Ska bygga trädäck med per definition ett plank som blir 110-120cm högt från trädäckets golv. Trädäck är ca 25cm ovanför mark. Eftersom jag verkar behöva bygglov för detta "plank" på trädäcket då det sträcker sig mer än 3.6m från huset så tänker jag att man först bygger trädäcket som inte kräver bygglov och sen när bygglovet för planket är klart smäller upp planket. Ska väl vara lugnt?

En juridisk fråga. Om man byggt trädäck som följer reglerna men plank som inte följer reglerna och man får rivningsbeslut. Då är det väl planket som ska ned, inte hela däcket?
 
Svar ja på båda.

Bygglovet rör rör bara planket. Och egentligen bara den delen som sträcker sig utanför 3,6 m. Men det är lite upp till handläggaren hur de ser på det

Och ja, om det är byggt utan lov får du åtgärda detta antingen med att söka lov, eller ta ner det. Huruvida det renderar sanktionsavgoft om du är snabb vet jag inte, blir inte klok på när det faller.

Trädäcket är irrellevant i sammanhanget.

Sker allt detta > 4,5 m från tomtgräns är set såklart en enklare process m lovet.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Svar ja på båda.

Bygglovet rör rör bara planket. Och egentligen bara den delen som sträcker sig utanför 3,6 m. Men det är lite upp till handläggaren hur de ser på det

Och ja, om det är byggt utan lov får du åtgärda detta antingen med att söka lov, eller ta ner det. Huruvida det renderar sanktionsavgoft om du är snabb vet jag inte, blir inte klok på när det faller.

Trädäcket är irrellevant i sammanhanget.

Sker allt detta > 4,5 m från tomtgräns är set såklart en enklare process m lovet.
Toppen. Jag har 6.5m till närmaste tomtgräns från kommande "planket" som ska sitta på trädäcket.

Att lyfta ner "planket" skulle ju vara gjort på någon timme om så men jag vet inte om det är värt att ligga före kommunen och bygga klart allt innan OK även om det ju kommer bli OK efter deras typ 10v handläggningstid.. Förhoppningsvis har de något kortare tider för en sån här enkel sak.
 
Stolpar kan man ju sätta i förväg...
Huruvida det går genom > 3,6 m vågar jag inte uttala mig om, i värsta fall så blir det nej och du får lämna stolparna. Eller bygga växtstöd på dem , så har jag sett många exempel på hur man gör för > 2m höga insynsskydd. Har själv ett sådant med murgröna (som vi jagar så den inte sprider sig)

Höjd 2,2, bredd ca 40cm och grön året om.
 
Observera att även om du får bygglov, men har byggt i förväg, så kan du drabbas av sanktionsavgift fört att du startat utan startbesked, och ytterligare avgift för att du "tagit det i bruk" innan du fått slutbevis.
 
Ja, fast den är halverad om man lämnat in en ansökan:)

Här kan man komma med ennlustig kommentar om ett rivningslov som kostar mer än sanktionsavgiften, men jag hade nog fått betala båda om jag kört på...
 
Bygg däcket, stolparna och övrigt ramverk. Sen klär du det sista när bygglovet kommer?
 
R Rickard Ohlin skrev:
Stolpar kan man ju sätta i förväg...
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygg däcket, stolparna och övrigt ramverk. Sen klär du det sista när bygglovet kommer?
Japp det är planen. Ca 3000kr för bygglov och ca 2v handläggning. Om man gör rätt med dokumenten. Känner mig lätt vilsen.. :geek: Detta behövs enligt kommun.

”Ansökningsblankett, situationsplan i skala 1:500 samt ritning hur planket skall se ut och måttsatt. Välj skala men ange den på ritning. Förslag på kontrollplan.

På förslag till kontrollplan skall du föreslå kontrollpunkter. I ditt fall räcker det med en: I överensstämmelse med bygglov”. ”
 
Hej!

Hoppar in med en relaterande fråga som nån kanske har bättre koll på än mig.

Vi väntar på dom gällande överklagan från grannar som ligger hos länsstyrelsen gällande vårt bygglov på en tom fastighet där vi ska bygga enplanshus. Under tiden nu tänkte vi snickra ihop ett trädäck på en utkiksplats så att vi kan sitta och blicka ut över havet i vårsolen i väntan på att (förhoppningsvis) få ett bygglov. Initialt tänker vi ett helt plant trädäck som kanske bygger ca 30-40 cm beroende på terrängen på berget.

Behöver vi få det godkänt av kommunen eller är det bara att köra igång?

SUPERTACKSAM FÖR HJÄLP!
 
M molle34 skrev:
Hej!

Hoppar in med en relaterande fråga som nån kanske har bättre koll på än mig.

Vi väntar på dom gällande överklagan från grannar som ligger hos länsstyrelsen gällande vårt bygglov på en tom fastighet där vi ska bygga enplanshus. Under tiden nu tänkte vi snickra ihop ett trädäck på en utkiksplats så att vi kan sitta och blicka ut över havet i vårsolen i väntan på att (förhoppningsvis) få ett bygglov. Initialt tänker vi ett helt plant trädäck som kanske bygger ca 30-40 cm beroende på terrängen på berget.

Behöver vi få det godkänt av kommunen eller är det bara att köra igång?

SUPERTACKSAM FÖR HJÄLP!
Som reglerna är i min kommun kan du täcka hela tomten med ett trädäck i marknivå om du vill. Det är när du får höjd på det samt staket som det börjar blir krav på bygglov.
 
I princip får du bygga det precis som Bricco säger. Men du pratar om havsutsikt. Är det så att tomten omfattas av strandskydd (100m från vatten, 300m inom vissa områden)? I så fall är det inte självklart att du får göra någonting överhuvudtaget på fastigheten innan du har en dispens från stranskyddet, för just den åtgärd du vill göra, och dispens som vunnit laga kraft.
 
Om det nu är en vanlig tomt, utan strandskydd, så kan det vara strategiskt bra att påbörja en del av bygget (precis inom ramen för det tillåtna) på spekulation innan bygglovet vunnit laga kraft. Om grannarna ser att bygget går igång trots överklagande, så kan det göra dem mindre benägna att överklaga vidare, om vi förutsätterr att det inte lyckas med länstyrelsen. Slaget är då redan "förlorat" för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.