Hej!
Vad jag har förstått så har jag och göra med en hjärtvägg, rätta mig gärna om jag har fel, se sektionsritningar bifogade.
Planen är att göra av med rödarkerade väggar. Dock är vi villiga att göra avkall på v-rumsväggen (t.v.) om det ställer till besvär i och med att det inte finns en plint just under där utan den befinner sig enligt vad jag förstått; i mitten av huset. Då kanske det är lämpligare att ha en balk som är 5 m så att en pelare vilar på plinten, eller vad tycker ni?
Lägger jag in förutsättningarna i gratisprogrammet som svenskt trä tillhandahåller så bör det räcka med en limträbalk på 115x495 vilandes på 115x115 limträpelare. Har någon ett bättre förslag eller är det rimligt?

Tack på förhand!
Christian
 
  • Sektionsritning av ett hus med markerade väggar som planeras tas bort, noterat av användaren "Christian".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritningar för ett hus visande planlösning och plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritningar av en byggnad med markerade väggar för eventuell ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus med markeringar och mått, inklusive strukturella detaljer och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inte helt oproblematiskt. Av ritningen framgår att det redan finns en balk i taket/bjälklaget ovanför köket som vilar på den "korta" röda väggen. Är denna balk synlig? Sedan är frågan vad ergebalkarna, som är en del av grunden, tål. Jag förstår heller inte vad ni vill uppnå med denna förändring.
 
Tack för svar Justusandersson! Målet är en öppen planlösning där väggarna som går vinkelrätt också ska bort. Blir då helt öppet mellan kök och v-rum.
Vi flyttar in i juni och är lite i planeringsstadiet och jag kan inte komma ihåg om någon balk är synlig i kökstaket.
Jag tolkar ditt svar som att det är en bärande vägg iallafall.
 
De rödmarkerade väggarna är bärande. Dessutom finns det en balk som går tvärs genom köket. Den är markerad med en prick-streckad linje alldeles intill kyl/frysen. Vad man inte kan avgöra från ritningen är om den är synlig eller inte. Är den synlig kan man se dess typ och dimensioner. Eftersom denna balk i ena änden vilar på den rödmarkerade väggen, kan man inte ta bort väggen utan att ersätta den med en pelare. Om balken är inbyggd i bjälklaget är det svårt att ersätta den med en ny och längre balk utan rätt omfattande arbete. Det är för låg upplösning på dina ritningar för att man ska kunna läsa ut några detaljer, tyvärr.
 
Tack igen för svar!
Ska jag DM:a dig bättre bilder?
 
Gärna.
 
  • Gilla
Chrija
  • Laddar…
Efter att ha tittat på de högupplösta ritningarna bedömer jag att det är möjligt att göra som ni tänker om ni gör på följande sätt. De rödmarkerade väggarna och den befintliga balken ersätts med en ny limträbalk, förslagsvis 215x360 mm så ni minimerar höjden. Denna balk måste vila på en limträpelare (115x115) som placeras mitt över grundplinten som finns ca 5,3 meter in från gavelväggen. Där bör öppningen sluta. Pelaren måste föras ner till betongbalken som finns i grunden och som ligger på grundplinten. Hela projektet är en lite komplicerad operation. Ni bör anlita en lokal konstruktör som på plats kan kontrollera alla relevanta mått och göra en enkel arbetsritning och dimensioneringsberäkning som ni kan bifoga en bygganmälan som är obligatorisk i det här fallet.
 
  • Gilla
FrauleinT och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för det svaret! Vi ska göra vårt bästa :)
 
J justusandersson skrev:
Efter att ha tittat på de högupplösta ritningarna bedömer jag att det är möjligt att göra som ni tänker om ni gör på följande sätt. De rödmarkerade väggarna och den befintliga balken ersätts med en ny limträbalk, förslagsvis 215x360 mm så ni minimerar höjden. Denna balk måste vila på en limträpelare (115x115) som placeras mitt över grundplinten som finns ca 5,3 meter in från gavelväggen. Där bör öppningen sluta. Pelaren måste föras ner till betongbalken som finns i grunden och som ligger på grundplinten. Hela projektet är en lite komplicerad operation. Ni bör anlita en lokal konstruktör som på plats kan kontrollera alla relevanta mått och göra en enkel arbetsritning och dimensioneringsberäkning som ni kan bifoga en bygganmälan som är obligatorisk i det här fallet.
Hej igen!
Om man tänker sig att man behåller den balken som finns i köket och även den pelare som troligen sitter inne i väggen mot köket. Om man sedan tar bort den vägg som vi vill ta bort och ersätter den med en balk (blå i bild). Tror du att det skulle fungera? Det skulle i så fall innebära en pelare ungefär där det finns en dörrkarm utanför sovrummet och en pelare bredvid den som idag håller en balk i köket. Är du med på vad jag menar? Tror du att det skulle fungera?
tacksam för svar :)
 
Var finns den blå balken?
 
J justusandersson skrev:
Var finns den blå balken?
Glömde bilden...
Svartvit planritning av ett hus med markerade rum som sovrum, familjerum, och kök samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är av flera skäl tveksam till den lösningen. Ju längre man gör en balk desto större blir punktlasterna från de pelare som ska bära upp balken. Med den aktuella grundkonstruktionen bör större punktlaster hamna över en plint i grunden. Ett annat problem är att det finns ett undertak i hallen utanför tvättstugan. Det är markerat på ritningen med en diagonalt riktad streckad linje. Det kommer att se konstigt ut om du tar bort väggen mot vardagsrummet på denna sträcka.
 
J justusandersson skrev:
Jag är av flera skäl tveksam till den lösningen. Ju längre man gör en balk desto större blir punktlasterna från de pelare som ska bära upp balken. Med den aktuella grundkonstruktionen bör större punktlaster hamna över en plint i grunden. Ett annat problem är att det finns ett undertak i hallen utanför tvättstugan. Det är markerat på ritningen med en diagonalt riktad streckad linje. Det kommer att se konstigt ut om du tar bort väggen mot vardagsrummet på denna sträcka.
J justusandersson skrev:
Jag är av flera skäl tveksam till den lösningen. Ju längre man gör en balk desto större blir punktlasterna från de pelare som ska bära upp balken. Med den aktuella grundkonstruktionen bör större punktlaster hamna över en plint i grunden. Ett annat problem är att det finns ett undertak i hallen utanför tvättstugan. Det är markerat på ritningen med en diagonalt riktad streckad linje. Det kommer att se konstigt ut om du tar bort väggen mot vardagsrummet på denna sträcka.
hmm då lutar det mer åt ditt första förslag. Tror du inte det är möjligt att öppna ända bort till där den tvärsgående v-rumsväggen går? Om man bortser från undertaket dvs.
 
Knappast utan en pelare på mitten över plinten i grunden. Allting går alltid men då blir kostnaderna orimliga. Jag förstår faktiskt inte vad ni vill uppnå. Man behöver väggar, vardagsrummet blir bara svårare att möblera.
 
J justusandersson skrev:
Knappast utan en pelare på mitten över plinten i grunden. Allting går alltid men då blir kostnaderna orimliga. Jag förstår faktiskt inte vad ni vill uppnå. Man behöver väggar, vardagsrummet blir bara svårare att möblera.
Sant. Det tål att tänkas på. Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.