Har en gräsmatta som rullades förra sommaren. Tyckte att den höll sig fin men nu ser den rätt eländig ut. Eländigare än grannarnas, men det har kanske att göra med att den är nyare? :thinking: På sina ställen är det fortfarande grönt och fint, men stora delar ser ut som på bilden. Vad kan jag göra för att hjälpa den till ett bättre mående? För visst är den väl inte helt död? :worried:

Delvis brun och torr nyetablerad gräsmatta med några gröna fläckar och krukor på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för temperatur i jorden?
När gräset borde börjat växa ordentligt (minst 8 grader i jorden), skulle jag börja med att klippa den och plocka upp allt dött gräs. Sen kratta upp ännu mer dött gräs med en "mossrivare".
Dött gräs kommer inte vakna till liv igen, därav måste det bort för att nytt grönt gräs snabbt ska komma upp.
 
Redigerat:
Hej och tack för svar!

Just nu pendlar temperaturen lite, någon natt har det gått under nollan men det närmar sig väl vårtemperaturer nu. Vi har en vertikalskärare, är det en sådan vi bör använda? Ska vi gödsla? Har algomin hemma som vi använde i somras.
 
T Täppan22 skrev:
Hej och tack för svar!

Just nu pendlar temperaturen lite, någon natt har det gått under nollan men det närmar sig väl vårtemperaturer nu. Vi har en vertikalskärare, är det en sådan vi bör använda? Ska vi gödsla? Har algomin hemma som vi använde i somras.
Temperaturen behöver vara förhållandevis hög även under natten för att återhämtningen av ingreppet ska gå bra. Om din vertikalskärare har den vals jag länkade till så kan du använda den ja. Börja på högsta läget, du ska inte riva i jorden, bara kratta upp det döda gräset.
Gödsla kan ni göra efteråt, när ni sett att det gröna gräset börjat växa och temperaturen i jorden är stadigt runt 7-8 grader.
 
Ok, stort tack för tips! :ok:Ska kolla hur valsen ser ut på veritkalskäraren ser ut.

Men då är det inte kört för vår gräsmatta iaf som jag tolkar dig, den är bara lite trött? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.