Hej,
Bor i en nybyggd 1.5 plan villa med FTX. Jag funderar på att köpa en portabel AC och undrar hur jag ska ansluta avluftsslangen. Jag vill inte ha ett fönster öppet. Kan man ansluta den till de befintliga avluftsventilerna som går till ftx-aggregatet eller tar systemet skada av den extra fuktiga luften? Tycker det borde gå då det inte borde skilja så mycket mot luften i badrummet när man duschar... Andra bättre alternativ?

FTX aggregatet är et Swegon CASA R5.
 
A
Avråder absolut från portabel ac,all varm luft som den skickar ut måste ersättas av varm uteluft i lika stor mängd,otroligt oeffektiva jämfört med llvp som kyler befintlig luft i huset.
 
Men ofta är det det enda rimliga alternativet. Vi har en som vi kör några timmar i sovrummet innan läggdags och det funkar, man hinner somna medans det är svalt. Man kan inte ha igång dom när man sover, de låter för mycket. Har gjort en masonitskiva som sätts i fönstret med hål för både luftslangen och dräneringen. Vill man inte ha anslutning i ett fönster då får man köra vattenuppsamling i tanken.Dessutom tror jag inte det är tillräckligt tryck i utblåsluften för att ansluta till ventilationskanal.
 
Tack för era svar. Jag ska undersöka möjlighet till luftvärmepump och även frikyla då jag har jordvärmepump.
 
D
Funderade om jag skulle starta egen då min fråga rör ju mer dra ut slangen genom fönstret.
Men som ts så vill jag ju helst inte ha öppet. De mellan lösningarna jag hittade genom att ha öppet fönstret men ändå stänga ute så inte helt öppet var dessa produkter:
https://www.clasohlson.com/se/Electrolux-EWK03-Fönstertätning-till-AC/p/36-8081
https://www.hornbach.se/shop/Fonste...limatanlaggning/6667200/artikel-detaljer.html

Den första från Clas Ohlson känns ju bäst men priset ligger lite högt funkar det ok men ska den krångla inte så kul. Kollar man bilden på fönster typer har jag "top hinged outward" där med en spärr så jag kan ha glippa utan risk någon eller något åker ut om man skulle råka stötta till.

Min fråga är om någon har erfarenhet av dessa?
 
A
Jag testade portabel AC ifjol och då byggde jag en enkel låda till vädringsfönstret där luften kunde gå ut.
Men i och med att slangen blev så lång på insidan och AC:n var så effektiv på att slanga ut varmluft, så fungerade den heta slangen som värmeelement inne. Det kändes som att det inte blev effektivt alls, utan jag lämnade tillbaka AC:n. Jag är inne på att istället ha ett hål i väggen och istället ha en luftvärmepump (även om jag bara är intresserad av kyla).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.