Jag har en befintlig grund där det sägs ha stått ett växthus en gång i tiden. Nu har vi köpt ett nytt växthus som vi tänkta placera på befintlig grund.
Växthuset är lite mindre på ena sidan än grunden så det kommer behövas lite justeringar för att få det bra.

Dels ska grunden snyggas till lite men se dan ska en balk byggas för att växthusets ena långsida ska kunna stå på.
Andra sidan balken kan ju användas som "odlingslåda".

Den här balken, finns det en fördel om den inte går ända ner och släpper in luft för att få cirkulation eller ska jag lägga leca-block hela vägen?


Gamla grundkonstruktionen för växthus i trädgård med nya växthusdelar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det kan se konstigt ut om ena sidan svävar i luften, så jag hade sett till att balken möter växthusväggen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att det kan se konstigt ut om ena sidan svävar i luften, så jag hade sett till att balken möter växthusväggen.
jag tänkte mer att man tar en träbalk som håller växthusets ena långsida uppe. Träbalk behöver då inte gå hela vägen ner mot botten utan ha en öppning för att ge god ventilation.
 
Här kommer en liten illustration sett från sidan i genomskärning.

Sidoskärningsillustration av en trädäcksstruktur med träbjälkar, luftspalt och jordlager.
 
Vi har ett växthus som är förankrat i väggen och vi har faktiskt ett mellanrum mellan växthuset och husväggen, på liknande sätt. Så det kan nog vara en idé. Jag antar att växthuset har vädringsluckor i taket också?

Jag funderar på att djur kanske kan ta sig in genom din springa där, men det kanske inte gör något. När vi har glömt dörren öppen så har vi haft paddor och allt möjligt som har gjort otrevliga saker i vårt växthus.
 
Strunta i luftspalten, den kommer bara att släppa in ohyra och oönskade djur.
Satsa på självöppnande vädringsluckor i stället.
 
Tack för input. Oönskade djur vill vi inte ha
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.