Hej. Vi håller på att bygga hus. Inflyttning är i mitten på april. Idag fick jag samtal om att den duschen vi valt till för flera månader sen inte kommer. Pga av Corona så är den inte beställningsbar. De kan inte tillverkas helt enkelt.

så ni blir vårt val att ta någon av duscharna de har hemma i lager, vilket innebär en extra kostnad på minst 1000kr (fått lista på vilka de har hemma). Eller så får vi ta standardduschen. Den vill vi inte ha, därav valet vi gjort när vi valde en annan.

jag behöver tips och råd hur jag ska tänka kring detta. Nu känner jag mig mest sur, antagligen till att man tvingas göra ett val som kostar mer pengar eller välja en dusch man inte vill ha.

i det stora hela är det väl inga pengar men bemötandet var helt iskallt när de berättade om att det självklart blir pristillägg om vi väljer en dyrare, som vi tvingas göra.
 
  • Gilla
APettersson
  • Laddar…
Kan du inte avbeställa den och köpa en någon annanstans?
 
Immobil Immobil skrev:
Kan du inte avbeställa den och köpa en någon annanstans?
det kan vi säkert göra men då ingår inte installations samt garantier.
 
Steeldragon
Om de nu inte kan få fram den produkt ni har valt och beställt måste de väl kunna vara lite tillmötesgående och erbjuda installation även om ni väljer att köpa den någon annanstans.

Produktgaranti är väl förståeligt att de inte kan erbjuda, men det får ni ju istället därifrån ni köper den.
 
Det är väl inget konstigt att behöva betala mer för en dyrare dusch. Då den andra inte finns. Förstår inte problemet.
 
Riktigt snålt agerande av leverantören. Vi råkade ut för liknande bekymmer för ett par veckor sedan, vårt Electrolux kylskåp kunde inte levereras pga Corona.
Vi fick välja mellan att byta eller vänta, vi valde att byta och lyckades förhandla till oss en uppgradering av ugnen som kompensation.

/M
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Det är väl inget konstigt att behöva betala mer för en dyrare dusch. Då den andra inte finns. Förstår inte problemet.
den fanns när vi gjorde beställningen. Underskrivet och klart.
 
K kjork skrev:
den fanns när vi gjorde beställningen. Underskrivet och klart.
Och nu är den slut. Rår ju inte entreprenören över. Är inget ovanligt att material tar slut eller byts ut, kommer nya modeller osv. Efter kontraktsskrivning.
 
R RoBo skrev:
Och nu är den slut. Rår ju inte entreprenören över. Är inget ovanligt att material tar slut eller byts ut, kommer nya modeller osv. Efter kontraktsskrivning.
Håller inte med. Hade de beställt den när vi gjorde valet så hade vi haft den nu. Det är deras arbetssätt som gör att den inte finns.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Och nu är den slut. Rår ju inte entreprenören över. Är inget ovanligt att material tar slut eller byts ut, kommer nya modeller osv. Efter kontraktsskrivning.
Är det kunden som ska stå för hela smällen om de enda alternativ som finns är dyrare?
 
K kjork skrev:
Håller inte med. Hade de beställt den när vi gjorde valet så hade vi haft den nu. Det är deras arbetssätt som gör att den inte finns.
Funkar ju inte så. Avtalet skrivs ju långt innan. Har även varit med om att entreprenören köpt in det som stod i avtalet, men sedan när det monterades undrade beställaren varför dom fick en äldre modell. Svår avvägning, men kan hålla med om att kanske dela på merkostnaden.
 
R RoBo skrev:
Funkar ju inte så. Avtalet skrivs ju långt innan. Har även varit med om att entreprenören köpt in det som stod i avtalet, men sedan när det monterades undrade beställaren varför dom fick en äldre modell. Svår avvägning, men kan hålla med om att kanske dela på merkostnaden.
Det är så himla bråttom med alla val från köparens sida men rent krasst hade det räckt med två veckor innan inflyttning. I min okunniga värld så har man framförhållning så man hinner beställa med råge ifall de tex är slut i lager ändå hinner få produkten i god tid innan installation. Det blir ju också till köparens nackdel eftersom priser tenderar att sjunka med tiden när nya produkter når marknaden. Vi beställer något för 6 månader sen, betalar fullpris. De köper in 6 månader senare nästan garanterat till billigare pris. Tror inte offerten justeras till köparens bästa i det fallet.

vi känner oss intvingade i ett hörn där vi måste välja mellan två alternativ och inget av alternativen vill vi välja.
 
Om bemötandet är som du beskriver så tycker jag du ska sätta hårt emot. I dessa tider är inget normalt och det kräver att man är lite ödmjuk. En rimlig uppgörelse är kanske att du betalar nettomerkostnaden, dvs utan påslag?
 
Tycker du ska prata med dem om du kan köpa en egen istället med dina argument för att de inte har någon ni tycker är snygg.

De borde gå med på att ge er garantier för installationen. Men ni får givetvis ta produktgarantierna genom stället där ni köper den. Borde en förnuftig byggare gå med på kan jag tycka.
 
F FRS05 skrev:
Tycker du ska prata med dem om du kan köpa en egen istället med dina argument för att de inte har någon ni tycker är snygg.

De borde gå med på att ge er garantier för installationen. Men ni får givetvis ta produktgarantierna genom stället där ni köper den. Borde en förnuftig byggare gå med på kan jag tycka.
De har snygga duschar i lager som vi kan köpa men då mot ett tillägg. Den billigaste de har i lager innebär 1000kr extra för oss mot den vi valt. Alternativet är att gå tillbaka till standardduschen och det vill vi inte. Vi har valt en takdusch vilket standard inte är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.