en jag inte hittar än.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.