Håller på med projektering av ev carport med öppningen på långsidan (6,5x10m)

Konstruktören av takstolarna har ritat in en bjässe till limträbalk som 6,8 m lång och 115x630

Min fråga är nu vad jag kan ersätta denna med för stålbalk? Jag har upplagsreaktioner (till höger på bilden)

Teknisk ritning av takstolskonstruktion med mått och belastningsdata för projekterad carport.
 

Bästa svaret

Du kan använda en limträbalk med måtten 215x495 i stället. Motsvarigheten bland stål är antingen HEA 260 eller IPE 300.
 
J justusandersson skrev:
Du kan använda en limträbalk med måtten 215x495 i stället. Motsvarigheten bland stål är antingen HEA 260 eller IPE 300.
Stort tack! Vet du var jag kan hitta den infon?
 
Det var något jag räknade ut. Man måste kunna lite grundläggande hållfasthetslära för att göra det. Det går inte att läsa sig till det på ett enkelt sätt.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Bara för eget intresse, vilken kolumn använder du för att göra beräkningen på? dvs är det LK P, LK M eller LK K som är den dimensionerade? Läste hållfastighetslära i början på 90-talet men kommer inte ihåg allt..
Jag behöver dimensionera en pelare för högra upplaget med.
 
Jag gjorde bara en omräkning med utgångspunkt från den dimension på limträ som du fått uppgift om, dvs 115x630. För att hitta andra limträdimenioner jämför jag yttröghetsmomentet, framräknat enligt formeln I = (b*h*h*h)/12. För att jämföra med ståldimensioner jämför jag böjstyvheten, dvs produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment. Sedan tittar jag i en ståltabell för att se vilka dimensioner som har rätt yttröghetsmoment.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.