Står "Collet bore of collet chuck 8 mm" på deras hemsida, inte hunnit testa ännu då frässtålen ligger några mil bort..
12mm och ½ tum är det skillnad på, ca 0.7mm, den här är dessutom för liten för bägge typerna (men 8 har räckt bra tidigare för mig).

Köper du den utan metaboxen så ser jag nu att det står att det ska följa med 8mm & 1/4" spännhylsa, men lådan listar 995:- här i sverige så det är bara kolla vad det andra alternativet går på ;)

Var ingen extra i lådan och överlag snålt med tillbehör, tror dessutom jag fick fel nyckel för fastlåsningen av spännhylsan då den är för lång för (vad jag tror är) sitt fack i metaboxen, ska maila toolstop med en bild på det hela.
Kommer nog lösa det genom att kapa bort 5 mm av skaftet på den :)
Finns även en skummgummibit med hål för några stål i lådan, ganska smidigt !
 
Hm, lite snålt med tillbehör alltså. Ingen kopier-ring heller då alltså. Någon som vet var man enklast kan beställa tillbehör?

Fast det är ju finjustering på anhållet. Det är bra.
 
Väldigt snålt, men precis samma grejer som står på metabo's hemsida.
"Mätklocka för fininställning
Parallellanslag med fininställning
Utsugskoppling
U-nycklar
"

Har aldrig provat en fräs med kopierring, däremot så har jag kopierstål med kullager på :)
 
Redigerat:
Har nu kört maskinen lite mer, måste säga att jag är 100% nöjd !
Lätt värt prisskillnaden mot min cotech, av två anledningar.
Det är sanslöst mycket bättre precision i den här, att repetera en tidigare fräsning med 0.1 mm säkerhet är lekande lätt. Trodde inte sån finjustering av fräsdjupet var någonting som behövdes, samma sak med finjusteringen av parallellanslaget, finjusteringen är guld värd om ett mått ska bli exakt (även om det bara är 1 mm streck där).

Sen att den har mjukstart, bra placering av varvtalsinställningen, ordentlig spindellåsning för byte av frässtål, lång gummikabel och höjdlåsning i handtaget (riktigt skönt faktiskt) gör inte mitt intryck sämmre ;)
 
Denna fräs säljs ut nu på Bauhaus Uppsala tillsammans med en del andra Metabo-maskiner till 50% rea. Fräsen kostar 2197 spänn, med anhåll, såg dock ingen box. 1200W, 8mm-chuck.

/A
 
Redigerat:
Jag beställde denna fräs från Toolstop till ett överkomligt pris för ungefär ett år sedan. När den kom var lådan sprucken, och fräsen hade tumlat runt ordentligt. Jag kunde dock inte hitta något som var skadat, så istället för att lämna tillbaka den fick jag 20 pund i rabatt.

Nu har jag fräst en hel del med den. Dock ännu inte i bord. Låsningen för djupinställningen i handtaget är mycket smidig, fininställningen för djupet är mycket exakt och lättarbetad, är man noggrann kan man få exakthet på 0,05mm. Fininställningen på parallellanslaget kunde ha varit lättare att läsa av, och ger noggrannhet på 0,5 mm. Har inte ännu inte testat att sätta dit en större träbit som anslag istället för den lilla plastbiten, eftersom jag inte haft behov av det, men det skulle nog bli bättre. Bra spännhylsa, lätt att byta frässtål. Konstantelektroniken fungerar ypperligt.

Sammanfattningvis: Exakt, relativt lätt, bra inställningsmöjligheter, lättarbetad till ett överkomligt pris (om man letar lite, speciellt utomlands).

Nackdelar? Max 8 mm spännhylsa, nästintill omöjligt att arbeta med en hand.

Rekommenderas starkt som första fräs till den kräsna och budgetmedvetna.

Återkommer när (och om) jag bordsmonterar den.
 
Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny.

Jag behöver en handöverfräs och kikar på Metabo OFE 1229 och den dyrare Bosch GOF 1250 LCE. Någon här som jämfört dessa? Har ingen butik i närheten att testa hos.

En sak jag irriterar mig på hos de billiga handöverfräsarna jag klämt på är att det är svårt att trycka ner fräsen för justering av fräsdjupet med en hand. Blir lite som byrålådseffekten att fräsen fastnar i styrpelarna. Hur är det på dyrare handöverfräsar, fungerar det smidigare?
 
Har haft metabofräsen ett antal år nu. Haft den i bord också, fungerar prima. Vet inte vad som skulle vara bättre på Bosch. Festool har väl en del fiffiga tillbehör och bättre dammupptagning kanske, men har inte provat.

Hade en Bosch grön som jag köpte begagnad innan, precision och glid i pelarna är som dag och natt. Höjningen gör jag alltid med två händer tror jag, men man för med en hand, på den sidan ratten sitter, då glider den perfekt. Med andra handen går det inte, då kniper den. Går alltid att höja och sänka som man vill alltså.

Vad ska du ha den till?
 
Låter bra det! Har du upptäckt något slitage under åren? Tex glapp någonstans i mekaniken?

De första jobben blir försänkning av beslag, 16 styck kompletta fönstersmyg och fönsterbänkar i furu, kantfräsning.

Det är framförallt precisionen i djupinställning samt ett robust anhåll som är svår att hitta hos billiga modeller.
 
Även jag kör fortfarande med metabon! Kan inte säga att den blivit använd ens hälften så mycket som jag trodde när jag köpte den, men några gånger per år har den varit räddningen.

Bordsmontering är inget jag rekommenderar, även om det fungerar. Största begränsningen är slaglängden, svårt att nå genom 10mm aluminiumskivan jag har. Sen är det hemskt att justera höjden på frässtålet genom att trycka upp den då fjädrarna kämpar emot och att nå rätt tiondel tar tid.

Kör man den på frihand (eller mot en rätskiva) så fungerar djupinställning osv glant! Om jag kommer ihåg rätt så är fräsens bas 150mm i diameter, mätt över de avrundade kortsidorna, vilket gör det ganska lätt att räkna ut var centrum av frässtålet hamnar. Motorn är starkare än vad jag känner mig trygg med att pressa fräsen, och mjukstart är otroligt skönt.

Enda "felet" jag upplever är storleken, den är i ett jobbigt mellanläge. En större fräs går troligast bättre att bordsmontera, och är även stadigare på frihand. Samtidigt är den inte nog liten för att vara perfekt till de där småjobben, som att runda av kanter.

Skulle jag köpa den igen? Kanske, men jag skulle börja med att kolla efter en större maskin, även för detaljerade fräsningar.
 
  • Gilla
BKV
  • Laddar…
https://www.axminster.co.uk/trend-t11ek-router-1-2-in-case-701792

Trend T11 är en beprövad stridsvagn. Kommer med 1/2" hylsa. Kan utrustas med 12 mm och 8 mm hylsor. Jag trodde det var en DeWalt i grunden men forumet här rättade mig att det är en Elu den bygger på. Som även DeWalt byggt sin variant på.

Finns alltså gott om reservdelar och tillbehör att få tag på. Fungerar suveränt i bänk då det medföljer en nyckel så att du kan göra inställningarna från ovansidan på bordet. Stor och tung, lite klumpig att köra på frihand. 2000 W som aldrig tvekar oavsett material.

Ingen av routrarna är tänkta att använda med en hand, så jag tror inte att det går så lätt att djupjustera med en hand. Jag har aldrig provat. Dock är det lätt att arbeta med höjden med två händer.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
[länk]

Trend T11 är en beprövad stridsvagn. Kommer med 1/2" hylsa. Kan utrustas med 12 mm och 8 mm hylsor. Jag trodde det var en DeWalt i grunden men forumet här rättade mig att det är en Elu den bygger på. Som även DeWalt byggt sin variant på.

Finns alltså gott om reservdelar och tillbehör att få tag på. Fungerar suveränt i bänk då det medföljer en nyckel så att du kan göra inställningarna från ovansidan på bordet. Stor och tung, lite klumpig att köra på frihand. 2000 W som aldrig tvekar oavsett material.

Ingen av routrarna är tänkta att använda med en hand, så jag tror inte att det går så lätt att djupjustera med en hand. Jag har aldrig provat. Dock är det lätt att arbeta med höjden med två händer.
Jag kör denna i bord och är helnöjd. Har den även om jag behöver köra någon av mina 1/2" stål på frihand eller i cirkeljiggar och motsvarande och ser inga problem med att den är stor och tung. Blir bara stabilt och det är ju bra.

//Ul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.