Bygganmälan borde vara avgiftsfri.

  • JA

  • NEJ

Logga in och rösta för att se resultatet.
Hej,
Vi vill bygga ett skärmtak för två bilar. Enligt Svedala Kommun är det Bygglovs befriat men Anmälspliktigt.
Döm om min förvåning när processen är densamma med Kontrollplan, Situationsritning, Sektionsritning osv med KA och Utsättningsförrättare (säkert ytterligare 3 - 5000:) samt att det kostar 3406:- för tre email!

Vad är er erfarenhet av Bygglov jmf med Anmälan?
 
Det är ju 5,5x5m takyta dvs 25kvm och då behövs det bygganmälan samt att det står närmre fastighetens gräns än 4,5m och då skall man söka tillstånd av grannen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
N
Jag tycker det låter som ditt skärmtak inte är bygglovbefriat egentligen, det var en vänlig kommun som släpper igenom dig med en anmälan i det fallet. Bygglovskostnaden är 1/3 eller 1/ 5 del av en hel kostnad för bygglov, anmälan och slutbevis/besked.
Om du vill göra en anmälan som går under benämningen skärmtak så skall den uppfylla följande krav:
  • kraga ut från en byggnad
  • skydda uppåt mot yttre klimat
  • ha ett tydligt konstruktionsmässigt och funktionellt samband med den byggnad det är en del av
  • ha sin bäring från den byggnad den kragar ut från
  • vara en enkel konstruktion
 
  • upload_2020-4-1_19-11-35.png
N Nylenskavillan skrev:
Jag tycker det låter som ditt skärmtak inte är bygglovbefriat egentligen, det var en vänlig kommun som släpper igenom dig med en anmälan i det fallet. Bygglovskostnaden är 1/3 eller 1/ 5 del av en hel kostnad för bygglov, anmälan och slutbevis/besked.
Om du vill göra en anmälan som går under benämningen skärmtak så skall den uppfylla följande krav:
  • kraga ut från en byggnad
  • skydda uppåt mot yttre klimat
  • ha ett tydligt konstruktionsmässigt och funktionellt samband med den byggnad det är en del av
  • ha sin bäring från den byggnad den kragar ut från
  • vara en enkel konstruktion
Aha, ja då kanske man skall känna sig tacksam.
 
N
Abbe W Abbe W skrev:
Aha, ja då kanske man skall känna sig tacksam.
Frågan är vad som händer om du sätter in en vägg i din carport. Har du tänkt att den skall vara helt öppen ? Kravet för skärmtak borde du kunna uppfylla.
 
N Nylenskavillan skrev:
Frågan är vad som händer om du sätter in en vägg i din carport. Har du tänkt att den skall vara helt öppen ? Kravet för skärmtak borde du kunna uppfylla.
Bra tanke men vi behöver ingen vägg :) Jag har ju fått igenom min bygganmälan.
 
N
Abbe W Abbe W skrev:
Bra tanke men vi behöver ingen vägg :) Jag har ju fått igenom min bygganmälan.
Tack . Bygganmälan skiljer sig inte mycket från bygglovet. Ja, det blev billigare på det här viset. Man kan slippa bygglovavgiften ( prövningen enligt Plb) men inte resterande delar. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.