Jag funderar på att bygga ett altantak på södersidan huset, mest som solskydd. Våra nuvarande markiser har automatik och skyddar naturligtvis mot solen, men vi har ofta blåsigt vilket gör att de åker in och där gör de ju ingen nytta. Dessutom finns det många exempel på fina altantak, nu tänker jag New England-stil.
Jag har skissat lite på hur det skulle bli och inser att det inte är alldeles enkelt att få det snyggt, kanske kan man få lite tips här? Så här ser mina funderingar ut:
Först husets södersida som det ser ut idag:
3D-skiss av blå trävilla med New England-stil och planerat altantak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första utformningen såg ut så här (lägger ingen vikt vid utformning och placering av stolpar just nu) :
3D-skiss av blått hus med föreslaget altantak i New England-stil och angränsande uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativet skulle kunna vara att fortsätta hela vägen förbi uterummet, men det blir gigantiskt stort:
3D-skiss av ett blått hus med New England-stil altantak och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom blir taket så stort att jag skulle behöva stålbalkar för att bära snölasten. Skulle helst slippa det.
Just i det hörnet finns också utgången från köket, så man vill ha plats för ett matbord, vilket gör att någon stolpe mitt under den takdelen inte funkar.
Man skulle förstås kunna gör något mitt emellan:
3D-rendering av New England-stil hus med potentiellt altantak för solskydd på södersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kan man tänka sig något annat än ett fast tak i denna del, solskyddet vill jag gärna ha i vilket fall:
3D-skiss av ett hus med New England-stil och ett föreslaget altantak på södersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för synpunkter!

/Mattias
 
Hemmakatten
Det första förslaget är nättast och smälter in mest.

Du är medveten om att det kräver bygglov för dessa tak?
 
Nja, det beror väl på vilken kommun det gäller?
 
N
Fördelen med bilden där taket når uterummet är att det ännu är ljusinsläpp men ändå skugga. Om uterummet är varmt idag så lär ni få det svalare inomhus men ändå kunna nyttja uterummet som innan. Vill man ha det varmare kan man komplettera med radiatorer.
 
N
Hej igen.
Idé
Varför inte behålla "frontespisen" och låta taket gå över uterummet och möta sidväggen på nämnda frontespis. Var är det egentliga behovet? Var är ingången till huset ? Fin bild annars ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.