Förre ägaren av min lägenhet har målat allt vitt i lägenheten: Gångjärn, låsen, dörren. Detta är problematiskt eftersom att jobbet är amatörmässigt utfört, inte snyggt och orsakar att dörren till toaletten inte går att stänga.

Jag tror detta har två anledningar:
1. Det är för tjocka lager färg på dörren och dörrkarmen.
2. Gångjärnen sitter löst i dörrkarmen och dörr, men pga tjocka lager färg kan jag inte nå dem för omhängning.

Både karmen och dörren är i massiv trä.

Jag undrar därför hur ni hemmabyggare skulle ta er an att renovera dörrkarmen och dörren?
Har någon erfarenhet av att använda kemisk färgbortagning, jag använder helst inte någon värmepistol eller speedheater.

Hoppfulla hälsningar
Ohändig kille i första lägenheten.
 
Tror inte på anledningen 1 åtminstone inte när anledning 2 finns. Att skruva loss gångjärnen i karmen borde vara möjligt även om de är målade. Ta en kniv och skrapa fram skruvskallarna, skruva bort gångjärnen och plugga hålen med träpluggar. Efter detta kan du skruva fast dem igen (förborra)
Du vill inte göra dörren/karmen helt trären bara jobbigt och det är stor risk att dörren spricker. Slipa istället bort ett par lager färg. Varför vill du inte köra värmepistol?
 
Jag håller med ovanstående och tillägger att efter den åtgärden undersöka så att dörren har rätt utrymme mot karmen runt om.
Det är oerhört sällan som en spegeldörr (om det är det du har) inte har hängt sig med tiden.
Dvs blivit ett parallellogram (man får ta tag i handtaget och lyfta för att kunna stänga)

MEN är det inte för udda mått skulle jag byta hela dörren med karm, fodren kan du behålla.

varför? Jo för när man börjar renovera gamla dörrar så inser man efter en jäääädra massa timmar att det inte var värt arbetet.
 
Tjocka lager med färg kan orsaka problem med plösmått så lås inte fungerar men det är viktigt att gångjärnen sitter fast för att erhålla en bra dörrgång.
Jag är ingen expert på dörrenovering eller målning men jag har lutat av färg på dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.